Jak nie prowadzić kampanii marketingowej?

Spis treści

Tworzenie kampanii marketingowej to bardzo skomplikowany proces, w którym trzeba brać pod uwagę szereg różnych czynników. Nie wystarczy tutaj sama wiedza marketingowa – przydaje się też na przykład wiedza z zakresu psychologii i ludzkich zachowań. Musimy posiadać wiedzę nie tylko na temat naszego produktu, usługi, czy firmy, ale też na temat naszego klienta albo odbiorcy. Na temat tego, jak prowadzić kampanię marketingową można się kłócić, są jednak podstawowe błędy, których powinien unikać każdy.

Nieokreślona grupa odbiorców

Można powiedzieć, że sukces naszej kampanii marketingowej będzie tak duży, jak dobrze będzie określona nasza grupa odbiorców. Nawet jeżeli stworzymy najlepszą kampanię marketingową w historii marketingu, to jeżeli skierujemy ją do złych osób, nie da ona żadnych efektów. Odbiorców możemy podzielić pod względem kilku czynników:

– płci

– wieku

– miejsca zamieszkania

– wykształcenia

– zamożności

– poglądów

– stanowiska

Oczywiście takich czynników może być o wiele więcej. Im dokładniej określimy naszą docelową grupę, tym łatwiej będzie nam pod nią skroić naszą kampanię. W końcu reklama skierowana do młodej i wykształconej kobiety będzie wyglądała zupełnie inaczej niż ta skierowana do mężczyzny po 60-ce, który ma wykształcenie podstawowe. Im więcej informacji na temat naszego odbiorcy zdobędziemy, tym nasza kampania będzie bardziej skuteczna.

Metoda reklamy niedobrana do grupy odbiorców

Kampania marketingowa może mieć oczywiście mnóstwo odsłon: może to być mailing, reklamy na billboardach, reklama w radio, w aplikacjach, tradycyjne ulotki i broszury. Każda z nich może być tak samo skuteczna, należy ją jednak dobrać do naszej grupy odbiorców. Kiedy określimy już naszą grupę docelową, musimy zastanowić się nad ich przyzwyczajeniami. Jeżeli nasz produkt jest skierowany do osób w przedziale wiekowym 18-24, to ulotki i reklama w radio prawdopodobnie nie przyniosą pożądanego skutku.

Jeżeli z kolei chcemy dotrzeć do seniorów, to reklama na Tik-Toku może sprawić, że nie zobaczy jej ani jedna starsza osoba. Do określenia odpowiedniej metody reklamy potrzebna jest oczywiście duża wiedzy o naszej grupie odbiorców, którą możemy uzyskać, czytając różne statystyki i badania.

Źle określony czas kampanii

Czas naszej kampanii reklamowej powinien być dostosowany do rodzaju branży i produktu, który chcemy zareklamować. Reklamowanie przyborów szkolnych na samym początku wakacji albo płaszczy zimowych latem nie będzie miało oczywiście żadnego skutku. Są to drastyczne przykłady, ale mają za zadanie pokazać, że każdy produkt albo usługa ma swoją sezonowość. Dzięki temu możemy też skorzystać z wielu okazji. Taką okazją są na przykład zbliżające się Walentynki. Tygodnie poprzedzające to święto to idealny moment na reklamy portali randkowych, bielizny, biżuterii, czekoladek, itp. Planujmy więc reklamę, kierując się charakterem naszej branży i wybierajmy okresy, które mogą zwiększyć jej skuteczność.

Nie sprawdzanie statystyk

Określiliśmy już grupę odbiorców, odpowiednią metodę reklamy i jej czas. Rozpoczynamy naszą kampanię i czekamy na efekty. Nie wystarczy jednak tylko patrzeć czy nasza sprzedaż wzrosła. Niezależnie od metody reklamy, musimy dokładnie sprawdzić jej skuteczność. Weźmy na przykład mailing. Przygotowaliśmy jego treść, wysłaliśmy do potencjalnych klientów i… nie widzimy żadnego efektu. Założymy pewnie, że nasza oferta nie była atrakcyjna. Sprawdzając statystyki możemy się jednak dowiedzieć, że treść mailingu nie dotarła do odbiorców, ponieważ nawet nie otworzyli oni maila. Jest to dla nas ważna informacja – może wysłaliśmy go o złej porze dnia, może został on źle zatytułowany. Każda taka informacja pozwoli nam lepiej dopracować następną kampanię, a może zmienić jej charakter. Z porażek możemy nauczyć się tak samo wiele, jak z sukcesów – jest to frazes, ale w przypadku kampanii marketingowych bardzo prawdziwy.

Ignorowanie poczynań konkurencji

Tak samo jak sprawdzamy jakie produkty oferuje nasza konkurencja, tak samo powinniśmy sprawdzać w jaki sposób je reklamuje. Nie chodzi tutaj o kopiowanie ich metod – możemy też uczyć się na ich błędach. Badając poczynania konkurencji możemy dowiedzieć się do jakiej grupy odbiorców najlepiej skierować reklamę, w jakiej formie to zrobić i w jakim czasie. Możemy w ten sposób zaoszczędzić dużo czasu oraz pieniędzy. Nie oznacza to jednak, żeby powielać ich kampanię – nasza reklama musi się też czymś wyróżniać i być oryginalna.

Zapisz się na newsletter

Może będziesz zainteresowany tym:

Jak nie prowadzić kampanii marketingowej?

Może będziesz zainteresowany tym:

Pozwól nam

stworzyć kampanie Google Ads i poprowadzić ją do gwiazd!

Zainteresowany?

Opisz czego potrzebujesz - wycenimy w ciągu 24h

Informacja o Cookies

Ta strona korzysta z ciasteczek, aby świadczyć usługi na najwyższym poziomie. Dalsze korzystanie ze strony oznacza, że zgadzasz się na ich użycie. Zaakceptuj, by korzystać z serwisu. Ta strona jest chroniona przez reCAPTCHA i Google. Klikając, akceptujesz politykę prywatności i warunki