Spis treści
Pojęcie konwersji i jej wskaźnika powinno zainteresować przede wszystkim właścicieli sklepów internetowych. To właśnie konwersja decyduje o tym ilu z użytkowników odwiedzających stronę decyduje się na zakup naszego produktu albo usługi. Prowadząc sklep internetowy, warto też znać sposoby optymalizacji konwersji.
Co to jest konwersja?
Użytkowników możemy podzielić na tych biernych i aktywnych. Ci pierwsi to osoby, które trafiają na naszą stronę, zapoznają się z jej ofertą, a następnie z niej wychodzą bez żadnego zakupu. Użytkownik aktywny to oczywiście osoba, która odwiedza stronę i dokonuje na niej zakupu produktu albo usługi. Konwersja to działanie, które ma zmienić pierwszy rodzaj użytkownika w ten drugi. Nie zawsze musi chodzić tutaj o zakup – możemy oczekiwać od użytkownika aktywnego, że wypełni formularz, zapisze się do newslettera albo kliknie w pożądany przez nas link.
Na konwersję możemy wpływać poprzez wiele działań i poprzez pracę nad optymalizacją naszej strony. Wszystkie elementy strony wpłyną na jej konwersję: jej wygląd, treści, pozycjonowanie.
Czym jest wskaźnik konwersji?
Żeby ocenić skuteczność naszych działań, musimy posłużyć się współczynnikiem konwersji. Określa on ilość konwersji, które miały miejsce w przeliczeniu na liczbę odwiedzających stronę. To właśnie ten współczynnik powie nam czy nasze działa optymalizacyjne dają efekt, czy należy wdrożyć nowe metody.
Wzór na konwersję jest prosty: ilość konwersji (użytkowników aktywnych) należy podzielić przez ilość wszystkich użytkowników, którzy odwiedzili stronę. Całość należy pomnożyć przez 100% i mamy nasz wynik.
Jak mierzyć konwersję?
Oczywiście żeby dowiedzieć się jaki jest nasz wskaźnik konwersji, nie musimy siedzieć nad kalkulatorem. Mierzeniem konwersji zajmuje się Google Analytics. Dzięki niemu możemy sprawdzać czy wprowadzane przez nas ulepszenia dają efekty i czy przekładają się na większą liczbę rzeczywistych klientów.
Dlaczego trzeba wyznaczyć cel konwersji?
Kiedy wiemy już czym jest konwersja i znamy jej wskaźnik, warto wyznaczyć sobie cel konwersji. Będzie się on różnił w zależności od rodzaju naszej działalności i strony. Cele mogą przedstawiać się następująco:
dokonanie zakupu
- wypełnienie formularza
- kliknięcie w link
- zapisanie się do newslettera
- długi czas pozostania na stronie
- częsty powrót na stronę
- założenie konta
- obejrzeniu filmu na stronie
- wypełnienie ankiety
- pobieranie plików ze strony
- udostępnienie elementu strony (artykułu, grafiki) w mediach społecznościowych
Jak zwiększyć wskaźnik konwersji?
Jeżeli mamy określony cel i widzimy, że konwersja na naszej stronie go nie spełnia, to istnieje na szczęście wiele sposobów, na które możemy ją zoptymalizować.
- Unikalne treści, które wyczerpująco opisują produkty i usługi. Dotyczy to zarówno treści tekstowych, jak i zdjęć i grafik
- Call to Action – na stronie powinny znaleźć się przyciski, które zachęcają użytkownika do konkretnego działania: „ Kup już teraz”, „Zapisz się już dziś”, „Wypełnij formularz”
- Intuicyjność strony – znalezienie produktu, usługi i ich zakup powinny być możliwie jak najprostsze (wszelkie utrudnienia mogą odstraszyć klienta)
- Precyzyjne słowa kluczowe, które są idealnie dobrane do naszego produktu i branży
- Miejsce kampanii reklamowej dostosowane do rodzaju klienta – np. reklamowanie ekskluzywnych samochodów na stronach tanich dyskontów prawdopodobnie nie przyniesie efektu.
Zbieranie i analizowanie danych
Stworzenie funkcjonalnego sklepu internetowego, który przyciąga tysiące klientów, to nie wszystko. Trzeba cały czas monitorować ich działania na stronie i proces zakupowy. Może okazuje się, że połowa potencjalnych klientów odpada na poziomie koszyka, ponieważ oferujemy zbyt mało rodzajów płatności. Może formularz kontaktowy zawiera pytanie, które odstrasza naszych użytkowników. Ciągłe testy i analiza ruchów naszych potencjalnych klientów pozwoli na optymalizację strony i usuwanie na bieżąco wszystkich błędów.
Konwersja a SEO
Oczywiście optymalizacja treści na stronie powinna iść w parze z optymalizacją SEO. To właśnie dzięki niemu na naszą stronę trafią klienci, którzy są zainteresowani naszą usługą, a nie przypadkowi odwiedzający. SEO znacznie zwiększy nasz wskaźnik konwersji. Odpowiednie słowa kluczowe i ich odpowiednia ilość przełoży się na pozycję naszego sklepu w wyszukiwarce.
Wszystkie te czynniki – funkcjonalność strony, jej wygląd, odpowiednie SEO, miejsce kampanii – powinny zmienić użytkownika biernego w aktywnego. Często zgranie tych wszystkich aspektów może wymagać pomocy specjalistów od tworzenia stron internetowych. Dlatego właśnie zachęcamy do zapoznania się z naszą ofertą.