Identyfikacja wizualna – co wchodzi w jej skład?

Spis treści

Identyfikacja wizualna

Większość z nas jest wzrokowcami. Dlatego właśnie tożsamość wizualna marki to jeden z najważniejszych czynników, na podstawie których klienci wybierają naszą markę, produkt czy usługę. Identyfikacja wizualna zawiera wiele elementów, z których każdy powinien być spójny i tworzyć całość z resztą.

Czym jest identyfikacja wizualna firmy?

Tożsamość wizualna to wszystkie obrazy i informacje graficzne, które wyrażają kim jest marka i co odróżnia ją od innych. Innymi słowy, opisuje wszystko, co klienci mogą fizycznie zobaczyć, od logo po wystrój sklepu. Często identyfikacja wizualna kończy się opracowaniem przewodnika po stylu marki. Księga identyfikacji wizualnej dostarcza spójnych instrukcji, jak marka powinna być wizualnie reprezentowana przez cały czas i w każdej sytuacji.

Identyfikacja wizualna to jednak coś więcej. To sposób kształtowania percepcji i tworzenia wrażenia poprzez widoczne elementy Twojej marki. Obrazy są potężną formą komunikacji – przemawiają do nas na podświadomym, emocjonalnym poziomie, dzięki czemu są bardziej przekonujące. Właśnie dlatego system identyfikacji wizualnej firmy musi być dobrze zaplanowany.

Elementy identyfikacji wizualnej firmy

Identyfikacja wizualna jest zasadniczo językiem wizualnym marki. Jej poszczególne elementy są, podobnie jak słowa, cegiełkami, które pozwalają tworzyć konkretny przekaz. Przyjrzyjmy się tym oddzielnym elementom, które łączą się, tworząc spójną tożsamość wizualną.

Logo

Projektowanie logo jest sercem tworzenia identyfikacji wizualnej. Logo jest najważniejszym symbolem marki i decyduje o wielu przyszłych wyborach graficznych. Krótko mówiąc, Twoje logo jest symbolem, który natychmiast identyfikuje Twoją markę. Używając kolorów, kształtów, typografii, a czasem sloganu, dobre logo powinno uosabiać markę i wywoływać pozytywne odczucia. Bez względu na rodzaj logo używanego przez Twoją markę, powinno ono pomóc w przekazaniu jej tożsamości i komunikacji wizualnej. Na przykład logo ze znakiem słownym, które składa się z nazwy firmy, jest dobrym wyborem dla marek, które chcą, aby ich nazwa się wyróżniała. Jeśli nazwa Twojej marki jest długa, być może lepiej sprawdzi się logotyp lub logo z monogramem.

Grafika

Te elementy wizualne służą jako stylistyczne rozszerzenia Twojej marki. Od prostych linii i kształtów, po konkretne ikony, grafiki mogą pełnić bardzo specyficzne funkcje. Na przykład ikony i przyciski na Twojej stronie internetowej wpłyną na wrażenia użytkownika i interakcję z Twoją marką. Ponadto grafika może mieć wpływ na sposób wizualnego oznaczania treści w materiałach marketingowych, wewnętrznych dokumentach szkoleniowych, prezentacjach lub postach społecznościowych.

Ręcznie rysowane ilustracje mogą również wnosić poczucie osobowości i indywidualności, dodając bardziej ludzkiego charakteru, gdy są używane we właściwym kontekście. Niezależnie od tego, w jaki sposób integrujesz grafikę i ilustracje, te szczegóły przyczyniają się do ogólnej tożsamości wizualnej Twojej marki i wspierają spójność na każdej platformie.

Typografia

Typografia to kształt lub styl tekstu, którego używasz w swojej marce. Istnieje wiele różnych rodzajów czcionek, a każdy z nich może mieć inny wpływ na odbiorcę. Na potrzeby identyfikacji wizualnej warto wziąć pod uwagę logotyp, czcionkę nagłówka i czcionkę treści (która powinna być najbardziej czytelna).

