Co zrobić, gdy nie wiemy jak poprawnie napisać treści na stronę internetową?

Spis treści

Jeśli kiedykolwiek przeczytałeś tekst jednym tchem to znaczy, że trafiłeś na świetnie napisane treści. Albo odwrotnie – nie mogłeś przebrnąć przez artykuł i szybko zamknąłeś przeglądarkę. 

Atrakcyjność tekstów może być subiektywna i wynikać z naszego stanu psychofizycznego, ale jest jedna uniwersalna prawda – dobrze napisany tekst obroni się nawet przy niesprzyjających okolicznościach. Jak tworzyć treści na stronę internetową, żeby pochłonęły czytelnika?

Najważniejsze informacje na początku

Złap uwagę czytelnika-internauty i od razu przedstaw mu najważniejsze i najcenniejsze dla niego informacje. Jeśli nawet znajdzie na początku tekstu to, czego szukał i opuści stronę, to i tak dobrze Cię zapamięta i wróci po więcej. 

Po co piszesz?

Dobrze przemyśl jaki jest cel Twojego pisania. Do niego będziesz musiał dostosować całą resztę – język, styl, grafiki i słownictwo. 

Jeśli Twoim celem jest instrukcja obsługi urządzenia elektronicznego – pisz krótko, treściwie i najlepiej w punktach. Jeśli sprzedajesz usługę/produkt – zastanów się nad korzyściami i użyj treści reklamujących i marketingowych. Jeśli piszesz bloga opisującego przyrodę Warmii – pozwól sobie na dłuższe opisy z wieloma przymiotnikami. 

Daj się znaleźć w sieci

Za pomocą pozycjonowania SEO zostaniesz odnaleziony (i to wysoko!) w wynikach wyszukiwania Google. Odpowiednio dobrane słowa pomogą internautom znaleźć Ciebie, a Tobie pomogą wypromować markę. 

Agencja marketingowa zatrudnia copywriterów, których celem jest skuteczne i właściwe dobranie treści do Twoich celów. Nie musisz znać algorytmów, kodów i konwersji – musisz znaleźć dobrą firmę marketingową, która Ci w tym pomoże. 

Nie piszesz dla siebie

Zastanów się kim jest Twoja grupa docelowa, do której jest kierowany tekst. Czy jest to specjalista z branży medycznej, dziecko w wieku 10 lat, kobieta, która poszukuje kremu nawilżającego do twarzy? Ważna jest wizualizacja takiej grupy – wyobraź sobie w jakim jest wieku Twój odbiorca, jakiej jest płci, czy mieszka w mieście czy na wsi, czy jest osobą, która raczej spędza czas w domu czy aktywnie. Wyobraź sobie tę osobę i do niej się zwracaj.

Słownictwo

Dostosuj słownictwo do rodzaju tekstu. Teksty techniczne, branżowe i mocno specjalistyczne mogą być naszpikowane słowami z konkretnej dziedziny, ale w tekstach ogólnych i blogowych, unikaj niezrozumiałych słów. Zamiast “etymologia”, użyj “znaczenie słowa”, a “indyferentny” oznacza po prostu “obojętny”. Tak samo z wyrażeniami pochodzącymi z innych języków. Nie popełnij tu gafy (czyli: faux pas).

Pisz na „ty”

Bezpośrednie zwroty skracają dystans pomiędzy twórcą treści a czytelnikiem. Obie strony dzięki temu się czują swobodniej. Inaczej, jeśli formalny język jest wymagany ze względu na ustalone reguły. Zastosuj wtedy odpowiednią formę grzecznościową.

Prosty = zrozumiały

Kwieciste zwroty, zdania wielokrotnie złożone, dużo porównań i metafor to nie jest przepis na dobry tekst (chyba, że taki jest Twój cel). Pisz prosto, zrozumiale i używaj krótkich zdań.

Rozkład

Teraz czas odpowiednio wyeksponować Twoje treści. Daj im odpowiednią oprawę, która dodatkowo wzmocni przekaz. Zamiast czytania, internauci często skanują treści witryn internetowych po to, aby wyłapać tylko te ich interesujące. Daj im szansę je zauważyć.

Przejrzysty wygląd strony

Jeśli Twój tekst jest skomplikowany i ma dużo odnośników, to ułóż je w wygodny dla oka rozkład. Tzw. layout pomoże wyszukać informacje, ominąć treści niechciane i wrócić do poprzednich w razie potrzeby. 

Spis treści

Przy dłuższych tekstach wstaw spis treści. Każdy jego element powinien za kliknięciem od razu przenieść zainteresowanego czytelnika do odpowiedniego akapitu – oszczędza czas i jest rozwiązaniem natychmiastowym. Jest też swojego rodzaju podsumowaniem (pomimo tego, że jest na początku) – już po spisie treści wiemy, o czym będzie całość.

Wypunktowanie

Użyj wypunktowania. Nie ma znaczenia, czy Twoje artykuły czyta pokolenie Millenialsów czy GenZ – szacuje się, że około 70% wszystkich ludzi (globalnie!) to wzrokowcy. Zastosuj punkty – sprawdzają się w skanowaniu tekstu i w podsumowaniach, gdzie wyciągasz najważniejsze aspekty.

Akapity

Rozdzielaj kolejne dziedziny bądź wpisy i umieszczaj je w osobnych akapitach. Nie ma nic bardziej nudnego niż jeden ogromny blok tekstu. 

Język korzyści

Wyciągnij z tekstu korzyść i przedstaw ją odbiorcy. Zamiast “nowy kalendarz ma funkcje planowania i prioretyzowania zdarzeń”, pokaż wymierny benefit: “dzięki naszemu kalendarzowi łatwo zaplanujesz spotkania i będziesz wydajniejszy w pracy i w domu”.

Błędy

Nie pozwól sobie na jakiekolwiek błędy w witrynie internetowej. Podważa to jej wiarygodność i profesjonalizm. Poproś o redakcję i edycję znajomego lub skorzystaj ze specjalnych narzędzi-korektorów. 

Aranżacja treści

Czas na oprawę graficzną. Wszystkie treści tak pieczołowicie wypracowane, zasługują na godną oprawę. Dodaj lub umieść je pomiędzy odpowiednimi grafikami, pasującymi do stylu treści. Dobierz odpowiednie tło, krój pisma i spójną kolorystykę na wszystkich podstronach.

Wszystkie tworzone na Twoją stronę treści nie powinny być dziełem przypadku. Starannie zaplanowane, przemyślane i dobrze napisane teksty wspierają Ciebie w konsekwentnym budowaniu marki. Jeśli nie masz pomysłu na atrakcyjne teksty – skontaktuj się z Devispace.

Zapisz się na newsletter

Może będziesz zainteresowany tym:

Co zrobić, gdy nie wiemy jak poprawnie napisać treści na stronę internetową?

Zainteresowany?

Opisz czego potrzebujesz - wycenimy w ciągu 24h