E-marketing – co to jest? Jak skutecznie reklamować się online?

Spis treści

e-marketing grafika

E-marketing, czyli marketing w Internecie, umożliwia dotarcie do dużego grona odbiorców praktycznie 24 godziny na dobę, 7 dni w tygodniu. Co warto wiedzieć o marketingu internetowym? Jak skutecznie reklamować się online?

Czym jest e-marketing?

E-marketing (digital marketing) to działania, których celem jest promowanie marki oraz jej produktów w Internecie. Odpowiednie wykorzystanie narzędzi pozwala na zwiększenie ruchu, liczby klientów oraz wartości sprzedaży. Aby marketing internetowy był skuteczny, konieczne jest podjęcie konkretnych taktyk i strategii marketingowych.

Sieć internetowa otworzyła nowe możliwości, które chętnie wykorzystują marketingowcy na całym świecie. Nawet niewielkie lokalne firmy mogą skorzystać z tego, co niesie za sobą marketing w Internecie.

E-marketing uważa się za najtańszą metodę dotarcia do potencjalnych klientów. Istotne jest zaangażowanie użytkowników Internetu oraz pozwolenie im na wejście w interakcję z marką, a także jej produktami. Coraz więcej firm przenosi swoją działalność do sieci – uzupełniając tradycyjne kanały komunikacji.

Podjęte działania w zakresie marketingu w Internecie mają za zadanie zwiększyć widoczność i rozpoznawalność marki w sieci. Ich celem jest zbudowanie pozytywnego wizerunku marki oraz oferowanych przez nią produktów czy usług. E-marketing pozwala na bieżąco śledzić efekty strategii – co nie jest takie łatwe w przypadku marketingu tradycyjnego.

Najpopularniejsze narzędzia e-marketingu

Reklama w Internecie to szereg różnych, połączonych ze sobą elementów. Może przyjmować wiele form, co w rezultacie pozwala zwiększyć jej skuteczność. Wśród najpopularniejszych narzędzi używanych do e-marketingu wymienić można:

  • pozycjonowanie stron internetowych
  • SEO,
  • reklamy Google Ads,
  • profile w mediach społecznościowych (np. Instagram, Facebook, LinkedIn, Snapchat),
  • e-mailing,
  • video marketing,
  • remarketing,
  • viral marketing,
  • content marketing,
  • współpraca z blogerami i influencerami.

Aby marketing internetowy przynosił wymierne efekty, musi być właściwie zaplanowany, a następnie wdrożony. Osoby, które nie mają odpowiedniej wiedzy na ten temat, powinny zatrudnić agencję specjalizującą się w takich działaniach. Konieczne jest śledzenie trendów obecnych w marketingu internetowym, by osiągnąć sukces. Specjaliści radzą, aby zrezygnować z technik, które dają szybkie, lecz krótkotrwałe efekty.

E-marketing to tylko jedna ze składowych, która pozwala wypromować markę. Ważne jest także troszczenie się o odpowiednią jakość produktów lub usług, a także poziom obsługi klientów.

Dlaczego warto inwestować w e-marketing?

Odpowiednio zaplanowany i wdrożony e-marketing może być skuteczny. Jakie korzyści niesie za sobą marketing w Internecie i dlaczego warto w niego inwestować?

Całodobowy dostęp na całym świecie

Internet daje możliwość dostępu 24/7. Dzięki temu firmy mogą dotrzeć do klientów przez całą dobę. Ma to znaczenie zarówno na rynku lokalnym, jak i światowym, gdzie dużą rolę odgrywają strefy czasowe. Ponadto klienci mogą skorzystać z usług firmy lub kupić produkty w dogodnym dla siebie momencie – nawet w środku nocy.

Sieć internetowa zaciera te realne granice. Lokalne firmy mogą wybić się i zaistnieć w całym kraju, a także na świecie. Jeszcze kilkadziesiąt lat temu było to bardzo ograniczone. Dopiero e-marketing otworzył takie możliwości przed wieloma mniejszymi firmami. W jednym czasie można dotrzeć do setek, a nawet tysięcy klientów.

Personalizacja działań marketingowych

Aby przyciągnąć uwagę użytkownika, konieczne jest stworzenie komunikatów dopasowanych swym przekazem do jego potrzeb. E-marketing wykorzystuje szereg możliwości analitycznych, które pozwalają na badanie zachowań klientów. Daje to możliwość wybrania optymalnych narzędzi do obranej strategii.

Analityka w e-marketingu

Aktualnie marketerzy dysponują wieloma zaawansowanymi narzędziami, które analizują zachowania klientów oraz pozwalają przewidzieć ich oczekiwania dotyczące marki i jej produktów. Nowoczesne rozwiązania umożliwiają na bieżąco sprawdzać założenia realizowanych kampanii.

Niższe koszty kampanii

Efektywność kampanii internetowych jest łatwiej mierzalna niż tradycyjnych kampanii. Marketing w Internecie jest również tańszy niż ten prowadzony offline. Dysponując porównywalnym budżetem, działania w sieci zazwyczaj przynoszą więcej efektów, niż te stacjonarne. Pomaga to zoptymalizować koszty kampanii reklamowej.

Budowanie pozytywnego wizerunku marki

Obecnie klienci sprawdzają w Internecie opinie na temat marek i produktów. Coraz częściej można spotkać się z przekonaniem, że jeżeli czegoś nie ma w sieci, to po prostu nie istnieje. Wiarygodna firma to taka, która ma aktualną stronę internetową oraz profil w mediach społecznościowych. Aktualną, czyli taką, która dostarcza informacji istotnych z punktu widzenia klienta.

Ponadto profile w mediach społecznościowych umożliwiają klientom szybki kontakt klienta z firmą. Ma to szczególne znaczenie w przypadku m.in. zgłaszania reklamacji czy wyrażania opinii.

Marketing w Internecie pomaga w osiągnięciu trwałych efektów. Właściwie przeprowadzona kampania reklamowa z wykorzystaniem optymalnie dobranych narzędzi przynosi mierzalne efekty. Obecnie e-marketing jest podstawową strategią większości marek na całym świecie.

Zapisz się na newsletter

Może będziesz zainteresowany tym:

E-marketing – co to jest? Jak skutecznie reklamować się online?

Zainteresowany?

Opisz czego potrzebujesz - wycenimy w ciągu 24h