Spis treści
Co prawda nie ma uniwersalnych funkcji ani opcji projektowych, które zagwarantują, że Twój sklep internetowy wzniesie się na szczyt popularności. Istnieją jednak pewne elementy, bez których Twój sklep internetowy na pewno nie zabłyśnie wśród konkurencji. Przedstawiamy przykładowe funkcjonalności sklepu internetowego.
Spraw, aby Twój sklep internetowy… sprzedawał
Może to zabrzmieć dziwnie, ale jest wiele sklepów, które zostały zaprojektowane bez wzięcia pod uwagę sprzedaży. Wyglądają one estetycznie, ale są absolutnie bezużyteczne, jeśli chodzi o zakupy. W przypadku tych witryn wystarczy, że są one równoznaczne z obecnością marki lub sklepu stacjonarnego w Internecie, ale rola takiej witryny sprowadza się do umieszczania pod produktami dużego przycisku „Kup”. Dzisiaj to już jednak nie wystarczy – dobra strona e-commerce musi pamiętać o wielu innych elementach, na które wielu biznesmenów, programistów i projektantów nie zwraca uwagi. A więc co powinien zawierać sklep internetowy?
Pokaż zalety swoich produktów
Prawdopodobnie wiesz, że istnieje ogromna liczba internautów, którzy nie wiedzą dokładnie, czego chcą: jest to odpowiednik klientów chodzących pomiędzy półkami bez celu. Twoim celem jako sprzedawcy internetowego jest pokazanie takiemu klientowi, czego mu brakuje.
Nieocenionym sposobem będzie przedstawienie zalet Twoich produktów. Nie wystarczy jednak tylko opisać ich wyglądu czy funkcjonalności. Musisz też przedstawić klientowi sposób, w jaki produkt ulepszy jego życie – jaka jest jego wartość dodana. Wtedy klient może zmienić się z osoby „przechadzającej się między półkami” w zdecydowanego konsumenta.
Zdobądź zaufanie odwiedzających
Konsumenci coraz ostrożniej podchodzą do zakupów. Naturalnie więc chcą wiedzieć wszystko, co możliwe o produkcie, który zamierzają kupić, procesie zakupu, metodach płatności, usłudze dostawy, gwarancjach itp. Wszystko to pomoże im podjąć decyzję i zobowiązać się do transakcji. Dlatego właśnie zadbaj, żeby osoby odwiedzające Twoją stronę mogły znaleźć na niej wszystkie informacje, których szukają i to w łatwy i intuicyjny sposób.
Najnowsze wiadomości i najpopularniejsze produkty
Wszelkie newsy dotyczące marki, okres wyprzedaży czy nadchodzące nowości powinny znaleźć się już na stronie głównej. Również tutaj powinny znaleźć się wszelkie bestsellery. Klient nie powinien ich szukać w kolejnych zakładkach. Nie utrudniaj też kupującym znalezienia ekskluzywnych ofert i atrakcyjnych cen. Co więcej, powracający klienci chętniej przejrzą kilka „nowych” przedmiotów w wyprzedaży, zamiast spędzać pół godziny na przeglądaniu pełnego asortymentu w poszukiwaniu czegoś nowego i modnego.
Koszyk, pole logowania i pole wyszukiwania
Funkcje koszyka na zakupy, pola logowania i pola wyszukiwania są zwykle umieszczane razem w każdej witrynie eCommerce. Nie sposób wyobrazić sobie sklepu bez funkcji koszyka na zakupy. Wiele sklepów udostępnia również swoim klientom konta prywatne, na których można sprawdzić wszystkie dotychczasowe i aktualne zamówienia. Każdy klient, który się zarejestruje, może wybrać osobisty login i hasło w celu dalszego dostępu. Poza tym właściciele takich kont mogą otrzymywać specjalne oferty rabatowe od właścicieli sklepów i brać udział w różnych promocjach lub wyprzedażach.
