Spis treści
Zainwestowanie w kampanię reklamową online to świetny sposób na promocję witryny w Internecie. Możesz to zrobić za pomocą Google Ads (dawniej Google AdWords), internetowego narzędzia reklamowego, które pomaga przyciągać do strony osoby szukające produktów, usług lub firm z Twojej branży. Kampanie Google Ads mogą jednak przerażać małe firmy. Na szczęście z naszymi poradami ich prowadzenie będzie prostsze.
Jak stworzyć reklamę Google Ads?
W teorii rozpoczęcie kampanii reklamowej Google jest banalnie proste. Od użytkowników wymagane jest oczywiście konto Google Ads. Na początku musimy wybrać cel (tzw. konwersję) kampanii. Może to być:
- uzyskanie większej ilości połączeń telefonicznych
- zdobycie większej ilości transakcji albo zarejestrowanych użytkowników w naszej witrynie
- uzyskanie więcej wizyt w naszej lokalizacji
Następnie strona Google poprosi nas o wpisanie nazwy naszej firmy, słów kluczowych, na jakie chcemy się reklamować oraz lokalizacji, w której ma wyświetlać się reklama.
Teraz przechodzimy do ustawień samej kampanii. Wystarczy stworzyć tekst reklamy, wybrać odpowiednie słowa kluczowe, na które chcemy kierować naszą reklamę, ustawić dzienny budżet oraz daty rozpoczęcia i zakończenia kampanii. Oczywiście to tylko teoria, a w rzeczywistości prowadzenie Google Ads, szczególnie dla małego biznesu, jest trochę bardziej skomplikowane.
Ile kosztują kampanie Google Ads?
Tym, co najbardziej odróżnią kampanię Google Ads małego biznesu od dużej firmy, jest oczywiście jej budżet. W przypadku takich kampanii budżet ustalamy indywidualnie. Ten rodzaj reklamy jest bardzo opłacalny, ponieważ płacimy tylko za poszczególne kliknięcia (PPC) potencjalnych klientów. Koszt takiego kliknięcia będzie zależny od kilku czynników, m.in. popularności wybranych przez nas słów kluczowych.
Na taką kampanię możemy więc przeznaczyć na przykład 500 złotych – kwota, którą zapłacimy, może okazać się mniejsza, jeżeli nasza reklama nie będzie przynosiła „kliknięć”. Budżet przeznaczony na kampanie reklamowe w każdej chwili można też wyregulować.
Jak prowadzić Google Ads? Z pomocą Google Analytics wybierz odpowiednie słowa kluczowe
Wiele małych firm i jednoosobowych działalności wychodzi z założenia, że jeżeli nie mogą one sobie pozwolić na duży budżet kampanii reklamowej, to nie odniesie ona sukcesu. Sukces Google Ads nie jest jednak wcale zależny od kwoty, jaką na nie przeznaczymy, a od słów kluczowych, które wybierzemy.
Może nam w tym pomóc nie tylko planer słów kluczowych w Google Ads, ale również Google Analytics. Google Ads pozwala na przykład na dostosowanie reklam tak, aby docierały one do naszej określonej grupy docelowej – osób w określonych miastach lub regionach. Świadomość w lokalnej społeczności to nic innego jak budowanie rozpoznawalności naszej marki w naszym regionie czy mieście. Okazuje się, że aż 46% wszystkich wyszukiwań w Google dotyczy informacji lokalnych, a 72% osób wyszukujących lokalnie odwiedza firmę w promieniu 10 kilometrów od nich. Dlatego właśnie budowanie świadomości naszej marki w Internecie będzie najlepszym sposobem na przyćmienie konkurencji.
Jeśli więc z Analytics dowiemy się, że większość naszych klientów pochodzi na przykład z Gdańska, to możemy wykorzystać swoją popularność w tym regionie, dobierając odpowiednie słowa kluczowe oraz dopasowując stawkę za kliknięcie.
Oczywiście zdarzają się też sytuacje odwrotne. Czasami chcemy, żeby reklamy Google Ads obejmowały całą Polskę. Będzie tak w przypadku sklepów internetowych.
