Spis treści
Chociaż zatrudnienie agencji marketingowej lub specjalisty od marketingu online, który wypromuje naszą stronę internetową, to najlepsze, co możemy zrobić dla naszej firmy, to niestety również w tej branży zdarzają się oszuści. Jak rozpoznać czy promocja strony w Internecie nie przebiega na takich warunkach jak powinna?
Jak rozpoznać uczciwą ofertę?
Zanim przejdziemy do nieuczciwych tricków agencji, przypomnijmy, co powinna zawierać uczciwa oferta. Profesjonalna agencja marketingowa powinna zaoferować nam:
- możliwość dobrania konkretnych reklam
- reklamowanie strony w social mediach
- pozycjonowanie stron
- frazy kluczowe dobrane do naszej strony internetowej i grupy docelowej
- szereg innych działań dobranych do naszej branży
Promocja stron internetowych powinna zawierać zróżnicowane działania na wielu frontach, które są dopasowane do potrzeb naszej strony i branży.
Promocja strony w Internecie – nie otrzymujesz dostępu do logowania do swojej witryny
Zlecenie agencji marketingowej promowanie strony internetowej to najlepszy sposób na przyciągnięcie potencjalnych klientów. Oczywiście aby wypromować stronę internetową, agencja będzie potrzebowała trochę czasu. Jeżeli w tym okresie nie masz pełnego dostępu do zaplecza witryny, jest to w pełni normalne.
Jeżeli jednak po zakończeniu wprowadzania zmian na stronie agencja w dalszym ciągu nie chce przekazać Ci danych do strony internetowej, powinien być to dla każdego klienta sygnał ostrzegawczy. Po dokonaniu ostatecznej wpłaty za usługi agencji, powinieneś od nich otrzymać pełen dostęp administracyjny do zapleczy. W ten sposób możesz w przyszłości wprowadzać kolejne zmiany albo nawet przekazać promowanie strony innej agencji.
Nie masz dostępu do swoich kampanii reklamowych
To samo tyczy się oczywiście dostępu do konta Google Ads czy kont w mediach społecznościowych. To właśnie w Google i na Facebooku można stworzyć kampanie reklamowe, które przyciągną ruch na Twoją stronę. W przypadku takich kampanii określany jest konkretny budżet. Jeżeli nie masz dostępu do tych kont albo nie otrzymujesz dokładnego raportu, nie masz wglądu do tego, jak budżet jest wykorzystywany albo nawet czy jego część nie idzie prosto na konto agencji.
Promocja strony internetowej – nieuczciwy kontrakt
Nieuczciwe zamiary agencji często można zauważyć już podczas czytania umowy. Haczyków może być wiele.
Dowiedz się, jakie działania planuje agencja, żeby promować stronę internetową
Przede wszystkim zapoznaj się dokładnie z sekcją, która opisuje działania, które ma podjąć agencja, aby wypromować stronę internetową. