Spis treści
Kiedy zakładamy własny biznes, zazwyczaj oznacza to, że jesteśmy ekspertem w naszej dziedzinie: gastronomii, informatyce, ogrodnictwie, modzie, kosmetykach itd. Często niestety nie idzie to jednak w parze z umiejętnościami w zakresie marketingu. A bez niego nasza mała firma nie ma szans na powodzenie. Dlatego właśnie bez względu na koszty, warto skorzystać z usług profesjonalistów.
E-marketing – czy warto oddać go w ręce specjalistów?
W czasach tutoriali, blogów i artykułów na każdy temat pod słońcem, mogłoby się wydawać, że właściciel małej firmy poradzi sobie z marketingiem internetowym sam. Do pewnego stopnia jest to prawda. Możemy doszkolić się z zakresu pozycjonowania, Google i Facebook Ads, słów kluczowych i setek innych elementów, które składają się na e-marketing. Musimy jednak zadać sobie pytanie – czy jest to opłacalne? Nauka i wdrożenie wszystkich działań marketingowych zajmie przeciętnemu przedsiębiorcy bardzo dużo czasu. Czasu, który mógłby poświęcić na rozwijanie swoich produktów i usług, a więc spożytkować go o wiele lepiej.
Dlatego właśnie lepiej jest oddać e-marketing w ręce specjalistów i skupić się na aspektach działaniach firmy, na których się znamy.
Komu zlecić prowadzenie e-marketingu?
Do wyboru mamy tutaj dwie opcje – freelancera oraz agencję interaktywną. Oczywiście obydwie opcje mają swoje plusy i minusy. Zazwyczaj radzimy jednak wybranie drugiej opcji. Agencje marketingowe ze względu na swój charakter mogą zaoferować więcej usług oraz specjalistów. Zazwyczaj mają w swojej ofercie:
- projektowanie stron internetowych
- pozycjonowanie stron (działania z zakresu SEO)
- planowanie kampanii Google Ads, Facebook Ads,
- e-mail marketing
- copywriting
- identyfikacja wizualna
- social media
- wiele innych.
Jednej osobie, nieważne jak wykwalifikowanej, byłoby ciężko oferować taką samą skalę usług. Dlatego właśnie z zasady agencje interaktywne są lepszym wyborem dla małych firm.
Jak wybrać odpowiednią agencję?
Zanim zatrudnisz agencję marketingu internetowego, musisz określić potrzeby swojej marki. Określenie tego, co chcesz osiągnąć, oznacza, że będziesz mógł poprawnie wyrazić swoje wartości i uzyskać oczekiwane rezultaty. Identyfikacja potrzeb wewnętrznych pomoże Twojej firmie odpowiednio ocenić daną agencją pod ich kątem. Ustalenie budżetu, ale przede wszystkim zrozumienie, dlaczego chcesz ich zatrudnić, to pierwszy krok. Możesz chcieć wprowadzić nowy produkt lub usługę, a może Twoim celem jest przede wszystkim zbudowanie społeczności online. W obu przypadkach zastanowienie się nad tym, dlaczego musisz podjąć współpracę z agencją i określenie wewnętrznego planu, skróci proces wyszukiwania agencji.
Powinieneś poprosić również o portfolio zawierające ostatnie projekty i realizacje. Dzięki temu będziemy w stanie ocenić możliwości agencji. Jeżeli agencja chętnie podzieli się swoim portfolio, mamy do czynienia z profesjonalistami. W przypadku wielu z nich portfolio będzie znajdowało się nawet na ich stronie internetowej. Najważniejszą kwestią jest wybór agencji, która zaoferuje odpowiednią strategię, konkretny plan i docelowy wynik, do którego dążysz.
Jeżeli już ustaliłeś swój budżet, określiłeś cele i zapoznałeś się z portfolio agencji, możesz przejść do wyboru. Wcześniej warto jednak znać przykładowe stawki agencji. Jakie są więc koszty prowadzenia przez nie marketingu?
Koszt marketingu dla małej firmy – czy można go określić?
Chociaż na pewno spodziewacie się jednoznacznej odpowiedzi, to ciężko jest jej udzielić. Ponieważ skala usług agencji jest tak szeroka, to możemy otrzymać nieskończone kombinacje wybranych usług. Może interesuje nas identyfikacja wizualna, ale tylko w zakresie opakowań. Może posiadamy już stronę internetową, a teraz chcemy ją tylko wypozycjonować. Możemy też potrzebować pełnego pakietu usług, ponieważ dopiero zaczynamy swoją przygodę jako przedsiębiorca. Właśnie ze względu na mnogość opcji ceny usług agencji mogą się znacznie różnić.
Standardowe stawki za poszczególne usługi to:
- zaprojektowanie firmowej strony internetowej – 2 do 4 tysięcy złotych (w zależności od ilości zakładek, grafik, zdjęć, video, itp.)
- zaprojektowanie strony dla sklepu internetowego – od 4 do nawet kilkunastu tysięcy złotych (w zależności od ilości produktów, kategorii, opcji płatności, wysyłki, itp.)
- identyfikacja wizualna – 1000-3000 złotych
- prowadzenie social media – 600-1500 złotych miesięcznie
- pozycjonowanie – może wahać się od 1000 złotych do kilku tysięcy.
Marketing – cena adekwatna do wymagań
Jak widać widełki są bardzo szerokie. Pokazuje to, że e-marketing to bardzo skomplikowana kwestia, której cena jest zależna od rodzaju strony oraz naszych wymagań. Każda firma posiada inny charakter: sprzedaje inne produkty i usługi, chce dotrzeć do innego rodzaju klienta, ma inny rynek. Dlatego właśnie najlepiej jest skontaktować się z wybraną przez nas agencją i poprosić o wycenę. Wtedy dowiemy się dokładnie jaki jest koszt e-marketingu dla naszej małej firmy.
Czy koszt marketingu dla małej firmy się jednak zwraca?
Koszt działań marketingowych zwraca się z nawiązką
Chociaż wstępne koszty mogą przerazić przedsiębiorcę, to musimy o nich myśleć jako o inwestycji na przyszłość. Koszt e-marketingu powinniśmy potraktować tak samo jak zadbanie o wygląd naszej siedziby czy zakupie samochodu służbowego – bez nich nie będziemy w stanie prowadzić firmy. Im wcześniej zainwestujemy w marketing dla naszej firmy, tym lepiej. To właśnie na początku musimy do siebie przekonać klientów i udowodnić im, że wyróżniamy się na tle konkurencji. Profesjonalnie wyglądająca strona internetowa, materiały reklamowe, odpowiednia kampania w Googlach i mediach społecznościowych – to wszystko przyciągnie do nas klientów.