Reklama Google Ads – wykorzystaj frazy kluczowe „long tail”
Frazami long tail nazywamy słowa kluczowe, które posiadają od 2 do 4 słów i dobrze oddają intencje użytkowników. Dają one większe szanse na konwersję, dlatego warto włączyć je do swojej kampanii Google Ads. Na przykład jeżeli naszym produktem są adidasy, to warto wykorzystać frazy long tail jak: „buty sportowe męskie”, „adidasy dla mężczyzn”, czy „kolorowe adidasy dla kobiet”.
Jak powinna brzmieć treść reklamy Google Ads?
Po wybraniu słów kluczowych będziemy musieli stworzyć hasła reklamowe. Oznacza to wpisanie nagłówków oraz treści reklamy. Oczywiście musimy wpleść w nie słowa kluczowe. Jak w przypadku każdej reklamy, jej treść musi być ciekawa. Powinna być ona oryginalna, niesztampowa i zachęcać klienta do kliknięcia w nią, ponieważ chce dowiedzieć się więcej. Na końcu reklamy musi się oczywiście znaleźć tak zwane „call to action”: kup, zapisz się, sprawdź, zobacz, skorzystaj itp.
Sprawdzaj raport budżetowy oferowany przez kampanie Google Ads
Odpowiednie ustalenie budżetu na Google Ads i tempa wydatków pomoże nam w osiąganiu naszych celów. Żeby mieć większą kontrolę nad tymi wydatkami, warto śledzić raport dostępny w interfejsie Google Ads. Dzięki niemu dowiemy się ile do tej pory wydaliśmy na wybraną kampanię, a także zobaczymy miesięczne prognozy ogólnych wydatków. Raport pomoże nam też zrozumieć, w jaki sposób zmiany w dziennym budżecie kampanii mogą wpłynąć na jej skuteczność.
Prowadzenie kampanii Google Ads – zoptymalizuj strony docelowe
Żeby kampania Google Ads była skuteczna przy małym budżecie, niezbędne są atrakcyjne strony docelowe zoptymalizowane pod kątem konwersji. Strony docelowe to nic innego jak strony w Twojej witrynie, na które trafia klient po kliknięciu Twojej reklamy. Niezwykle ważne jest, aby te strony docelowe były dobrze zoptymalizowane i odpowiadały treści opisanej w reklamie, w którą kliknął klient. Jeśli treść reklamy nie będzie odpowiadała tej na stronie docelowej, to możemy zapomnieć o uzyskaniu nowego klienta. Wręcz przeciwnie: możemy zniechęcić go do odwiedzania naszej strony w przyszłości.
Kampanie Google Ads to nie wszystko – nie zapomnij o innych funkcjach
Płatna reklama to nie jedyny sposób na marketing poprzez wyszukiwarkę Google. Wiele sposobów jest nawet darmowych. W pojawieniu się wysoko w wyszukiwarce pomoże nam na przykład posiadanie branżowego bloga albo stworzenie profilu firmy w Google. Wysoka pozycja zwiększy też „klikalność” naszej płatnej reklamy, także nie zaniedbujmy tych darmowych metod. Opanowanie SEO też zwiększy nasze szanse na uzyskanie kliknięcia w reklamę.
Czy prowadzenie Google Ads samodzielnie to dobry pomysł?
Jak widać, prowadzenie kampanii Google Ads nie jest wcale takie proste. Stworzenie odpowiedniej reklamy, słów kluczowych, stron docelowych, dobranie dobrego budżetu i śledzenie jego efektywności może nie tylko nas przerosnąć, ale też pochłonąć dużo czasu.
Dlatego właśnie prowadzenie kampanii Google Ads (ale też Meta Ads) jest teraz często częścią usług agencji marketingowych. Oznacza to, że nie musimy już sami planować takich działań, zrobią to za nas profesjonaliści. Kampanię Google Ads możemy uruchomić wraz z powstaniem nowej strony, zaprojektowanej przez taką agencję.