Spis treści
Akcja, jakiej wymagamy od użytkownika przy pomocy naszych działań marketingowych, będzie się na pewno różniła w zależności od firmy: może to być pobranie naszej oferty, zapisanie się do newslettera, podanie swoich danych, zakupienie produktu. Skąd jednak użytkownik ma wiedzieć, jakie działanie powinien wykonać? Odpowiedzią jest CTA – Call To Action. Co to jest przycisk CTA i dlaczego jest niezbędnym elementem kampanii reklamowej?
Co to jest CTA?
Call-to-action na język polski można przetłumaczyć jako wezwanie do działania. Jest to pewnego rodzaju zachęta zawarta na stronie internetowej albo w kampanii reklamowej, która jasno daje znak użytkownikowi, jakie działanie jest od niego wymagane. Zazwyczaj taka fraza ma formę rozkazującą. Przykłady CTA to:
- Zarejestruj się
- Kup teraz
- Zapisz się do newslettera
- Kliknij link
Zazwyczaj wezwanie do działania ma formę przycisku z hiperłączem, który prowadzi użytkownika do wskazanej przez nas zakładki, np. z formularzem kontaktowym albo stroną zakupu. Przycisk CTA może mieć jednak wiele zastosowań – zależy ono tylko od nas.
Dlaczego skuteczne CTA jest tak ważne?
Wezwanie do działania to pewnego rodzaju kierunkowskaz dla użytkownika, który odwiedza naszą stronę albo widzi naszą kampanię reklamową. Bez takiej pomocy potencjalny klient może nie rozumieć, jakiego kroku od niego oczekujemy. Reklamujemy na przykład kurs językowy, ale czy chcemy, żeby od razu zakupił pierwszą lekcję? Może ma się tylko zapisać na newsletter lub pozostawić swoje dane w celu przedstawienia oferty?
Jasny komunikat typu „Zapisz się teraz” sprawi, że użytkownik od razu zrozumie, czego od niego oczekujemy – to, czy to rzeczywiście zrobi, to już oczywiście osobna kwestia, na którą wpływa wiele innych czynników. Naszym zadaniem jest jednak stworzenie CTA, które zachęci potencjalnych klientów do wykonania pożądanej akcji.
Co ma zawierać CTA – jak stworzyć skuteczny przycisk?
Czy wiedzieliście, że istnieją dobre praktyki stosowania CTA? Tak, nie wystarczy tylko napisać na dole strony: kup nasz produkt. Tworzenie wezwania do działania to bardziej skomplikowana kwestia, która wymaga wiedzy z zakresu sprzedaży, marketingu, jak również psychologii. Oto mini poradnik na temat jego jak stworzyć skuteczne CTA.
Postaw na czasowniki dynamiczne
Mówiliśmy już o trybie rozkazującym: rzeczywiście w przypadku CTA działa on najlepiej. Warto używać też czasowników, które mają na celu zachęcić użytkownika: kup, wypróbuj, dowiedz się, odkryj, sprawdź, polub, wygraj. Użyte czasowniki powinny wzbudzać emocje i dosłownie: wzywać do działania.
Stosuj też bezpośrednie zwroty: nie jest to miejsce na używanie formuły Pan/Pani.
Zadbaj o design CTA
Przycisk CTA musi mieć nie tylko odpowiednią treść, ale też design. Musi się oczywiście wyróżniać na tle strony. Możemy uzyskać taki efekt na wiele sposobów:
- użyć innego koloru tła
- wykorzystać inny typ czcionki
- zastosować zaokrąglone rogi przycisku
- zastosować efekt 3D, cieniowanie, itp.
Przycisk CTA musi jednak cały czas pasować do reszty naszej strony: jeżeli jest ona bladoróżowa, nie możemy nagle zrobić przycisku w kolorach neonowych, ponieważ będzie to rażące. Dobry web designer powinien znaleźć równowagę pomiędzy tym, co przyciąga wzrok, a tym, co pasuje do reszty strony.
Gdzie stosować call-to-action?
Liczy się nie tylko treść call-to-action, ale również jego położenie. Zazwyczaj przyciski CTA są stosowane na dole strony – użytkownik powinien w nie kliknąć, kiedy zapozna się już z naszą ofertą. Są jednak przypadki, kiedy CTA znajduje się na samej górze naszej strony: wszystko zależy od charakteru naszej działalności, strony i celu. Umiejscowienie przycisku musi mieć jednak sens: użytkownik powinien zrozumieć dlaczego wymagamy od niego danej akcji. A to prowadzi nas do kolejnego punktu…
Doprowadź użytkownika do przycisku CTA
Żeby nasze call-to-action odniosło sukces, musi być ono naturalną konsekwencją wcześniejszych treści na stronie. Nie możemy umieścić przycisku „Kup teraz” pod częścią o historii firmy albo informacjach o pracownikach. Użytkownik powinien zrozumieć dlaczego w danym momencie wymagamy od niego danej czynności: właśnie przeczytał naszą ofertę i teraz nadszedł moment na decyzję: może dowiedzieć się o niej więcej, zamówić rozmowę z konsultantem albo od razu przejść do zakupu.
Jak mierzyć skuteczność przycisku CTA?
Żeby ocenić, czy nasz call-to-action przynosi zamierzone skutki, nie wystarczy czekać na zwiększoną ilość sprzedaży czy zapisów do newslettera. Musimy stale obserwować statystyki naszego przycisku CTA, aby w razie słabych wyników nanieść potrzebne zmiany – przycisk, który nie spełnia swojego zadania, może nas drogo kosztować.
Mierzenie skuteczności call-to-action pomoże Ci poprawić wyniki konwersji i zwiększyć ilość generowanych leadów. W tym celu powinieneś obserwować:
- współczynnik klikalności: ile osób wśród tych, które odwiedzają Twoją stronę, rzeczywiście klika w przycisk CTA?
- kliknięcia prowadzące do przesłania formularza: ile osób wśród tych, które klikają przycisk prowadzący do formularza zgłoszeniowego, rzeczywiście go wypełnia i przesyła?
- kliknięcia prowadzące do sprzedaży: jaki procent osób, które widzą wezwanie do działania, rzeczywiście zamienia się w klienta?
Uzyskując odpowiedzi na te pytania, możesz odpowiednio zmieniać treść, wygląd i położenie swojego przycisku CTA jak również zastanowić się nad uzyskaniem pomocy w zarządzaniu nim.
Zleć stworzenie CTA profesjonalistom
Chociaż jest to jeden przycisk, to właśnie od CTA może zależeć sukces naszej strony czy kampanii. Odpowiedni język, projekt, kolor, umiejscowienie – do zaplanowania jest wiele kwestii. Dlatego właśnie powinno to być zadanie, które zlecimy profesjonalnemu web designerowi lub agencji marketingowej.
Nawet jeżeli mamy już stronę i chcemy do niej dodać taki przycisk, warto skorzystać z wiedzy i doświadczenia specjalisty, który rozumie, jak powinno wyglądać call-to-action. Zaprojektuje on dla nas odpowiedni przycisk, jak również zbada czy przynosi on planowane skutki.