Właśnie otworzyłeś swoją działalność albo jesteś w trakcie przenoszenia jej na e-rynek i nie wiesz co dokładnie zrobić?
Sklep internetowy czy marketplace?
Wielu przedsiębiorców zastanawia się nad wyborem Marketplace lub po prostu utworzeniem własnego sklepu internetowego. Czy różnią się te dwie rzeczy? Jakie są plusy i minusy wybierając jedną z powyższych opcji? W tym artykule poznasz dokładnie czym tak naprawdę jest Marketplace i własny sklep internetowy.
Marketplace
Spotkany w Polsce również pod nazwą elektroniczną platforma sprzedażowa. Aby wytłumaczyć na czym polega Marketplace najlepiej jest go porównać do dobrze nam znanych targowisk, gdzie na wielkim placu spotykało się wielu handlarzy i liczne grono klientów. W Internecie sytuacja z wielkiego placu przekłada się na wersje mobilną, gdzie spotykamy handlarzy na jednym portalu oferując dany produkt wielu klientom czasem nawet klientom z całego świata.
Marketplace może być ogólnym – dzielącym się na kategorie np. Allegro, czyli taki, gdzie znajdziemy wszystkie produkty lub Marketplace bardziej spersonalizowanym np. Empik Marketplace, na którym znajdziemy pełen wybór książek, gier itp.
Wyszczególniając cechy wraz z plusami i minusami Marketplace należy pamiętać o:
- Kwestiach finansowych – decydując się na wybór Marketplace opłaty są znikome. Wiele, a wręcz większość platform sprzedażowych oferuję możliwość wystawiania ogłoszeń/produktów bez żadnych kosztów. Jedyne koszty w takim przypadku pojawiają się, gdy decydujemy się na promowanie lub wyszczególnienie naszego produktu/produktów. Koszty są różne w zależności od danego Marketplace.
- Konkurencji – mimo znikomych opłat, a czasami ich brak dochodzi nam mimo wszystko duży problem. KONKURENCJA, która na Marketplace jest ogromna. Na jednej platformie jedną rzecz może sprzedawać nawet kilkadziesiąt sprzedawców, u których koszt samego produktu, może być bardziej atrakcyjny niż Twój, ewentualnie właśnie u Ciebie jest darmowa dostawa, a u sprzedawcy X koszt dostawy wynosi 59zł. Wszystkie te konkurencyjne kwestie są dość ciężkie, należy zrobić dokładny research aby wyróżnić się i zainteresować klienta.
Wady sprzedaży przez marketplace:
– Bardzo duża konkurencja
– Ograniczenia, które mogą wyniknąć ze względu na politykę danej platformy
– Transakcja i płatność mogą ulegać zmianą, na które nie masz wpływu
– Możliwość, iż portal może wymagać opłaty za prowadzenie konta, pozycjonowanie danego ogłoszenia itp.
– Opinie użytkowników, których nie możesz usunąć
Zalety sprzedaży przez marketplace:
+ Możliwość zwiększenia widoczności w wyszukiwarce, jeżeli twój produkt dobrze prosperuje na portalu
+ Baza klientów, która może stworzyć się sama dzięki szukaniu najlepszej oferty – która może być Twoja
+Korzystanie z rozpoznawalnego Marketplacu zwiększy renomę produktu
Jakie są 3 najbardziej oblegane marketplace’y w Polsce?
Pierwsze miejsce należy do Allegro – platforma ta powstała w 1999 roku i na tą chwile jest tak rozbudowana, że możemy znaleźć tam praktycznie każdy produkt. Do sukcesów Allegro zdecydowanie można zaliczyć zakładanie własnego sklepu na Allegro – co całkowicie odmieniło spojrzenie na portal i przyczyniło się do dużego rozwoju.\
Drugie miejsce należy do Empik, który kiedyś był znany, tylko pod postacią sieci sklepów, a później z ogromnym przytupem zabrali się za e-rynek. Empik znany jako sieć z asortymentem książek, gier itp., dzięki wstąpieniu do e-rynku poszerzył znacznie swój asortyment, a przede wszystkim bardzo go zróżnicował.
Trzecie miejsce należy do Amazonu, który działa na całym świecie. Przedsiębiorcy mogą dotrzeć do każdego klienta, a sam portal oferuje tłumaczenie opisów danego produktu na preferowany język.
Skep internetowy
O Marketplace wiesz już wszystko co powinieneś/powinnaś natomiast, jak sytuacja wygląda w przypadku utworzenia własnego sklepu internetowego. Przede wszystkim własny sklep internetowy to praca nad wizerunkiem Twojej działalności. Patrząc na niesamowity rozwój e-rynku oraz rosnącej świadomości klientów tworząc sklep internetowi z góry można założyć, że to DOBRA inwestycja. Klasyczny sklep internetowy to po prostu strona www, na której klient może poznać Twój asortyment oraz dokonać zakupu.
Jaki powinien być sklep internetowy, aby był dobry?
- Musi zawierać wszelkie opisy dotyczące danego produktu – co ważne prawidłowa i dobra treść zwiększa szanse na lepsze wyszukiwania w przeglądarce.
- Jeżeli sprzedajesz różnego rodzaju asortyment, utwórz kategorie
- Tworząc sklep internatowy warto utworzyć połączą wraz ze sklepem stronę, która znacznie może zwiększyć zasięgi.
Generalnie posiadając własną stronę www wraz ze sklepem, mamy dużo większe szanse wybić się na przestraszeni konkurencji niż na jakimkolwiek Marketplace. Dotarcie do klientów i tworzenie bazy klientów może okazać się prostsze ze względu na łatwiejszy kontakt z Twoją firmą, dzięki różnego rodzaju czatom czy po prostu poprzez rozmowę telefoniczną.
Koszty związane z tworzeniem sklepu internetowego mogą okazać się korzystniej. Dlaczego? Posiadając duży asortyment i decydując się na Marketplace, który pobiera opłatę i prowizję od każdego produktu, koszty mogą okazać się naprawdę sporę. Koszt stworzenia sklepu internetowego może okazać się jednym wydatkiem w graniach 2-5 tysięcy zł netto w zależności od produktów, ilości i rodzaju sklepu, lecz będzie to opłata JEDNORAZOWA. Jedyne co pozostaje na barkach przedsiębiorcy to opłaty roczne takie jak domena wraz z serwerem.
Podsumowując: sklep internetowy czy marketplace?
Najlepszym rozwiązaniem będzie utworzenie strony www wraz z własnym sklepem internetowym – który będzie pracował na imię, rozpoznawalność firmy, a wrzucenie kilku produktów na Marketplace może okazać się dodatkową reklamą i dobra formą marketingową.
Nie zastanawiaj się dłużej, odezwij się do nas w wygodny dla Ciebie sposób, a otrzymasz darmową wycenę!