Spis treści
Wśród reklam w Internecie najczęściej wyróżniamy Google Ads i Facebook Ads. Chociaż są to oczywiście konkurencyjne usługi i rzeczywiście mają kilka różnic, to każda z nich ma swoje unikalne zalety – wszystko zależy od rodzaju naszej działalności i potrzeb. Nasza analiza może pomóc Wam wybrać narzędzie dopasowane do Waszej branży i budżetu.
Czym jest Google Ads?
To najpopularniejsza reklama typu PPC, a więc taka, w której płacimy za poszczególne kliknięcie. Jest to typ reklamy w sieci reklamowej albo w wynikach wyszukiwania Google. Koncentruje się ona na konkretnych słowach kluczowych, które oczywiście sami wybieramy. Kiedy użytkownik wpisze w wyszukiwarkę odpowiednią frazę, wyświetli mu się Twoja reklama.
Popularność Google sprawia, że ma on wiele stron partnerskich, więc nasza reklama trafi do wielu odbiorców. Mamy też tutaj do wyboru reklamy tekstowe oraz wizualne, więc możemy bazować na różnych formach, które można też od czasu do czasu zmieniać.
Google bierze też pod uwagę jakość stworzonej przez nas reklamy. Jeżeli będzie ona wartościowa, merytoryczna i unikalna, to koszty takiej kampanii będą niższe, a jej efektywność wyższa.
Czym jest Facebook Ads?
Inaczej znana jako Meta Ads (od nowej nazwy Facebooka). Mamy tutaj z kolei do czynienia z reklamą w mediach społecznościowych. Nasza reklama bazuje nie na słowach kluczowych, a na zachowaniach użytkowników w Internecie oraz ich upodobaniach. Taka kampania może ukazywać się laptopach, tabletach, smartfonach w różnych formach: na tablicy, stories, Marketplace czy Messengerze. Dzięki temu możemy docierać do naszej grupy docelowej na wiele różnych sposobów dopasowanych do ich nawyków.
Reklamy na Facebooku mają charakter wizualny (grafika albo video), co zwiększa ich atrakcyjność. Ponieważ taka reklama jest skrojona typowo pod nawyki i upodobania danego użytkownika, to jej koszt jest analogicznie niższy.
Google Ads vs. Facebook Ads – czym różnią się kampanie?
Podstawową różnicą jest użytkownik, do którego trafia reklama. W przypadku Google jest to osoba, która szuka danej usługi czy produktu, więc z góry wiemy, że jest zainteresowana. Prosty przykład: jesteśmy producentem butów do biegania, więc nasza reklama wyświetli się komuś, kto wpisze w Google „najlepsze buty do biegania”.
Z kolei w przypadku Facebook Ads jest to użytkownik, który może nie szuka aktywnie danej usługi czy produktu, ale na podstawie jego zainteresowań można określić, że jest to potencjalny klient. Przykład: reklama salonu sukien ślubnych wyświetli się użytkowniczce, która ma polubionych dużo profili z branży ślubnej.
Google i Meta Ads różnią się sposobem targetowania
Te dwa rodzaje kampanii różnią się też rodzajem targetowania. Chociaż w obydwu przypadkach możemy skierować reklamę do konkretnego rodzaju użytkownika, to w przypadku Facebooka mamy do wyboru więcej opcji. Możemy wybrać tutaj nie tylko określony wiek odbiorcy, ale również jego sytuację życiową: budowę domu, ślub, planowanie podróży czy narodziny dziecka. Dzięki temu reklama może być bardziej efektywna.
Jaki rodzaj kampanii reklamowej wybrać na podstawie naszej branży?
Wybierając pomiędzy Google Ads i Facebook Ads, warto wziąć na pewno pod uwagę charakter naszej branży oraz konkurencji. W zależności od rodzaju naszej działalności koszt jednego kliknięcia w Google Ads może być bardzo wysoki. Kwoty te różnią się w zależności od branży. Jeżeli nasza „działka” odznacza się właśnie wysokim kosztem Google Ads, to wtedy lepiej jest zdecydować się na Facebook Ads.
Zastanów się jaka jest rozpoznawalność Twoich produktów
Warto również wziąć pod uwagę rozpoznawalność naszych produktów czy usług. Jeżeli nasz produkt czy usługa jest nowością, to jest duże ryzyko, że potencjalny użytkownik nie będzie jej szukał w Google – po prostu jeszcze o niej nie wie. Dlatego lepiej zainwestować w tym przypadku w Facebook Ads. Jeżeli to, co oferujemy, jest klientom dobrze znane i bardzo możliwe, że będą szukać danej rzeczy w wyszukiwarce, to oczywiście Google Ads będzie oczywistym wyborem.
Google Ads będzie też dobrym pomysłem w przypadku usług, które reagują na potrzeby: restauracja, fryzjer, elektryk. Ponieważ Google jest powiązane z Google Maps, to taka kampania będzie bardziej skuteczna.
Jaką kampanię wybrać na podstawie naszego budżetu?
Oczywiście wybierając rodzaj kampanii internetowej, często kierujemy się głównie kosztami, z jakimi będzie się ona wiązać. Zazwyczaj Facebook Ads jest zalecane dla marek, które chcą poświęcić na ten rodzaj reklamy mniej pieniędzy (na przykład kilkaset złotych). Taka kampania pozwala na lepsze targetowanie i dopasowanie reklamy do rodzaju klienta. Jeżeli jednak możesz pozwolić sobie na wydanie 1-3 tysięcy na kampanię, Google Ads również przyniesie skutki.
Czy warto połączyć Facebook Ads oraz Google Ads?
Oczywiście jest jeszcze jedna opcja: zainwestowanie równocześnie w Meta Ads i Google Ads. Jeżeli nasz budżet pozwala na wybranie obydwu opcji, to jest to jak najbardziej zalecane. W końcu poprzez Google i Facebooka możemy przyciągnąć różne rodzaje odbiorców (na przykład wiele osób starszych nie ma mediów społecznościowych).
Google Ads i Facebook Ads mogą też być przydatne w zależności od etapu ścieżki zakupowej naszego potencjalnego klienta. Jeżeli zależy Ci na kliencie, który jest gotowy do zakupu, to zdecydowanie powinieneś wybrać Google Ads. W tym przypadku reklama dotrze do osób, które już są zainteresowane usługą.
Adsy pomogą nie tylko w sprzedaży
Jeżeli jednak chcesz zbudować świadomość marki i zwiększyć jej rozpoznawalność, to dobrym wyborem będzie tutaj Facebook Ads. Dzięki takiej kampanii zbudujesz społeczność i relacje. Efekt sprzedażowy może nie będzie tutaj od razu widoczny, ale po czasie taka świadomość przełoży się na wyniki sprzedażowe. Taką kampanię można też zastosować w połączeniu z reklamą w Google, która przy okazji zbuduje ruch.
Dlatego więc ciężko jest powiedzieć, który rodzaj reklamy w Internecie jest lepszy. Zależy to od specyfiki naszej branży, produktu, usługi, grupy docelowej i stopnia rozwoju naszej firmy. Obydwa narzędzia są świetnym sposobem na trafienie do nowych klientów, trzeba je tylko optymalnie dopasować.