Brandbook / Księga znaku – co to jest?

Spis treści

Coca-Cola, Apple, Adidas – możemy się założyć, że kiedy przeczytaliście te nazwy, w Waszej głowie pojawiło się logo. Jest ono bardzo ważną częścią identyfikacji marki, która jest bezcenna. A co jeżeli napis Coca-Coli byłby niebieski, a jabłuszko Apple’a nie było nadgryzione? Jeżeli chcemy, żeby nasze logo było zawsze rozpoznawalne przez naszych klientów, ważne jest określenie jego parametrów, które są jednolite we wszystkich materiałach reklamowych i kampaniach. Właśnie takim zbiorem parametrów jest księga znaku, inaczej nazywana branding bookiem.

Branding – co to?

Branding to inaczej budowanie świadomości marki. Jest to sposób, w jaki kreujemy markę i utrwalamy jej istnienie w świadomości naszych konsumentów. Budowanie brandu (marki) powinno być przede wszystkim spójne i konsekwentne. Branding pozwala nam na kreowanie danego wizerunku – nasza marka może być postrzegana w konkretny sposób i być łączona z konkretnymi odczuciami.

Elementy brandingu

Elementy brandingu to na pewno m.in. nazwa firmy, jej logo, hasło reklamowe oraz strona internetowa. My skupimy się właśnie na logo i zasadach, które zapewnią nam jego spójność – zawiera je księga znaku inaczej nazywana brandbook.

Czym jest księga znaku?

Brandbookiem nazywamy zbiór zasad dotyczących stosowaniu logo w różnych działaniach firmy. Przygotowuje je zazwyczaj twórca znaku marki i może mieć formą papierową albo elektroniczną. Jest to narzędzie stworzone dla firm zewnętrznych, takich jak np. drukarnie, które potrzebują tych informacji na przykład do drukowania materiałów reklamowych: ulotek, wizytówek, opakowań.

Jest to też jednak zbiór informacji dla agencji tworzących strony internetowe. Dzięki księdze znaku wszystkie firmy zewnętrze, które tworzą dla nas materiały albo projektują strony, otrzymują informacje na temat prawidłowego zastosowania naszego logo.

Czy brandbook i księga znaku to zawsze to samo?

Brandbook czasami może mieć szersze znaczenie niż księga znaku i obejmować też założenia strategiczne marki, jej wartości, obietnice, historię, wytyczne komunikacji werbalnej i niewerbalnej oraz architekturę marki. Przed stworzeniem brandbooka albo księgi znaku warto jasno określić jego cel.

Jaki jest cel brandbooka?

Wytyczne zawarte w księdze znaku mają jeden główny cel – mają zapewnić spójność komunikacji wizualnej marki. Logo danej firmy jest tak samo ważne, jak jej nazwa. Tak samo jak nie skracamy, czy nie zmieniamy nazwy, ponieważ jest ona ważną częścią naszej marki, tak samo musimy zadbać o jedną prawidłową formę logo. Zmiana koloru, kształtu czy rozmiaru może spowodować, że identyfikacja marki przez grupę docelową będzie utrudniona, a tego przecież nie chcemy.

Jakie elementy zawiera księga znaku?

Chociaż wydawałoby się, że logo to bardzo prosta forma, to na jego charakter składa się kilka czynników. Dlatego właśnie w brandbooku musi znaleźć się kilka elementów.

Podstawowa forma i konstrukcja znaku

Jest to główna część księgi znaku. Jak sama nazwa wskazuje, jest to podstawowa forma przedstawienia logo – bez zmniejszania, zwiększania czy przekrzywiania. Może występować w pionie i poziomie. Następnie w zbiorze zasad dotyczących logo powinna znaleźć się informacja o jego konstrukcji. Ten punkt jest zależny od rodzaju i poziomu skomplikowania loga. Zazwyczaj w tej części księgi znaku logo jest przedstawione na siatce wraz ze wskazaną ilością modułów, które tworzą jego konstrukcję. Dzięki dokładnie opisanej konstrukcji znaku możemy go opatentować.

Kolorystyka znaku

Bardzo istotna jest też oczywiście kolorystyka znaku. Nie wystarczy tutaj podać nazwy koloru jak turkus czy pomarańcz. Należy opisać kolor występujący w sygnecie oraz czcionkę, której używamy w znaku firmowym. Do opisania kolorystyki logo potrzebny jest CMYK, RGB, Pantone albo RAL. Dzięki takim danym nasze logo może zostać idealnie odtworzone na materiałach reklamowych.

Pole ochronne i pole podstawowe znaku

Dokument księgi znaku powinien opisywać nie tylko logo, ale również przestrzeń wokół. Żeby logo pozostało czytelne, należy określić przestrzeń wokół logo, która nie może zostać naruszona – tzw. pole ochronne znaku. Z kolei polem podstawowym znaku nazywamy odległość logo od krawędzi danego dokumentu.

Typografia

Jest to informacja o czcionce użytej w logo, nazwie firmy i np. haśle reklamowym. Każdy, kto widział różnicę pomiędzy Times New Roman a Comic Sansem, wie że czcionka ma znaczenie i może zmienić charakter logo.

Skalowanie i modyfikacja znaku

W informacji o skalowaniu powinny znaleźć się minimalne wymiary, jakie może mieć logo. Najlepiej podać takie dane w milimetrach oraz pikselach. Zbyt zmniejszone logo przestaje być czytelne, dlatego warto jest określić minimalny rozmiar. Z kolei modyfikacja znaku to część brandbooka, w której powinniśmy wskazać popularne błędy: inna kolorystyka, zniekształcony rozmiar, cieniowanie. Warto wskazać tu modyfikacje, które są dla nas niedopuszczalne.

Co jeszcze może zawierać branding book?

Oczywiście zawartość tego dokumentu jest zależna od danej marki – nie ma jednej dopuszczalnej wersji. W księdze znaku może znaleźć się też geneza logo, jego dopuszczalne wersje, stosowanie znaku na różnych tłach, itp. Niektóre firmy decydują się na stworzenie księgi znaku na samym początku działalności, u innych taka potrzeba pojawia się dopiero wraz z rozwojem marki.

Branding book – czy warto?

Logo to bardzo ważna część identyfikacji wizualnej marki, a tym samym brandingu. Pojawia się w końcu w każdym materiale reklamowym. Jego spójność i przekaz bezpośrednio wpływają na kojarzenie naszej marki przez konsumentów. Stworzenie księgi znaku, która będzie jasno określać zasady korzystania z naszego loga, znacznie ułatwi nam też życie i kontakt z osobami trzecimi: agencjami interaktywnymi, marketingowcami, grafikami, drukarniami, informatykami. Zebranie wszystkich informacji dotyczących logo w jednym miejscu zaoszczędzi nam czas w komunikacji z danymi specjalistami i uchroni nas przed nieporozumieniami i nadużyciami.

Spójne logo i pilnowanie jego nienaruszalności z czasem przełoży się na jego rozpoznawalność i świadomość naszego brandu u grupy docelowej.

Zapisz się na newsletter

Może będziesz zainteresowany tym:

Brandbook / Księga znaku – co to jest?

Zainteresowany?

Opisz czego potrzebujesz - wycenimy w ciągu 24h