Spis treści
Jeżeli założyłeś własny biznes, na pewno jesteś ekspertem w danej dziedzinie. Czasami bycie dobrym w danym fachu nie wystarcza jednak, żeby odnieść sukces. W obecnych czasach konieczne jest także odpowiednie zareklamowanie się w Internecie. Jeżeli Twoja specjalistyczna wiedza nie wiąże się z e-marketingiem, to mamy dla Ciebie dobrą wiadomość. Doradztwo marketingowe pomoże Ci w obraniu odpowiedniej dla Twojego biznesu strategii.
Co to jest doradztwo marketingowe?
Najprościej można opisać tę usługę jako wsparcie firmy w zakresie strategii marketingowej. Zakres doradztwa będzie się oczywiście różnił w zależności od firmy i jej potrzeb. Może zawierać pomoc w kwestii:
- strony internetowej
- mediów społecznościowych
- słów kluczowych
- copywritingu
- Facebook Ads/Google Ads
- linkowania
- mailingu.
Zazwyczaj nie jest to usługa jednorazowa, a ciąg spotkań, podczas których specjalista z dziedziny marketingu dzieli się z klientem swoją wiedzą. Oczywiście nie mówimy tutaj o wykładach i zarzucaniu przedsiębiorcy faktami. Konsultant marketingowy informuje klienta o działaniach z zakresu marketingach, które mogą pomóc jego marce i sprawić, że będzie ona przyciągać nowych klientów.
Konsultacja w zakresie marketingu – kto może na niej skorzystać?
Na takiej konsultacji skorzysta praktycznie każdy rodzaj firmy. Z usług konsultacji w zakresie marketingu korzystają często małe biznesy, które nie mają pojęcia od czego zacząć swoje działania marketingowe. W przypadku takich firm konsultant doradza przedsiębiorcy od samego początku, jak powinien poprowadzić on działania reklamujące biznes.
Z usług coachingu marketingowego mogą też jednak skorzystać duże firmy, które posiadają już strategię marketingową, nie przynosi ona jednak zaplanowanych skutków. Pomimo że taka firma często ma dział marketingu, to świeże spojrzenie kogoś z zewnątrz z inną perspektywą może przynieść szybkie efekty. Czasami wystarczy naprowadzić tylko działania marki na właściwe tory.
Kiedy skorzystać z konsultingu marketingowego?
Firmy często korzystają z usług doradcy marketingowego dopiero wtedy, kiedy zaczynają tracić klientów albo kiedy spadają im zasięgi. Najlepiej skorzystać jednak z doradztwa wcześnie i od samego początku wybrać kanały, które przynoszą najlepsze efekty.
Jak wygląda współpraca z konsultantem marketingowym?
Analiza działań marketingowych
Na samym początku doradca marketingowy wraz z klientem przyjrzy się obecnej strategii marketingowej firmy. Sprawdzi jak wygląda strona internetowa, czy została ona zbudowana pod SEO, czy treści na niej są profesjonalne, a słowa kluczowe odpowiednio dobrane. Jeżeli firma nie ma jeszcze strony, to konsultant doradzi jak powinna ona wyglądać.
Następnie na pewno przyjrzy się naszym kanałom na mediach społecznościowych: Facebooku, Instagramie, Twitterze, LinkedIn. Jeżeli nie mamy jeszcze takich kont, doradzi nam jaka platforma będzie dla nas najlepsza.
Oczywiście przeglądając naszą stronę internetową czy media społecznościowe, doradca nie będzie się skupiał tylko na tym jak one wyglądają. Przy pomocy specjalistycznych narzędzi sprawdzi ich zasięgi, do jakich grup odbiorców trafiają, na jakim etapie klienci opuszczają naszą stronę czy jak często udostępniają nasze posty. Wszystkie te dane pozwolą mu na opracowanie odpowiedniej strategii marketingowej.
Porada w zakresie marketingu
Następny etap to już przejście do samego doradztwa. Konsultant wskaże, w których miejscach swojej strategii popełniasz błędy i co możesz poprawić. Doradzi Ci też jakie nowe narzędzia mogą pomóc w rozreklamowaniu Twojej marki. Może dotychczas nie korzystałeś z mailingu albo nie dzieliłeś się swoją specjalistyczną wiedzą na blogu firmowym? Może warto zainwestować w takie działania zamiast w tradycyjne metody marketingu, które nie przynoszą już efektów? Właśnie na tym etapie doradca podzieli się swoją wiedzą marketingową w kwestiach związanych z Twoim biznesem.
Stworzenie check-listy
Żeby usystematyzować całą przekazaną wiedzę, specjalista stworzy dla Ciebie listę działań, którą możesz się kierować podczas tworzenia swojej nowej strategii marketingowej. Dodatkowo zapewni Ci nagrania ze spotkań, do których będziesz mógł w każdej chwili wrócić.
Pomoc w marketingu ma charakter bardzo indywidualny
Dobrzy konsultanci opracowują zindywidualizowaną strategię marketingową dla każdego biznesu, który się do nich zgłosi. Oferują analizy pozwalające zaoszczędzić pieniądze i czas dla Twojej firmy, oparte na wieloletnim doświadczeniu. Nawet jeśli Twoja firma prowadzi ciągłe działania marketingowe, przeglądanie i analizowanie kampanii może nas trochę przerastać, a bez tego nie będziemy w stanie ocenić, w co warto inwestować, a gdzie sobie odpuścić.
Eksperci ds. marketingu są w tym skuteczni i mają odpowiednią wiedzę. Zaproponowane przez nich działania nie muszą też wcale oznaczać dużych kosztów dla Twojej firmy. Czasami wystarczy trochę „podkręcić” słowa kluczowe, bardziej angażować się w mediach społecznościowych albo zmienić ton, w którym piszemy do naszych odbiorców.
Konsultacja marketingowa pomoże Ci wyróżnić się na tle konkurencji
Doświadczony konsultant marketingowy zbada również jakie działania podejmuje konkurencja w Twojej branży. Dzięki temu pomoże stworzyć Ci strategię marketingową, która pokaże odbiorcom, dlaczego powinni skorzystać właśnie z Twoich usług. Ktoś ze świeżym spojrzeniem, kto nie należy do Twojej firmy, pomoże podkreślić Ci cechy wyróżniające Twój produkt albo usługę. Znajdzie też najlepszy sposób na podkreślenie ich w działaniach marketingowych.
Coaching w zakresie marketingu jest dla Ciebie za drogi? Mylisz się!
Korzystanie z doradztwa w jakiejkolwiek dziedzinie wydaje się usługą tylko dla dużych i dochodowych firm? Jest to błędne przekonanie. Nieodpowiednie działania marketingowe mogą Cię kosztować wiele pieniędzy. Konsultacja marketingowa to jednorazowy koszt, który może ukierunkować Twoją strategię marketingową na kolejne lata. Specjalista może Ci nawet pomóc zaoszczędzić na działaniach, które nie przynoszą efektów. Dlatego jeżeli myślisz, że nie stać Cię na coaching marketingowy, może być dokładnie odwrotnie.
Więcej o tej usłudze w Devispace znajdziesz tu.