Spis treści
LinkedIn to forma mediów społecznościowych, którą wiele firm całkowicie pomija. Skupiają się na Facebooku, Instagramie, Twitterze, a przecież profil na LinkedIn również może wpłynąć na zwiększenie zainteresowaniem naszą firmą. Czy jednak każdy rodzaj biznesu powinien wziąć pod uwagę tę stronę w swojej strategii i stworzyć konto na LinkedIn?
LinkedIn – co to jest?
LinkedIn to platforma networkingu biznesowego, której celem jest łączenie ze sobą ludzi, marek i firm – jednym słowem poszerzanie sieci kontaktów. Jest używany przez pracowników i firmy z całego świata w prawie każdym sektorze przemysłu. Platforma powstała w 2003, a w ciągu ostatniego roku podwoiła aktywność swoich użytkowników, dzięki zmianom w algorytmie. Teraz nadaje on priorytet znajomościom opartym na zainteresowaniach, co może być ogromną zaletą dla firm. Jeżeli firma będzie się odpowiednio promować na LinkedIn, platforma ułatwi jej kontakt z użytkownikami, którzy z największym prawdopodobieństwem zareagują pozytywnie na daną markę.
Oznacza to, że użytkownik LinkedIn nie musi śledzić Twojej strony, aby zobaczyć Twoje treści. Wystarczy, że ktoś z grupy obserwowanych przez niego kont udostępni post Twojej firmy lub go polubi. Użytkownicy widzą również posty związane z dowolnymi grupami, do których dołączyli, wydarzeniami, w których uczestniczyli lub hashtagami, które obserwowali. Wszystko po to, aby pokazać użytkownikom LinkedIn treści, którymi będą zainteresowani. Jak widać, taka strategia się opłaca, ponieważ obecnie z platformy korzysta aż 50 milionów firm i liczba ta stale rośnie.
Co może dać profil na LinkedIn Twojej firmie?
Jeżeli nie jesteś pewien czy posiadanie profilu na LinkedIn może pomóc Twojej firmie, to możliwie, że nie znasz jego możliwości. Tak się składa, że platforma ma ich wiele.
Konto na LinkedIn – zalety
Niezależnie od tego, czy szukasz nowych możliwości generowania leadów, platformy do content marketingu, czy rekrutacji, LinkedIn będzie rozwiązaniem wszystkich tych problemów.
Konta na LinkedIn to świetne źródło do rekrutacji nowych pracowników
Obecnie wielu specjalistów poszukuje pracy właśnie przez LinkedIn z pominięciem stron jak Pracuj.pl.W ten sposób mogą być na bieżąco z ofertami firm, których działalność ich interesuje. Mogą też do woli ulepszać swój profil i przyciągać dzięki niemu potencjalnych pracodawców.
Wszystkie te funkcje mają na celu łączenie firm i specjalistów z danych dziedzin. Strona biznesowa, która zawiera angażujące treści, regularnie je publikuje i ma pracowników, którzy wchodzą w interakcje z innymi użytkownikami i firmami z branży, jest znacznie bardziej atrakcyjna dla potencjalnego pracownika i sprawi, że będzie chciał ubiegać się o pracę w danym miejscu.
Zachęć pracowników do aktywności na LinkedIn – zyskasz darmowy marketing
Plusem LinkedIn jest też to, że Twoi pracownicy sami mogą promować firmę, w której pracują. Mogą udostępniać posty i wymieniać się informacjami o firmie, budując tym samym świadomość marki. Mogą mieć powiązania w różnych branżach i miastach, o których Ty mógłbyś nie pomyśleć. Dzieląc się informacjami o sobie, swoim projekcie i firmie, w której pracują, Twoi pracownicy są w stanie zdobyć szerszą świadomość firmy na LinkedIn.
