Jak dobrać kolory na stronę internetową? Czy to ma znaczenie?

Spis treści

Jak dobrać kolory na stronę internetową? Czy to ma znaczenie?

Czy wiesz, że określone kolory powodują, że ludzie czują się i reagują na różne sposoby? Na pewno powinien to wiedzieć specjalista projektujący naszą stronę internetową. Kolory na stronie internetowej i ich znaczenie to bardzo ważny element każdej witryny, który bezpośrednio wpływa na zaangażowanie użytkowników.

Na jakiej zasadzie działają na nas kolory na stronie internetowej?

Jeżeli zastanawiacie się, czy kolory mają znaczenie, to krótka odpowiedź brzmi: tak. Kolory faktycznie wywołują reakcje emocjonalne w zależności od używanej palety. Nie chodzi tutaj nawet o nasze preferencje kolorystyczne. Poszczególne kolory działają na nas podprogowo. Dlatego właśnie przed zaprojektowaniem witryny firmowej warto wiedzieć jak dobrać kolory na stronie internetowej.

Dobór może wpływać na sposób, w jaki odwiedzający interpretują to, co widzą – podobnie jak układ i budowa witryny. Dobrze dobrane kolory mogą mieć pozytywny wpływ na ocenę marki jako całości, a przecież właśnie o to nam chodzi.

Kolorystyka strony internetowej – jakie aspekty brać pod uwagę?

Stwórz rozpoznawalność marki

Twoja witryna jest zasadniczo domem Twojej firmy w Internecie. Oznacza to, że musi być dokładną reprezentacją Twojej marki. Poza tym musi być też na tyle zapadająca w pamięć, aby użytkownicy wrócili po pierwszej wizycie. W końcu wielu odwiedzających nie będzie gotowych do dokonania zakupu lub innej poważnej konwersji podczas pierwszej wizyty — i muszą pamiętać o Twojej firmie, aby wrócić i podjąć te działania.

Na szczęście tak się składa, że kolor zwiększa rozpoznawalność marki o 80%. Jeśli więc Twoja firma ma już ustalony schemat kolorów, konieczne jest uwzględnienie go w projekcie witryny. Dzięki temu odwiedzający natychmiast skojarzą stronę internetową z innymi miejscami, w których widzieli Twoją markę.

Dodatkowo, jeśli kolorystyka na stronie internetowej jest spójna w całej witrynie, użytkownicy od razu po wejściu na stronę będą wiedzieli, że znaleźli się we właściwym miejscu.

Jakie kolory na stronie internetowej – kształtuj opinie użytkowników o Twojej witrynie

Kolor jest jednym z najłatwiejszych do „zrozumienia” aspektów strony. Można go ocenić niemal natychmiast i nie wymaga to od odwiedzających czytania i zagłębiania się w kolejne zakładki. Dlatego tak ważne jest, aby wziąć pod uwagę rolę, jaką w tych szybkich osądach odgrywa psychologia koloru. Wiele znanych światowych marek wykorzystuje połączenia pomiędzy kolorami i emocjami.

Znaczenie kolorów

  • żółty (optymizm, ciepło, jasność) – na ten kolor postawiła na przykład marka Nikon, UPS, National Geographic, Shell, IKEA
  • pomarańczowy (przyjazność, pewność siebie) – ten kolor w swoim logo wybrała Fanta, Amazon, Harley Davidson, Mozilla Firefox
  • czerwony (podekscytowanie, odwaga, młodość) – ze względu na te cechy na czerwień zdecydowała się Coca-Cola, Lego, Canon, Pinterest, KFC
  • fioletowy (kreatywność, wyobraźnia, mądrość) – z tymi cechami chciał być kojarzony T-Mobile, Milka, Play, Yahoo, Whiskas, Instagram
  • niebieski (zaufanie, siła) – te cechy wybrał Dell, Oral-B, HP, Facebook, Pfizer
  • zielony (spokój, zdrowie, rozwój) – takie atrybuty chcą posiadać marki jak BP, Animal Planet, Żabka, Tymbark, WhatsUp, Spotify.

Czy też uważacie, że po przeczytaniu poszczególnych cech wypisane po nich marki mają sens? Na przykład marki, które chcą stworzyć poczucie kreatywności i wyobraźni, mają tendencję do włączania fioletu do swoich logo (Instagram, Play). Z kolei marki, które chcą wzbudzić zaufanie (medyczny Pfizer czy technologiczne HP) wybierają niebieski.

Jak dobrać kolory na stronę internetową? Czy to ma znaczenie?

Kolory strony internetowej to część osobowości marki

Jest to dowód na to, że kolor wiąże się bezpośrednio z „osobowością”, którą chcesz, aby Twoja marka miała. Psychologia kolorów może odgrywać główną rolę w pokazywaniu konsumentom, jaka jest misja Twojej marki. Chociaż większość może nie zdawać sobie sprawy z tego, że czerwone logo firmy ma na celu wywołanie uczucia podekscytowania, to prawda jest taka, że kiedy widzimy logo Coca-Coli, a dzieci widzą logo Lego, to właśnie ekscytacja jest przeważającą emocją.

