E-branding – jak budować wizerunek swojej firmy w sieci?

Spis treści

e-branding

Klienci najchętniej wybierają produkty i usługi marki, która jest dla niego rozpoznawalna – zna ją, a nawet w jakiś sposób ceni. Aby do tego doszło, konieczne jest jednak podjęcie pewnych działań odpowiedzialnych za stworzenie właściwego wizerunku firmy. E-branding polega na zapisaniu marki w świadomości klientów. Co warto o nim wiedzieć?

Co to jest e-branding?

E-branding jest budowaniem pozytywnego wizerunku marki w Internecie. Dotyczy zarówno firm prowadzących działalność wyłącznie w sieci, jak i firm stacjonarnych, które przenoszą swoje działania marketingowe do przestrzeni internetowej. W tym drugim przypadku mowa m.in. o profilach dużych firm w mediach społecznościowych.

E-branding to budowanie świadomości marki. Jego celem jest pozyskanie dużej grupy klientów oraz stopniowe jej poszerzanie. Podjęte działania mają za zadanie wyróżnić się na tle konkurencji, zwiększając wyniki sprzedażowe. 

Skuteczne budowanie świadomości marki – jakie działania będą najlepsze?

Budowanie świadomości marki w Internecie rozpoczyna się od wyboru grupy docelowej, do której mają być kierowane działania. To pozwoli uporządkować wszystkie kroki i zaplanować kolejne. Zbyt chaotyczne podejście do tematu, bez wcześniejszego określenia odbiorców, może sprawić, że nie osiągniemy oczekiwanych efektów. Często w celu ustalenia grupy docelowej prowadzone są badania marketingowe.

E-branding wykorzystuje szereg różnorodnych narzędzi, które w połączeniu ze sobą pozwalają osiągnąć wymierne rezultaty. Przyjrzyjmy się tym najpopularniejszym sposobom skutecznego budowania świadomości marki w Internecie.

Spójność wizerunku marki

Podstawowym znakiem rozpoznawalnym każdej marki jest jej logo. Nie może być zatem wybrane przypadkowo. Powinno być związane z firmą, będąc jej swoistego typu wizytówką i komunikatem. Znak graficzny umożliwia wykreowanie konkretnej wizji w świadomości odbiorców. To właśnie z logo klienci spotykają się najczęściej – na produktach marki, w jej mediach społecznościowych oraz wszelkiego typu materiałach reklamowych. Jest to podstawowy element identyfikacji, dlatego tak ważne jest dopracowanie każdego jego detalu.

E-branding powinien być spójny. Dlatego warto zatroszczyć się nie tylko o odpowiednie logo, ale również pełną identyfikację wizualną, właściwie zaprojektowaną stronę internetową oraz materiały promocyjne. Już po pierwszym kontakcie powinny być one kojarzone z daną marką. Spójny komunikat zwiększa prawdopodobieństwo zapamiętania firmy i wywołania pozytywnych skojarzeń.

Odpowiednia nazwa domeny oraz wygląd strony

Rola domeny w budowaniu świadomości marki, pozycjonowaniu strony oraz promocji firmy jest niezwykle ważna. Powinna ona kojarzyć się z marką, a sytuacją idealną jest, gdy w jej nazwie znajduje się nazwa firmy. Lepiej zrezygnować ze zbyt długiego ciągu liter na rzecz krótkiej, zapadającej w pamięć nazwy. Należy również zastanowić się, czy marka ma być obecna wyłącznie na polskim rynku, czy planowane jest poszerzenie pola działania na rynki zagraniczne.

Istotny jest także wygląd strony internetowej oraz jej stała aktualizacja. Informacje na stronie www oraz na profilach w mediach społecznościowych powinny być stale aktualizowane, przedstawiane w sposób przystępny dla klienta. Ważna jest także przejrzystość i funkcjonalność serwisu internetowego – tak, aby osoba zainteresowana szybko znalazła interesujące ją dane.

Pozostając w tematyce social mediów, budowanie świadomości marki to także przygotowanie strategii komunikacji z klientem. Należy określić sposób komunikacji, częstotliwość i rodzaj komunikatów oraz wykorzystywane w tym celu kanały. Warto zapoznać się z zasadami używania języka korzyści. E-branding to również recenzje w mediach społecznościowych oraz opis współpracy z innymi, znanymi markami.

Obsługa klienta a budowanie świadomości marki

Kolejnym istotnym punktem tematu jest troska o klienta. Aby e-branding miał sens, konieczne jest zadbanie o dobre relacje z odbiorcami. Najważniejszym ich elementem jest obsługa – zwłaszcza w przypadku zastrzeżeń czy reklamacji produktu. Dlatego tak ważny jest odpowiednio zorganizowany dział obsługi klienta. Tutaj należy ustalić odgórne procedury, do których stosować się będzie każdy pracownik.

Mile widziane są także dodatkowe akcje, np. w postaci rabatu dla stałych klientów czy niewielkiego upominku do zakupów.

Opinie klientów też są ważne

Systematyczne wykonywanie badań marketingowych pozwala firmie zapoznać się z opiniami klientów, ich zadowoleniem z produktów czy usług, a także prowadzonej przez markę kampanii. Mając świadomość na temat tego, jak podjęte przez firmę działania wpływają na klienta, można zaplanować kolejne kroki i wdrożyć ewentualne zmiany, które pomogą w pełni odpowiedzieć na potrzeby odbiorców.

E-branding powinien zapewnić marce odpowiednią widoczność w sieci. Ważne jest zatroszczenie się o przekaz – informacje, które trafiają do klienta, powinny być wartościowe, wyróżniające markę na tle konkurencji. Budowanie świadomości marki opiera się w głównej mierze na relacjach z klientami. Obecnie istotną częścią całego procesu są profile w mediach społecznościowych – nie tylko ich stworzenie, ale również regularne aktualizacje.

Zapisz się na newsletter

Może będziesz zainteresowany tym:

E-branding – jak budować wizerunek swojej firmy w sieci?

Zainteresowany?

Opisz czego potrzebujesz - wycenimy w ciągu 24h