Dodatkowe funkcje LinkedIn pozwalają na rozwój specjalistów i firm
Strona oferuje również specjalne usługi firmom korzystającym z platformy LinkedIn Premium. Pozwala to firmom na większą przejrzystość profilu i bezpośrednią interakcję z klientami i osobami poszukującymi pracy. LinkedIn Business Services udostępnia zasoby dotyczące marketingu, sprzedaży, pozyskiwania nowych talentów i nie tylko. Sprzedaż na LinkedIn to jeszcze mało popularna metoda, a szkoda. Z kolei LinkedIn Learning zapewnia ogromną bibliotekę filmów na temat biznesu, marketingu i innych kreatywnych działań.
To oczywiście niejedyne zalety LinkedIn. Wśród nich można wymienić też:
- pozytywny wpływ na SEO
- profesjonalny kanał komunikacji (czasami bardziej odpowiedni dla firmy niż Instagram czy Facebook)
- podstawowe funkcje są darmowe
LinkedIn – wady
Jak każda platforma, również ta ma wady. Do jednej z nich należy na pewno „SPAM”, na który się narażamy. Jeżeli jako firma posiadamy aktywny profil, musimy liczyć się z tym, że będziemy dostawać wiele ofert i zapytań od innych użytkowników i innych firm, które często po prostu chcą sprzedać swój produkt i nie znają umiaru.
LinkedIn jest też platformą, która wymaga trochę więcej uwagi niż na przykład Facebook czy Instagram. Jeżeli chcemy uchodzić za specjalistę w danej branży, trzeba tworzyć merytoryczne treści, które będą wymagały od nas trochę więcej czasu niż np. śmieszny reel na Instagramie.
Jako wadę trzeba też na pewno wymienić koszty. Chociaż podstawowa wersja jest darmowa, dodatkowe usługi, które wymieniliśmy w zaletach, są już płatne, co na pewno trzeba wziąć pod uwagę.
LinkedIn profil firmowy – jak powinien wyglądać?
Profil firmowy na stronie LinkedIn musi spełniać kilka zasad. W pierwszej kolejności musimy zaznaczyć na początku do jakiej branży należymy. Pomoże nam to w przyciągnięciu odpowiednich obserwatorów. Koniecznie zadbajmy też o obecność naszego loga na profilu, w końcu większość z nas jest wzrokowcami – oznacza to zdjęcie profilowe. Uzupełnij też szczegóły na temat swojej firmy, pomoże to potencjalnym klientom albo współpracownikom. Po stworzeniu konta zadbaj też o to, żeby dodać się do różnego rodzaju branżowych grup, które przyciągną do Ciebie użytkowników platformy.
LinkedIn – jak prowadzić, żeby zwiększyć swoje zasięgi?
Prowadzenie LinkedIn jest prostsze, niż może się wydawać. Warto przestrzegać kilku podstawowych zasad:
- zdobywaj followersów – możesz to zrobić poprzez dodanie widgetu do Twojej strony, zachęcanie do polubienia profilu na innych kanałach w mediach społecznościowych i zapraszanie specjalistów z Twojej branży na LinkedIn
- regularnie publikuj treści, ale nie przesadzaj z ich „sprzedażowym” charakterem – aby Twoi obserwujący nie mieli uczucia, że są zarzucani SPAM-em, postaraj się, żeby na Twoim profilu posty sprzedażowe były przeplatane tymi merytorycznymi
- dbaj o różnorodne treści – na swoim profilu zadbaj o obecność grafik, infografik, video i artykułów dla urozmaicenia
- publikuj w określonych godzinach – LinkedIn to platforma, której używa się głównie w pracy, więc postaraj się publikować w godzinach porannych albo w czasie przerwy, a więc około południa.
Jeżeli zastanawiasz się jak prowadzić LinkedIn, możesz oddać to zadanie profesjonalistom tak samo jak jest to w przypadku innych mediów społecznościowych.
Czy każda firma skorzysta na koncie na LinkedIn?
Odpowiadając na główne pytanie – nie każdy biznes musi mieć konto na tej platformie. Osiedlowa piekarnia, butik czy fryzjer prawdopodobnie nie znajdzie tam swoich potencjalnych klientów. Jeżeli jednak prowadzimy firmę z branż takich jak marketing, prawo, transport, finanse, różnego rodzaju produkcja i usługi to na pewno nasz biznes tylko skorzysta z takiej formy marketingu.