Spis treści
Kanibalizacja kojarzy się nam się dosyć nieprzyjemnie. Chociaż skutki kanibalizacji słów kluczowych nie są może tak poważne, to i tak warto ich unikać. To samo tyczy się duplikacji treści. Są to dwa grzechy SEO, które mogą sprawić, że nasza witryna zacznie spadać w wyszukiwarkach. Wyjaśniamy czym jest kanibalizacja słów kluczowych i duplikacja treści oraz co zrobić, żeby uniknąć ich na własnej witrynie.
Czym jest kanibalizacja słów kluczowych?
O kanibalizacji mówimy w kontekście pozycjonowania stron internetowych. Żeby konkretna strona plasowała się na szczycie w wyszukiwarce, najważniejsze jest dobranie odpowiednich słów kluczowych. Kanibalizacja słów kluczowych to sytuacja, kiedy więcej niż jedna podstrona naszej domeny posiada takie same słowa kluczowe i treści. W tym momencie strony konkurują pomiędzy sobą, zamiast z innymi domenami.
Żeby zrozumieć ten proces, należy zrozumieć działanie robotów Google. Zajmują się one analizą treści różnych domen, by wybrać te, które mają największą wartość – są najbardziej oryginalne pod względem treści, nagłówków i słów kluczowych. Jeżeli kilka podstron będzie miało taką samą zawartość, roboty nie będą potrafiły ustalić hierarchii i będą publikować omawiane podstrony naprzemiennie. To oznacza mniejsze prawdopodobieństwo, że klient trafi na naszą stronę.
Czy kanibalizacja może być pozytywnym zjawiskiem?
Tak, ale tylko jeśli nasza strona ma wysoki autorytet. Jeżeli nasza strona jest często odwiedzana i plasuje się wysoko w wyszukiwarce, to po wpisaniu do niej konkretnego słowa kluczowego użytkownicy mogą zobaczyć kilka propozycji, które pochodzą z naszej witryny. Zdarza się to jednak tylko w przypadku działalności, które mają monopol na dany produkt lub usługę.
Duplikacja treści – to nie tylko kradzież z innych stron
Kanibalizm słów kluczowych można nazwać też duplikacją treści, ale drugi termin ma o wiele szerszy zakres. Słysząc słowo duplikacja w kontekście stron internetowych, myślimy pewnie o kopiowaniu z innych stron. Takie działanie nazywamy zewnętrzną duplikację treści. Nie tylko popsuje ona wyniki naszej strony internetowej, ale jest też nielegalna. Istnieje też jednak duplikacja wewnętrzna, a więc takie same treści na różnych podstronach. Jest to częsty problem firm, które mają wąską specjalizację i nie mają czym zapełnić strony. Duplikacja ma takie same skutki jak kanibalizacja – roboty Google powodują, że nasza strona spada w wyszukiwarce.
Inne powody duplikacji to:
– powtarzanie nagłówków
– używanie takich samych atrybutów ALT
– zbyt wiele kategorii w sklepie internetowym
– złe linkowanie wewnętrzne – takie same treści linków
Jak uniknąć kanibalizacji i duplikacji?
Kiedy zauważymy już, że nasza strona nie radzi sobie w wyszukiwarce i stwierdzamy, że problemem jest kanibalizacja albo duplikacja treści, przychodzi czas na działanie.
Ogranicz występowanie fraz kluczowych
Zastanów się, która z Twoich podstron jest najważniejsza. Która daje klientowi największą ilość informacji i przekłada się najbardziej na sprzedaż. Jeżeli oceniłeś już, która z podstron jest mniej ważna, ogranicz na niej słowa kluczowe, a zwiększ ich ilość na stronie, która jest ważniejsza. Wbrew pozorom takie działanie może spowodować lepszy wynik naszej strony w wyszukiwarkach.
Zastanów się nad połączeniem stron
Jeżeli dwie z Twoich podstron mają takie same treści, to może warto połączyć je w jedną? Roboty Google nie zwracają uwagę na ilość podstron, ale na ich jakość, dlatego jeżeli dwie z nich zawierają praktycznie te same informacje, to warto usunąć jedną z nich. W tym przypadku warto postawić na jakość, a nie na ilość.
Przeredaguj treść podstron
Jeżeli nie chcesz pozbywać się podstron, to zmień treść jednej z nich. Jeżeli jedna z zakładek opisuje zalety produktu, druga może skupić się np. na tym jak go użyć albo co go wyróżnia od konkurencji.
Pozycjonowanie na własną rękę może nas przerosnąć
Kanibalizacja i duplikacja to często błędy właścicieli stron, którzy myślą, że sami sobie poradzą z pozycjonowaniem. Chociaż dzisiaj wszystkie informacje można znaleźć w Internecie, to kwestia odpowiedniego SEO jest nieco bardziej skomplikowana. Dobranie słów kluczowych do odpowiednich podstron i dobranie ich ilości często wymaga korzystania z profesjonalnych programów i narzędzi. Warto też zadbać o profesjonalne treści i opisy na nasze strony, które są przygotowywane przez sprawdzonych copywriterów. W ten sposób mamy pewność, że nie są one skopiowane ze strony naszej konkurencji. Przede wszystkim zaoszczędzi nam to wielu problemów i posądzeń o kradzież, a po drugie wywinduje naszą stronę w wyszukiwarce.