Spis treści
CMS to system, dzięki któremu do tworzenia strony nie jest już potrzebna znajomość HTML-a. Jest to system zarządzania treścią w serwisie internetowym. Za jego pomocą można w prosty sposób tworzyć oraz modyfikować treści na stronie. CMS to narzędzie, które pozwala nie tylko na zmiany w treści czy grafikach, ale również w SEO i SEM – system pozwala na optymalizację różnych czynników wpływających na przykład na pozycjonowanie strony.
CMS – co to?
CMS to skrót od Content Management System (System Zarządzania Treścią). Określamy tak wszystkie programy, których przeznaczeniem jest tworzenie, edytowanie i publikowanie różnych treści. Tego typu systemy powstały, by użytkownik mógł w prosty sposób budować, ale też edytować treści na stronie przy pomocy wygodnego interfejsu. CMS pozwala też na publikowanie stworzonych treści bezpośrednio w Internecie.
Jakie cechy powinien mieć dobry CMS system?
Żeby publikowanie i aktualizowanie treści w Internecie przebiegało łatwo i przyjemnie, CMS powinien spełniać kilka warunków. Przede wszystkim powinien być intuicyjny i łatwy w obsłudze. Nie powinien wymagać wcześniejszej nauki i dużego doświadczenia – nawet amator powinien być w stanie zbudować podstawową stronę. CMS musi też spełniać podstawowy warunek, jakim jest brak potrzeby znajomości HTML, PHP czy CSS.
CMS powinien też pozwalać na zarządzanie każdym elementem treści: ich strukturą, wielkością czcionki, rozmiarem zdjęć, rodzajem nagłówków, itp. Dobry system musi mieć opcję nie tylko zarządzania treściami, ale też aspektem SEO. Dlatego właśnie CMS pozwala na zarządzanie meta tagami title i description, adresami URL podstron czy konfigurację analityki.
Jakie wyróżniamy systemy CMS?
Na rynku posiadamy 3 główne rodzaje CMS-ów:
- Open Source – jest to rodzaj CMSa, który pozwala na dostęp do plików i kodu źródłowego. Dzięki temu możemy samodzielnie wprowadzać w nim zmiany. Ten rodzaj posiada darmowe przykłady szablonów i modułów, co znacznie ułatwia tworzenie treści, ale pozwala też na tworzenie własnych. Jest ogólnodostępny, bezpłatny, a przez to popularny.
- SaaS – zazwyczaj są to platformy abonamentowe. W tym przypadku użytkownicy nie posiadają dostępu do kodu źródłowego, co też wpływa na możliwości takiego systemu. Możliwa jest tutaj tylko ingerencja w wygląd szablonu i podstawowe funkcje treści, ale bez większej personalizacji.
- Dedykowany – są to systemu tworzone na specjalne zamówienie – posiadają unikalny szablon graficzny i dedykowaną funkcjonalność. Najdroższy rodzaj CMS.
Najbardziej popularne systemy CMS
WordPress
Zdecydowanie najpopularniejszy CMS, powstaje na nim większość stron, które widzimy w Internecie. Należy do systemów Open Source, a ponieważ jest bardzo popularny, to posiada ogromną ilość szablonów, wtyczek i modułów, które stworzyli inni użytkownicy. WordPress pozwala na duży zakres zmian i personalizowania treści na naszej stronie. Jego największym plusem jest łatwy w użytkowaniu panel CMS. Pozwala na stworzenie stron nawet użytkownikom bez żadnego doświadczenia oraz na łatwe stosowanie narzędzi SEO.
Joomla
Kolejny z systemów Open Source. Jest to opcja dla nieco bardziej doświadczonych użytkowników, ponieważ jego panel jest mniej intuicyjny niż ten w WordPressie. Pozwala jednak na więcej opcji. Jeżeli chcemy się go nauczyć, to w Internecie znajdziemy dużo samouczków na jego temat.
WordPress vs Joomla
Który z tych dwóch popularnych systemów CMS Open Source wybrać? Jeżeli dopiero zaczynamy swoją przygodę z tworzeniem stron, dobrym pomysłem może być WordPress. Jest łatwiejszy w użytkowaniu, pozwala jednak na mniej opcji. Jeżeli mamy już jakieś doświadczenie w CMS-ach, to możemy spróbować z Joomla, która odwdzięczy nam się bardziej zaawansowanym poziomem tworzenia treści, Obydwa systemy są bezpłatne i pozwalają na tworzenie własnych szablonów i wtyczek.
Do innych systemów pozwalających na tworzenie ogólnych stron internetowych należą Blogger i Drupal.
CMS-y do tworzenia sklepów internetowych
Osobną kategorią systemów CMS, są te, które pozwalają na stworzenie prostego sklepu internetowego. Należą do nich:
PrestaShop
Shoper
WooCommerce (wtyczka, która uzupełnia WordPress o niezbędne funkcje sklepowe)