Spis treści
Każdy właściciel strony internetowej na pewno słyszał o pozycjonowaniu. Jest to czynnik, który decyduje o tym, jak wysoko nasza strona plasuje się w wyszukiwarce Google. Nie jest to jednak jedyna metoda na zapewnienie sobie sukcesu – w przypadku niektórych biznesów mogą sprawdzić się inne strategie marketingowe. Dowiedz się, dlaczego dla niektórych firm wykorzystanie reklam Google i Facebooka może być lepszym pomysłem niż działania SEO.
Pozycjonowanie nie jest jedynym narzędziem marketingowym
Firmy, które stawiają wyłącznie na pozycjonowanie, często zapominają, że jest to jedno z wielu narzędzi marketingu. Chociaż pozycja strony w wynikach wyszukiwania jest oczywiście ważna, to działania SEO to nie wszystko. Jako właściciel firmy musisz zrozumieć swoją grupę docelową i sposób, w jaki podejmuje ona decyzje zakupowe, aby wybrać najodpowiedniejsze strategie marketingowe, które dotrą do nowych klientów.
Pozycjonowanie nie zadziała w przypadku nowości na rynku
Weźmy na przykład sytuację, w której firma stworzyła nowy produkt albo oferuje nową usługę, której nie proponowała jeszcze żadna inna firma. Jest to całkowita nowość, nikt wcześniej na to nie wpadł. Teraz takim hitem jest na pewno VR – wirtualna rzeczywistość, której można doświadczyć na przykład podczas grania w gry komputerowe. Ponieważ jest to nowość, jeszcze niedawno nikt nie pomyślałby o tym, żeby szukać w wynikach wyszukiwania Google „doświadczenie VR Warszawa”.
W tym przypadku dobieranie odpowiednich słów kluczowych byłoby zbędne – jeżeli nikt nie wpisze ich w wyszukiwarkę Google, nie dadzą nam one żadnych efektów. Dlatego właśnie w sytuacji, kiedy oferujemy całkowitą nowość na rynku, czy to w branży gier, czy gastronomii, modzie, kosmetologii, elektronice, pozycjonowanie może nie być najbardziej efektywnym narzędziem marketingowym.
Nie wygrasz z SEO silnej konkurencji
Jeżeli w Twojej branży działają silne i co najważniejsze, bogate firmy, które na działania SEO każdego miesiąca przeznaczają po kilkanaście tysięcy miesięcznie, to konkurencja z nimi może być praktycznie niemożliwa. Będzie tak w przypadku branż jak bankowość czy ubezpieczenia. Zamiast martwić się o swój budżet, postaw na inne narzędzia, które mogą być zaniedbane przez wspomniane firmy. Możesz wtedy znaleźć swoją niszę i osiągnąć lepsze efekty.
Nie używaj pozycjonowania, gdy potrzebujesz szybkich wyników
W przypadku większości branż pozycjonowanie przynosi efekty – nikt jednak nie powie, że są one szybkie. Zazwyczaj na zwiększenie sprzedaży i większą ilość odwiedzających stronę trzeba poczekać kilka miesięcy. Jeżeli oferujesz produkt albo usługi sezonowe, albo chcesz zareklamować ofertę jednorazową (na przykład na Black Friday czy Święta), pozycjonowanie nie da nam odpowiednich efektów. Warto wtedy postawić na inne metody reklamy.
Co zamiast pozycjonowania? Reklama Google Ads
Wszystkie problemy, które właśnie wymieniliśmy, mogą rozwiązać kampanie w Google. Obydwa te narzędzia marketingowe są oczywiście przydatne, ale jednak bardzo się różnią:
- Google Ads to płatna reklama o określonym czasie działania, podczas gdy pozycjonowanie to działanie długofalowe – polega na ciągłej pracy i optymalizacji
- pozycjonowanie może przynieść rzeczywiste wyniki dopiero po kilku miesiącach, podczas gdy reklamy Google Ads mogą zapewnić niemal natychmiastowe wzrosty ruchu na stronie
- reklamy Google Ads jako narzędzie marketingowe można dowolnie włączać i wyłączać, a pozycjonowanie zapewnia spójne wyniki organiczne w dłuższej perspektywie
- strategie SEO działają najlepiej, gdy są kierowane na mniejszy zbiór słów kluczowych i fraz long tail. Dla kontrastu nie ma sztywnych ograniczeń co do liczby fraz, na którą można kierować reklamy za pomocą kampanii Google Ads.
Jak widać, są to diametralnie różne narzędzia. Jeżeli zastanawiamy się, czy postawić na Google Ads czy SEO, to odpowiedź będzie zależała od typu naszego biznesu, naszego budżetu i ram czasowych, w jakich chcemy uzyskać efekty.
Reklamy na Facebooku czy pozycjonowanie – Google to nie wszystko
Reklamy Google Ads nie są jedyną alternatywą dla SEO. Nie możemy tutaj zapomnieć o Facebooku. Media społecznościowe to potężne narzędzie marketingowe, dlatego takie kampanie mogą być bardzo efektywne. Jedną z najlepszych zalet reklamy na Facebooku, oprócz tego, że zajmuje ona mniej czasu niż działania SEO, jest to, że zawsze możesz zacząć od mniejszego budżetu. Dzięki raportom dostępnym na Facebooku możesz zobaczyć, jakie efekty osiąga kampania i ewentualnie zmienić jej parametry. Zwrot z inwestycji może być tutaj o wiele większy niż w przypadku działań SEO.
Facebook pozwala również na wiele opcji kierowania reklamy do odpowiednich użytkowników – z bardzo dużą precyzją. Zapewnia także szerokie możliwości długoterminowej optymalizacji, jeśli analizujesz dane swoich kampanii.
Reklama na Facebooku czy SEO – na co lepiej postawić?
Kampania na Facebooku będzie dobrym pomysłem, jeśli mamy mały budżet. Chcemy szybkich efektów – na planowanie SEO przyjdzie jeszcze czas. Jest to również kwestia tego, do kogo chcesz dotrzeć i w jaki sposób. Na Facebooku możemy dotrzeć do osób z konkretnego miasta, dzielnicy, o danych zainteresowaniach, wieku, płci i sytuacji życiowej. Jeżeli posiadasz dużo informacji o swojej grupie docelowej, to reklama na Facebooku może przynieść duże efekty.
Reklama Google Ads i Facebook Ads wspomogą Twoje pozycjonowanie
Na koniec warto wspomnieć, że inwestowanie w Google Ads oraz Facebook Ads w żaden sposób nie przeszkadza w pozycjonowaniu. Jeżeli chcemy zareklamować naszą jednorazową ofertę albo nowy produkt, możemy wspomóc się reklamami w Google, czy na Facebooku, ale nie zmienia to faktu, że w ujęciu długofalowym możemy dalej kłaść nacisk na pozycjonowanie. Najlepsze efekty da czasami połączenie tych dwóch narzędzi.