Jeśli Twój sklep internetowy oferuje szeroką gamę kodów SKU, również pole wyszukiwania jest koniecznością. Będzie to również popularne wśród klientów, którzy wymagają konkretnego produktu, który muszą tylko znaleźć w Twoim sklepie internetowym, aby złożyć zamówienie.
Ikony metod płatności
Witryny eCommerce obsługują wielu klientów z całego świata i każdy z nich ma swój własny preferowany system płatności. Ponadto mogą istnieć ograniczenia techniczne dotyczące metody lub opcji płatności, dlatego lepiej byłoby wcześniej wyjaśnić opcje płatności. Na przykład niektóre witryny eCommerce nie akceptują międzynarodowych kart kredytowych. Inne wymagają, aby adres rozliczeniowy klienta i adres dostawy znajdowały się w tym samym kraju, co oficjalny sklep.
Sklepy internetowe często korzystają z kart kredytowych i debetowych, bonów upominkowych, płatności przy odbiorze, PayPal itp. jako ich głównych systemów płatności. Te ikony płatności można łatwo znaleźć w stopce lub w prawym górnym rogu witryn. Im więcej opcji płatności, tym lepiej – w ten sposób otwieramy się na kolejnych klientów.
Kompatybilność z urządzeniami mobilnymi
Czy wiesz, że ponad połowa całego ruchu w witrynie pochodzi obecnie z urządzeń mobilnych, a 61% konsumentów chętniej kupuje w witrynach dostosowanych do urządzeń mobilnych? Oznacza to, że dostosowanie witryny e-commerce do urządzeń mobilnych może zwiększyć zarówno ruch, jak i konwersje! Aby Twoja witryna była przyjazna dla urządzeń mobilnych, skorzystaj z responsywnego projektowania stron internetowych — to najlepsza praktyka w projektowaniu stron internetowych e-commerce.
Responsywne strony internetowe dopasowują się do ekranu, na którym ktoś je przegląda, dzięki czemu Twoja strona wygląda profesjonalnie i działa poprawnie na laptopach, tabletach i smartfonach.
Przyjazne dla użytkownika funkcje nawigacji
Jeśli użytkownicy nie mogą szybko znaleźć tego, czego potrzebują w Twojej witrynie e-commerce, prawdopodobnie nie zostaną na niej długo i nie dokonają zakupu. Pomocna, łatwa w użyciu nawigacja to jedna z najważniejszych funkcji witryny e-commerce. Aby uzyskać świetny projekt UX dla e-commerce, przygotuj przejrzyste menu, które pozwoli użytkownikom przeglądać różne kategorie produktów. Upewnij się, że te menu znajdują się w łatwych do znalezienia miejscach, na przykład u góry każdej strony.
Zdjęcia i filmy wysokiej jakości
Treści wizualne przyciągają uwagę użytkowników, utrzymują ich zaangażowanie i pomagają podejmować decyzje zakupowe. Korzystanie z wysokiej jakości zdjęć i filmów w witrynie sprawia, że wyglądasz profesjonalnie i poprawia komfort użytkowania. Badania sugerują nawet, że filmy produktowe sprawiają, że kupujący są o 85% bardziej skłonni do zakupu produktu. Nie zadowalaj się także jednym zdjęciem swojego produktu. Dołącz zdjęcia pod różnymi kątami, pozwól kupującym powiększyć obraz i pokaż ludzi korzystających z produktu w różnych sytuacjach.
Nie daj się przerazić – w budowie strony pomoże Ci WooCommerce
Chociaż zawarcie wszystkich tych elementów może wydawać się trochę onieśmielające, to nie panikuj. W końcu istnieją programy stworzone do budowania e-sklepów jak np. WooCommerce oraz agencje, które Ci w tym pomogą. O funkcjonalności sklepu internetowe decyduje wiele czynników, to prawda, ale kiedy już raz o nie zadbasz, potem wystarczy ich regularna aktualizacja i śledzenie trendów w e-commerce.