Identyfikacja wizualna

Paleta kolorów

Kolor służy do identyfikacji marki poprzez schemat (zalecane są nie więcej niż trzy kolory) o bardzo konkretnych odcieniach. Prawidłowo używane kolory mogą generować u odbiorcy różne reakcje emocjonalne. Np. kolor niebieski wzbudza zaufanie, fioletowy oznacza kreatywność, a czerwony powoduje ekscytację. Chociaż paleta kolorów często zaczyna się od logo, te same kolory powinny znaleźć się też na stronie czy materiałach reklamowych. Projektanci zazwyczaj wybierają kolor podstawowy (główny kolor Twojej marki), kolor dodatkowy (do użycia w tle) oraz kolor akcentujący (dla kontrastu, np. przycisk wezwania do działania).

Zdjęcia i wideo

Słyszałeś stare powiedzenie „Obraz jest wart tysiąca słów”? Jeśli chodzi o fotografie i wideo wykorzystywane przez Twoją markę, jest to okazja do przekazania jej historii i misji. W ten sposób możemy wzmocnić tożsamość wizualną. Wybierając zdjęcia do zasobów takich jak witryna lub posty w mediach społecznościowych, zwróć uwagę na styl, kompozycję i tematy przedstawione na zdjęciach lub filmach, aby zapewnić spójność wizualną treści. To klucz do stworzenia markowego i spójnego wyglądu. Ponieważ fotografia może być bardzo ekspresyjna, klienci mogą w łatwy sposób poczuć emocje pozwalające im na poczucie związania z marką. Jeśli używasz wizerunków ludzi, pamiętaj, aby uwzględnić szereg różnych cech wyglądu, aby każdy mógł poczuć się odzwierciedlony w Twojej marce.

Fizyczne aktywa marki

Zasoby fizyczne to materialne przedmioty, które składają się na tożsamość wizualną marki. Jest to bardzo szeroka kategoria, do której należą duże elementy, jak np. siedziba, te średnie, jak np. samochody służbowe, po te mniej istotne jak porcelana wykorzystywana w danej restauracji.

Zasoby fizyczne mogą obejmować też np. układ i projekt sklepu (białe Apple Store, różowe Victoria’s Secret), czy uniformy, które noszą pracownicy mający kontakt z klientami. Wszystko to wysyła komunikat do konsumentów, dlatego tak ważna jest ich spójność.

Materiały reklamowe

Ta kategoria obejmuje wszystkie materiały identyfikujące, takie jak wizytówki, papier firmowy, długopisy reklamowe, ulotki. Reklama to miejsce, w którym firmy wykorzystują swoje materiały wizualne, aby aktywnie docierać do klientów. To również billboardy, reklamy w magazynach czy na autobusach. W końcu każde miejsce jest dobre, jeżeli w ten sposób możemy dotrzeć do klienta. Jeżeli nasz system identyfikacji wizualnej jest charakterystyczny, to nawet widziana z daleka reklama pozwoli klientowi rozpoznać nasz produkt.

Spójność przede wszystkim

W temacie identyfikacji wizualnej kolory, kształty, czcionka, czy ilość różnych elementów wizualnych będzie się oczywiście różnić pomiędzy firmami. Jedno musi być tutaj jednak takie samo – system identyfikacji wizualnej musi być spójny. Niezależnie od tego, czy chodzi o kształt butelki naszego napoju, reklamę na długopisie czy koszulkę pracownika – wszystko powinno być utrzymane w jednym stylu i kolorze. Spójny system wizualny pozwoli klientom automatycznie kojarzyć konkretne elementy identyfikacji wizualnej z naszym produktem czy usługą. A właśnie tym powinna się odznaczać dobrze zaplanowana identyfikacja wizualna firmy.

Zapisz się na newsletter

Może będziesz zainteresowany tym:

Identyfikacja wizualna – co wchodzi w jej skład?

Zainteresowany?

Opisz czego potrzebujesz - wycenimy w ciągu 24h