Spis treści
Google Tag Manager, po polsku Menedżer Tagów Google, jest bezpłatnym narzędziem służącym do zarządzania tagami na stronie internetowej. Możemy je w prosty sposób dodawać, modyfikować i usuwać z witryny i efektywniej analizować dane ze strony internetowej, śledzić wzrost konwersji i źródła ruchu.
Elementy GTM
Google Tag Manager składa się z 4 podstawowych elementów: tagi, kontenery, reguły oraz zmienne.
Tagi
Tagi, czyli kody w języku JavaScript, przesyłają informacje o ruchu na stronie i wiadomości o zachowaniach użytkowników, dzięki którym możliwe jest ich aktualizowanie oraz zbieranie szczegółowych danych i przekazywanie ich do Google Analytics.
Moglibyśmy je sobie wyobrazić jako małe fragmenty kodu JavaScript, które możemy dodać przy większości funkcjonalności do naszej strony internetowej.
Tagi odpowiedzialne są za prawidłowe zbieranie danych tam, gdzie zostają umieszczone i stanowią integrację (np. pomiędzy naszą stroną a Facebookiem).
Kontener
Zbiór tagów i skryptów znajduje się w kontenerze. Eksperci od narzędzia GTM zazwyczaj doradzają korzystanie z zasady jeden kontener dla jednej witryny. Nie ma wtedy wątpliwości co dokładnie obsługuje nasz kontener.
Reguły
Reguły to elementy, które odpowiadają za ustalenie kiedy uprzednio ustalony tag ma zostać wywołany.
Jeśli chcemy, aby na naszej stronie internetowej w momencie dokonania zakupu przez klienta wyświetlił się komunikat z podziękowaniem za dokonane zakupy, to właśnie jest przykład reguły, w oparciu o którą Google Tag Manager wywołuje tagi.
Przykładowych gotowych reguł jest wiele, np: otwarcie strony, kliknięcie w link, licznik czasu, kliknięcie w element na stronie, przescrollowanie strony lub wysłanie formularza
Zmienne
Zmienne to informacje, które są wykorzystywane w tagach lub zdarzeniach.
Dla kogo GTM?
Narzędzie jest przyjazne w użytkowaniu i rekomendowane dla każdego analityka, właściciela sklepu internetowego, osoby zajmującej się danymi pochodzącymi ze strony internetowej, czyli dla każdej osoby zainteresowanej analizowaniem i wpływanie na polepszenie user experience. Reagowanie na czynności na stronie oraz mądre, przemyślane reguły ułatwiają i uprzyjemniają użytkownikom korzystanie z witryn.
Dużo zalet, 0 wad
Prostota
Proste, intuicyjne i łatwe w obsłudze – to najważniejsze zalety Google Tag Manager. Nikt teraz nie ma czasu tworzyć długaśnych kodów javascript, poprawiać ich, uczyć się kodowania, wysyłać do informatyka i czekać na informację zwrotną od niego. Dzięki tagom każdy właściciel strony internetowej samodzielnie nauczy się korzystania z narzędzia i dodawania tagów.
Samodzielność
Nie musisz się znać na kodowaniu i programowaniu, ani tym bardziej dzwonić do swojego informatyka, za każdym razem kiedy chcesz wprowadzić zmianę na swojej stronie internetowej. Nie musisz tygodniami czekać na info zwrotne od działu IT. Tagami można zarządzać samodzielnie i to bez zakładania ticketa (i bez czekania na jego realizację.)
Analityka na wyciągnięcie ręki
Dzięki Google Tag Manager masz dostęp do profesjonalnego narzędzia od ręki – bez konieczności posiadania studiów programistycznych, drogich kursów z dziedziny IT czy też zatrudniania analityka ds. Google. Drogie i skomplikowane programy lub drogi sprzęt też nie będzie Ci potrzebny.
Aha, czy wspomnieliśmy, że Google Tag Manager jest narzędziem darmowym?
Natychmiastowość
Dodawanie, zmiana i usuwanie tagów to typowe zadania, które można wykonać w trybie as ASAP as possible 🙂
Jeśli to Ty jesteś zarządzającym tagami i Tobie zależy na czasie i zmianach, to zabierz się za nie od razu. Nie musisz więcej tłumaczyć programiście, co tak właściwie masz na myśli, tylko od razu za pomocą narzędzia zabierasz się za pracę. I efekty masz już po naciśnięciu entera.
Podgląd i korekta od razu
Do najważniejszych cech Google Tag Managera według użytkowników jest możliwość zobaczenia efektów swojej pracy od razu, ale niekoniecznie jeszcze ich zaimplementowania. Z narzędziem łatwo jest podejrzeć jak to wszystko działa, sprawdzić czy efekt jest zadowalający. Jeśli nie, nanosimy poprawki. I potem kolejne. W końcu jak wszystko jest ok, można odpalać tag i obserwować jego wpływ na naszą stronę.
Oszczędność
Stosująć GTM oszczędzamy czas – zmiany wykonujemy natychmiastowo i samodzielnie, a efekty widzimy od razu. Poprawki również robimy od ręki.
Oszczędność również jest finansowa – nie wynajmujemy programisty w celu zaimplementowania zmian. Sami się przeistaczamy w pracownika IT.
Elastyczność
Jeśli nie jesteśmy pewni czy dany tag nam się przyda czy nie, lub cały czas go sprawdzamy, możemy go czasowo wyłączyć i włączyć ponownie po jakimś czasie bez dokonywania rewolucji.
Satysfakcja
Praca nad własną stroną i realny wpływ na jej “zachowania” potrafi dać dużo satysfakcji i dumy. Zyskujemy nowe kompetencje i rozwijamy swoje umiejętności.
Jeśli chcesz przejąć kontrolę nad swoją stroną internetową, mieć przy tym oszczędności oraz satysfakcję, zainteresuj się narzędziem i korzyściami jakie niesie ze sobą Google Tag Manager – proste, funkcjonalne i łatwe do opanowania nawet dla nie-programistów.