Spis treści
E-marketing, czyli marketing w Internecie, umożliwia dotarcie do dużego grona odbiorców praktycznie 24 godziny na dobę, 7 dni w tygodniu. Co warto wiedzieć o marketingu internetowym? Jak skutecznie reklamować się online?
Czym jest e-marketing?
E-marketing (digital marketing) to działania, których celem jest promowanie marki oraz jej produktów w Internecie. Odpowiednie wykorzystanie narzędzi pozwala na zwiększenie ruchu, liczby klientów oraz wartości sprzedaży. Aby marketing internetowy był skuteczny, konieczne jest podjęcie konkretnych taktyk i strategii marketingowych.
Sieć internetowa otworzyła nowe możliwości, które chętnie wykorzystują marketingowcy na całym świecie. Nawet niewielkie lokalne firmy mogą skorzystać z tego, co niesie za sobą marketing w Internecie.
E-marketing uważa się za najtańszą metodę dotarcia do potencjalnych klientów. Istotne jest zaangażowanie użytkowników Internetu oraz pozwolenie im na wejście w interakcję z marką, a także jej produktami. Coraz więcej firm przenosi swoją działalność do sieci – uzupełniając tradycyjne kanały komunikacji.
Podjęte działania w zakresie marketingu w Internecie mają za zadanie zwiększyć widoczność i rozpoznawalność marki w sieci. Ich celem jest zbudowanie pozytywnego wizerunku marki oraz oferowanych przez nią produktów czy usług. E-marketing pozwala na bieżąco śledzić efekty strategii – co nie jest takie łatwe w przypadku marketingu tradycyjnego.
Najpopularniejsze narzędzia e-marketingu
Reklama w Internecie to szereg różnych, połączonych ze sobą elementów. Może przyjmować wiele form, co w rezultacie pozwala zwiększyć jej skuteczność. Wśród najpopularniejszych narzędzi używanych do e-marketingu wymienić można:
- pozycjonowanie stron internetowych
- SEO,
- reklamy Google Ads,
- profile w mediach społecznościowych (np. Instagram, Facebook, LinkedIn, Snapchat),
- e-mailing,
- video marketing,
- remarketing,
- viral marketing,
- content marketing,
- współpraca z blogerami i influencerami.
Aby marketing internetowy przynosił wymierne efekty, musi być właściwie zaplanowany, a następnie wdrożony. Osoby, które nie mają odpowiedniej wiedzy na ten temat, powinny zatrudnić agencję specjalizującą się w takich działaniach. Konieczne jest śledzenie trendów obecnych w marketingu internetowym, by osiągnąć sukces. Specjaliści radzą, aby zrezygnować z technik, które dają szybkie, lecz krótkotrwałe efekty.
E-marketing to tylko jedna ze składowych, która pozwala wypromować markę. Ważne jest także troszczenie się o odpowiednią jakość produktów lub usług, a także poziom obsługi klientów.
Dlaczego warto inwestować w e-marketing?
Odpowiednio zaplanowany i wdrożony e-marketing może być skuteczny. Jakie korzyści niesie za sobą marketing w Internecie i dlaczego warto w niego inwestować?
Całodobowy dostęp na całym świecie
Internet daje możliwość dostępu 24/7. Dzięki temu firmy mogą dotrzeć do klientów przez całą dobę. Ma to znaczenie zarówno na rynku lokalnym, jak i światowym, gdzie dużą rolę odgrywają strefy czasowe. Ponadto klienci mogą skorzystać z usług firmy lub kupić produkty w dogodnym dla siebie momencie – nawet w środku nocy.
Sieć internetowa zaciera te realne granice. Lokalne firmy mogą wybić się i zaistnieć w całym kraju, a także na świecie. Jeszcze kilkadziesiąt lat temu było to bardzo ograniczone. Dopiero e-marketing otworzył takie możliwości przed wieloma mniejszymi firmami. W jednym czasie można dotrzeć do setek, a nawet tysięcy klientów.
Personalizacja działań marketingowych
Aby przyciągnąć uwagę użytkownika, konieczne jest stworzenie komunikatów dopasowanych swym przekazem do jego potrzeb. E-marketing wykorzystuje szereg możliwości analitycznych, które pozwalają na badanie zachowań klientów. Daje to możliwość wybrania optymalnych narzędzi do obranej strategii.
Analityka w e-marketingu
Aktualnie marketerzy dysponują wieloma zaawansowanymi narzędziami, które analizują zachowania klientów oraz pozwalają przewidzieć ich oczekiwania dotyczące marki i jej produktów. Nowoczesne rozwiązania umożliwiają na bieżąco sprawdzać założenia realizowanych kampanii.
Niższe koszty kampanii
Efektywność kampanii internetowych jest łatwiej mierzalna niż tradycyjnych kampanii. Marketing w Internecie jest również tańszy niż ten prowadzony offline. Dysponując porównywalnym budżetem, działania w sieci zazwyczaj przynoszą więcej efektów, niż te stacjonarne. Pomaga to zoptymalizować koszty kampanii reklamowej.
Budowanie pozytywnego wizerunku marki
Obecnie klienci sprawdzają w Internecie opinie na temat marek i produktów. Coraz częściej można spotkać się z przekonaniem, że jeżeli czegoś nie ma w sieci, to po prostu nie istnieje. Wiarygodna firma to taka, która ma aktualną stronę internetową oraz profil w mediach społecznościowych. Aktualną, czyli taką, która dostarcza informacji istotnych z punktu widzenia klienta.
Ponadto profile w mediach społecznościowych umożliwiają klientom szybki kontakt klienta z firmą. Ma to szczególne znaczenie w przypadku m.in. zgłaszania reklamacji czy wyrażania opinii.
Marketing w Internecie pomaga w osiągnięciu trwałych efektów. Właściwie przeprowadzona kampania reklamowa z wykorzystaniem optymalnie dobranych narzędzi przynosi mierzalne efekty. Obecnie e-marketing jest podstawową strategią większości marek na całym świecie.