Stwórz stronę internetową zgodnie z psychologią kolorów

Chociaż każdy kolor może służyć do wywołania określonego uczucia lub reakcji, niektóre kolory są lepszym wyborem niż inne dla większości marek i witryn internetowych. Na przykład kolor niebieski jest często uważany za najbezpieczniejszy wybór. Dzieje się tak po części dlatego, że jest to najczęstszy „ulubiony” kolor wśród większości populacji. Jeśli więc chcesz dotrzeć do szerokiego grona odbiorców, może to być świetny wybór dla Twojej witryny.

W rzeczywistości może to być powód, dla którego niektóre z najczęściej odwiedzanych obecnie witryn, takich jak Facebook i Twitter, używają go do swoich logo i brandingu. Warto również zauważyć, że niebieski jest również powszechnie kojarzony z poczuciem zaufania, autorytetu i niezawodności.

Ale to nie znaczy, że jest to najlepszy wybór dla każdej witryny. Wszystko zależy od uczucia, które chcesz przekazać odwiedzającym. Na przykład, jeśli Twoja marka koncentruje się na zdrowiu i dobrym samopoczuciu, zielony może być lepszą opcją do stworzenia takiego skojarzenia. A jeśli chcesz podekscytować odwiedzających i skłonić ich do szybkiego działania, czerwony może być bardziej skuteczny w osiągnięciu tego celu. Tak więc, wybierając kolory dla swojej witryny, zastanów się, jakie reakcje emocjonalne mogą wywołać u odwiedzających.

Kolory na stronie internetowej – kieruj się też estetyką

Oprócz reakcji emocjonalnych, jakie mogą wywołać wybrane przez Ciebie kolory, należy również wziąć pod uwagę sposób, w jaki kolory w Twojej witrynie oddziałują ze sobą. Najlepszym sposobem na to jest przyjrzenie się kilku podstawowym zasadom teorii kolorów. Jeśli kiedykolwiek brałeś udział w zajęciach plastycznych, prawdopodobnie widziałeś coś podobnego do koła kolorów.

Najbardziej powszechną koncepcją zilustrowaną w tym kole jest związek między kolorami podstawowymi (czerwonym, żółtym i niebieskim) oraz kolorami drugorzędnymi i trzeciorzędnymi, które powstają przez ich zmieszanie. Ale poza tym koło barw może pomóc w stworzeniu harmonii kolorów lub przyjemnej wizualnie aranżacji kolorów. Harmonijna paleta do projektowania stron internetowych może pomóc w stworzeniu poczucia równowagi i porządku. Istnieją trzy powszechnie akceptowane typy schematów kolorów, których można użyć do ustanowienia tego typu harmonii: analogiczne, monochromatyczne i uzupełniające.

analogiczny schemat kolorów – składa się z kolorów, które znajdują się obok siebie na kole kolorów. Jest to jedna z najtrudniejszych do wykonania palet, ponieważ kolory mogą się łatwo przytłaczać. Biorąc to pod uwagę, analogiczne schematy kolorów są również jednymi z najbardziej żywych.

kolorystyka monochromatyczna – jest przeciwieństwem poprzedniego schematu. Jak sama nazwa wskazuje, składa się z jednego głównego koloru, ale intensywność i jasność odcieni są różne. Te palety są jednymi z najłatwiejszych do stworzenia i „najbezpieczniejszych” do wdrożenia, ponieważ różne odcienie tego samego koloru rzadko ze sobą kolidują.

komplementarna paleta – pod względem różnorodności plasuje się gdzieś pomiędzy schematami analogicznymi i monochromatycznymi. Składa się z kolorów, które leżą naprzeciwko siebie na kole kolorów. Więc chociaż obejmuje więcej kolorów, kolory te naturalnie się uzupełniają i nie przytłaczają odwiedzających.

Oczywiście w doborze kolorów ważne jest też wyróżnienie odpowiednich elementów, korzystanie z odpowiednich programów, sprawdzenie jak dany kolor wygląda na różnych urządzeniach. Ponieważ odpowiednia kolorystyka strony internetowej wymaga dużej wiedzy, już na etapie doboru kolorów warto jest skorzystać z pomocy specjalistów. Nie tylko jeśli nie wiecie jak dobrać kolory na stronie czy jeśli w ogóle zastanawiacie się czy kolory mają znaczenie, ale też ze względu na inne aspekty projektowania strony.

Zapisz się na newsletter

Może będziesz zainteresowany tym:

Jak dobrać kolory na stronę internetową? Czy to ma znaczenie?

Może będziesz zainteresowany tym:

Pozwól nam

stworzyć kampanie Google Ads i poprowadzić ją do gwiazd!

Zainteresowany?

Opisz czego potrzebujesz - wycenimy w ciągu 24h

Informacja o Cookies

Ta strona korzysta z ciasteczek, aby świadczyć usługi na najwyższym poziomie. Dalsze korzystanie ze strony oznacza, że zgadzasz się na ich użycie. Zaakceptuj, by korzystać z serwisu. Ta strona jest chroniona przez reCAPTCHA i Google. Klikając, akceptujesz politykę prywatności i warunki