Co jest najtrudniejsze i na co warto zwrócić szczególną uwagę w e-marketingu?

Spis treści

najtrudniejsze w e-marketingu

E-marketing – słowo to zdobyło sporą popularność. Z marketingiem internetowym spotyka się niewątpliwie większość ludzi. Wynika to z tego, że np. w Polsce już ponad 90% społeczeństwa posiada dostęp do sieci. Duża popularność e-marketingu generuje pytania odnośnie do tego, co jest w jego ramach najtrudniejsze i na jakie aspekty z nim związane należy zwrócić szczególną uwagę? Odpowiedzi na te pytania zawiera artykuł.

Co to jest e-marketing?

Marketing internetowy to jedna z gałęzi tradycyjnego marketingu. Dotyczy wszelkich działań i strategii, jakie są realizowane przy wykorzystaniu sieci internetowej i stron WWW. Głównym celem e-marketingu jest stosowanie różnych form pozyskiwania klientów za pomocą Internetu oraz funkcjonalności i narzędzi dostępnych w jego ramach.

W e-marketingu Internet jest wykorzystywany głównie do:

  • promowania produktów i usług oraz pozytywnego wizerunku organizacji,
  • wspierania procesów sprzedażowych,
  • budowania relacji z klientami,
  • poszerzania działalności na nowe rynki i zdobywania klientów.

Marketing internetowy jest uznawany za najtańszą formę dotarcia z ofertą do potencjalnych klientów. Jest tak dzięki szerokiemu korzystaniu społeczeństwa z Internetu, jak również tego, że wiele form promocji jest stosunkowo tanich, a nawet darmowych. Dlatego e-marketing obecnie wykorzystuje zdecydowana większość organizacji na świecie.

Trudności wiążące się z praktycznym wykorzystywaniem e-marketingu

E-marketing bazuje na różnorodnych narzędziach, aplikacjach i rozwiązaniach. Dla przykładu można wymienić:

  • pozycjonowanie witryn internetowych, w tym SEO (Search Engine Optimization),
  • reklamowanie produktów i usług w ramach systemu Google Ads,
  • prowadzenie kont na portalach społecznościowych typu Facebook czy Instagram,
  • mailing, a więc przesyłanie reklam poprzez pocztę elektroniczną.

Szereg spośród narzędzi i rozwiązań z zakresu e-marketingu jest darmowych. Nie oznacza to jednak, że dostęp do nich jest łatwy – część programów może być obsługiwana wyłącznie przez wyspecjalizowane firmy. Problemy może generować w szczególności posiadanie wiedzy z zakresu pozycjonowania czy spójności w prowadzeniu kampanii reklamowych. Nawet budowa prostej strony internetowej może być przeszkodą nie do przeskoczenia dla wielu użytkowników.

Duże trudności w ramach e-marketingu może sprawiać konieczność integracji i koordynacji wielu narzędzi marketingowych. Tylko dzięki niej kampanie reklamowe i wizerunkowe, do których dochodzi w Internecie, mogą być skuteczne. Potrzeba takiej integracji może natrafiać na poważne bariery, w tym szczególnie w kontekście odpowiedniego doświadczenia i praktycznego wykorzystania posiadanej wiedzy.

Kolejny aspekt dotyczy tego, że w e-marketingu konieczna jest cierpliwość i stałe testowanie wciąż nowych rozwiązań. Niektóre narzędzia marketingowe mogą bowiem nie przynosić zakładanych efektów. Nie powinno to jednak zniechęcać – konieczne jest szukanie innych sposobów na skuteczne dotarcie do klienta. Wymaga to jednak wytrwałości.

Zasady obowiązujące w ramach e-marketingu

E-marketing jako kompleksowa i spójna strategia

Marketing w Internecie musi bazować na wzajemnie komplementarnych rozwiązaniach, tak by przekaz kierowany do odbiorców był jasny i zbieżny z ogólnym profilem funkcjonowania firmy. Potrzebna jest do tego prawidłowo dobrana strategia, która odpowiada na pytania typu – „Co chcę osiągnąć?”, „Jak mogę dotrzeć do klientów?”.

Koordynacja marketingu internetowego i tradycyjnego

E-marketing nie powinien być wykorzystywany samodzielnie, ale być skutecznym uzupełnieniem tradycyjnego marketingu. Trzeba bowiem dotrzeć z ofertą również do tych klientów, którzy nie posługują się Internetem.

Spójna komunikacja

Przekazy formułowane w ramach e-marketingu muszą być precyzyjne. Oznacza to, że muszą w sposób unikalny i spersonalizowany trafiać w gusta klientów. W przeciwnym razie nie będą oni skłonni do skorzystania z oferty.

Długofalowe relacje z klientami

Nowoczesny e-marketing to nawiązywanie i podtrzymywanie długotrwałych kontaktów z klientami, w tym zarówno obecnymi, jak i potencjalnymi. Wymaga to np. stałego obserwowania ich stale zmieniających się potrzeb i szybkiego reagowania na nie, a także umożliwienia im udziału w procesach decyzyjnych, które zmierzają do projektowania produktów i usług.

Stałe mierzenie wyników

Skuteczność e-marketingowych kampanii reklamowych musi być stale weryfikowana. Dzięki temu szybko można rezygnować z tych działań, które nie generują wartości.

Wydawać by się mogło, że z dobrodziejstw Internetu może korzystać każdy, w tym także osoby, które chcą samodzielnie stosować e-marketing. Nic bardziej mylnego – marketing internetowy, by osiągnął swoje cele, musi być wdrażany w profesjonalny sposób, a więc przy wykorzystaniu adekwatnych narzędzi i konsekwentnie. Ktoś, kto nie posiada specjalistycznej wiedzy z zakresu pozycjonowania czy reklamy internetowej, nie będzie w stanie efektywnie bazować na e-marketingu. Dlatego zawsze warto zastanowić się nad ofertą agencji reklamowych, które oferują profesjonalną pomoc we wdrażaniu kampanii internetowych

Zapisz się na newsletter

Może będziesz zainteresowany tym:

Co jest najtrudniejsze i na co warto zwrócić szczególną uwagę w e-marketingu?

Zainteresowany?

Opisz czego potrzebujesz - wycenimy w ciągu 24h