Co jest najtrudniejsze i na co warto zwrócić szczególną uwagę w e-marketingu?

Spis treści

najtrudniejsze w e-marketingu

E-marketing – słowo to zdobyło sporą popularność. Z marketingiem internetowym spotyka się niewątpliwie większość ludzi. Wynika to z tego, że np. w Polsce już ponad 90% społeczeństwa posiada dostęp do sieci. Duża popularność e-marketingu generuje pytania odnośnie do tego, co jest w jego ramach najtrudniejsze i na jakie aspekty z nim związane należy zwrócić szczególną uwagę? Odpowiedzi na te pytania zawiera artykuł.

Co to jest e-marketing?

Marketing internetowy to jedna z gałęzi tradycyjnego marketingu. Dotyczy wszelkich działań i strategii, jakie są realizowane przy wykorzystaniu sieci internetowej i stron WWW. Głównym celem e-marketingu jest stosowanie różnych form pozyskiwania klientów za pomocą Internetu oraz funkcjonalności i narzędzi dostępnych w jego ramach.

W e-marketingu Internet jest wykorzystywany głównie do:

  • promowania produktów i usług oraz pozytywnego wizerunku organizacji,
  • wspierania procesów sprzedażowych,
  • budowania relacji z klientami,
  • poszerzania działalności na nowe rynki i zdobywania klientów.

Marketing internetowy jest uznawany za najtańszą formę dotarcia z ofertą do potencjalnych klientów. Jest tak dzięki szerokiemu korzystaniu społeczeństwa z Internetu, jak również tego, że wiele form promocji jest stosunkowo tanich, a nawet darmowych. Dlatego e-marketing obecnie wykorzystuje zdecydowana większość organizacji na świecie.

Trudności wiążące się z praktycznym wykorzystywaniem e-marketingu

E-marketing bazuje na różnorodnych narzędziach, aplikacjach i rozwiązaniach. Dla przykładu można wymienić:

  • pozycjonowanie witryn internetowych, w tym SEO (Search Engine Optimization),
  • reklamowanie produktów i usług w ramach systemu Google Ads,
  • prowadzenie kont na portalach społecznościowych typu Facebook czy Instagram,
  • mailing, a więc przesyłanie reklam poprzez pocztę elektroniczną.

Szereg spośród narzędzi i rozwiązań z zakresu e-marketingu jest darmowych. Nie oznacza to jednak, że dostęp do nich jest łatwy – część programów może być obsługiwana wyłącznie przez wyspecjalizowane firmy. Problemy może generować w szczególności posiadanie wiedzy z zakresu pozycjonowania czy spójności w prowadzeniu kampanii reklamowych. Nawet budowa prostej strony internetowej może być przeszkodą nie do przeskoczenia dla wielu użytkowników.

Duże trudności w ramach e-marketingu może sprawiać konieczność integracji i koordynacji wielu narzędzi marketingowych. Tylko dzięki niej kampanie reklamowe i wizerunkowe, do których dochodzi w Internecie, mogą być skuteczne. Potrzeba takiej integracji może natrafiać na poważne bariery, w tym szczególnie w kontekście odpowiedniego doświadczenia i praktycznego wykorzystania posiadanej wiedzy.

Kolejny aspekt dotyczy tego, że w e-marketingu konieczna jest cierpliwość i stałe testowanie wciąż nowych rozwiązań. Niektóre narzędzia marketingowe mogą bowiem nie przynosić zakładanych efektów. Nie powinno to jednak zniechęcać – konieczne jest szukanie innych sposobów na skuteczne dotarcie do klienta. Wymaga to jednak wytrwałości.

Zasady obowiązujące w ramach e-marketingu

E-marketing jako kompleksowa i spójna strategia

Marketing w Internecie musi bazować na wzajemnie komplementarnych rozwiązaniach, tak by przekaz kierowany do odbiorców był jasny i zbieżny z ogólnym profilem funkcjonowania firmy. Potrzebna jest do tego prawidłowo dobrana strategia, która odpowiada na pytania typu – „Co chcę osiągnąć?”, „Jak mogę dotrzeć do klientów?”.

Koordynacja marketingu internetowego i tradycyjnego

E-marketing nie powinien być wykorzystywany samodzielnie, ale być skutecznym uzupełnieniem tradycyjnego marketingu. Trzeba bowiem dotrzeć z ofertą również do tych klientów, którzy nie posługują się Internetem.

Spójna komunikacja

Przekazy formułowane w ramach e-marketingu muszą być precyzyjne. Oznacza to, że muszą w sposób unikalny i spersonalizowany trafiać w gusta klientów. W przeciwnym razie nie będą oni skłonni do skorzystania z oferty.

Długofalowe relacje z klientami

Nowoczesny e-marketing to nawiązywanie i podtrzymywanie długotrwałych kontaktów z klientami, w tym zarówno obecnymi, jak i potencjalnymi. Wymaga to np. stałego obserwowania ich stale zmieniających się potrzeb i szybkiego reagowania na nie, a także umożliwienia im udziału w procesach decyzyjnych, które zmierzają do projektowania produktów i usług.

Stałe mierzenie wyników

Skuteczność e-marketingowych kampanii reklamowych musi być stale weryfikowana. Dzięki temu szybko można rezygnować z tych działań, które nie generują wartości.

Wydawać by się mogło, że z dobrodziejstw Internetu może korzystać każdy, w tym także osoby, które chcą samodzielnie stosować e-marketing. Nic bardziej mylnego – marketing internetowy, by osiągnął swoje cele, musi być wdrażany w profesjonalny sposób, a więc przy wykorzystaniu adekwatnych narzędzi i konsekwentnie. Ktoś, kto nie posiada specjalistycznej wiedzy z zakresu pozycjonowania czy reklamy internetowej, nie będzie w stanie efektywnie bazować na e-marketingu. Dlatego zawsze warto zastanowić się nad ofertą agencji reklamowych, które oferują profesjonalną pomoc we wdrażaniu kampanii internetowych

Zapisz się na newsletter

Podziel się tym wpisem

Share on facebook
Facebook
Share on twitter
Twitter
Share on email
Email
Share on whatsapp
WhatsApp
Share on telegram
Telegram
Share on google
Google+

Może będziesz zainteresowany tym:

Ta strona korzysta z ciasteczek aby świadczyć usługi na najwyższym poziomie. Dalsze korzystanie ze strony oznacza, że zgadzasz się na ich użycie. Musisz zaakceptować by korzystać z serwisu