Długi ogon – co to oznacza?

Spis treści

Panel Google Analytics na laptopie Macbook air

Chociaż osoby nieznające SEO mogą kojarzyć długi ogon tylko ze zwierzętami, to dla znawców tematu może to oznaczać tylko jedno – kilkuwyrazowe słowa kluczowe. Tak zwana fraza long tail lepiej ukazuje intencję użytkownika, a tym samym pozwala na wygenerowanie wartościowego ruchu na stronie.

Czym jest długi ogon?

Słowa kluczowe zazwyczaj oznaczają dla nas jedno albo dwa słowa, np. zielone adidasy. W przypadku frazy long tail będą to zawsze 3 słowa albo więcej, na przykład zielone adidasy z różowymi sznurówkami. Są to więc bardziej szczegółowe frazy kluczowe. Charakteryzują się tym, że zazwyczaj mają małą liczbę wyszukiwań. Dlaczego więc warto korzystać z nich w naszej strategii SEO?

Pozycjonowanie a długi ogon – dlaczego jest tak ważne?

Dla każdego specjalisty zajmującego się SEO jednym z najważniejszych czynników jest konwersja. A więc ile osób, które wpisało w wyszukiwarkę „zielone adidasy”, rzeczywiście zostanie na naszej stronie i dokona zakupu. Frazy long tail odznaczają się wysokim współczynnikiem konwersji. W końcu stron z zielony adidasami są setki, ale na ilu z nich znajdziemy zielone adidasy z różowymi sznurówkami? Ponieważ nasz produkt jest bardziej „wyspecjalizowany”, to szansa na zainteresowanie użytkownika jest o wiele większa, a w końcu o to nam chodzi w SEO.

Frazy długiego ogona przyciągają ruch organiczny

Oczywiście o tym, czy użytkownik trafi na naszą stronę po wpisaniu hasła do wyszukiwarki, decyduje algorytm Google. On również „lubi” frazy long tail, dlatego szansa, że nasza strona pojawi się na szczycie listy wyszukiwań, jest wysoka. Jest to ruch organiczny, a więc ten najbardziej wartościowy dla właściciela strony czy sklepu internetowego. Oczywiście ważnym czynnikiem są też tutaj wartościowe treści na stronie, dopasowane tytuły i meta opisy.

Jak pozycjonować z frazami long tail?

Chociaż ten rodzaj e-marketingu jest zazwyczaj częścią szeroko zakrojonej strategii SEO, to często jest to pewnego rodzaju skutek uboczny. Widoczność danej podstrony w obrębie witryny to skutek dobrej jakości strony i jej naturalnego rozwoju. Pozycjonując na długie frazy, nie powinniśmy się skupiać na konkretnej ilości słów we frazie kluczowej. Skoncentrujmy się na tym, co oferujemy użytkownikowi i na tym, co może on wpisać w wyszukiwarkę, zanim trafi na naszą stronę. Pozycjonowanie na long tail powinno zawierać wiele wariacji i wiele różnych fraz, na przykład z różną kolejnością słów.

Frazy long tail a tytuły

Frazy długiego ogona możemy wykorzystać już w tytułach i nagłówkach na naszych stronach. Tytuły artykułów na stronie powinny zawierać najważniejsze dla nas frazy, ale też ich synonimy. Jeżeli w długim ogonie zawrzemy słowa z tytułu w różnych kombinacjach, to będzie go można łatwiej wypozycjonować. Dlatego już na etapie tworzenia nagłówków warto myśleć o tym typie fraz kluczowych.

Pozycjonowanie na długi ogon – w przypadku jakich produktów?

Na początku termin „long tail” nie był nawet powiązany z SEO, tylko z marketingiem ogólnie. Powstał jako koncepcja, która miała pomóc w zwiększeniu sprzedaży produktów, które są bardziej niszowe. Chociaż dzisiaj long tail to typowa domena SEO, to jej zasada się nie zmieniła. Takie frazy kluczowe mogą pomóc wypromować produkty, które są mniej konkurencyjne, nie należą do produktów flagowych danej marki. Ten rodzaj e-marketingu pozwoli na dostarczenie małej grupy produktów do wąskiego grona odbiorców. Dzięki frazom długiego ogona w naszym sklepie internetowym sprzedają się nie tylko topowe produkty, ale również te bardziej niszowe.

Czy pozycjonowanie long tail na własną rękę jest możliwe?

Możliwe tak, ale też dosyć trudne. Należy odpowiednio rozplanować frazy w treści na stronie oraz ocenić, ile razy dana fraza powinna wystąpić w tekście. Należy ocenić frazy pod względem priorytetu i potencjału. Powinniśmy być też przygotowani na poprawki w treściach na stronie, jeśli nie zauważymy zwiększonej konwersji. Frazy long tail powinny wyglądać też naturalnie i być organicznie wplecione w tekst, co nie jest łatwą sztuką. Powinny też znaleźć się we wspomnianych już tytułach, ale też nagłówkach H1, H2 i H3.

Dlatego właśnie jeżeli pozycjonowanie z frazami long tail nie jest wspomnianym już skutkiem ubocznym dobrych treści na stronie, to takie działania na własną rękę mogą nie przynieść zamierzonego skutku. Powinny być raczej częścią profesjonalnie zaplanowanej strategii SEO, którą zajmą się specjaliści. Dzięki nim nasza witryna będzie bardziej konkurencyjna, a użytkownicy, którzy na nią trafią, lepiej dopasowani i zainteresowani produktem.

Zapisz się na newsletter

Podziel się tym wpisem

Facebook
Twitter
Email
WhatsApp
Telegram

Może będziesz zainteresowany tym:

Ta strona korzysta z ciasteczek aby świadczyć usługi na najwyższym poziomie. Dalsze korzystanie ze strony oznacza, że zgadzasz się na ich użycie. Musisz zaakceptować by korzystać z serwisu.
Ta strona jest chroniona przez reCAPTCHA i Google. Klikając, akceptujesz politykę prywatności i warunki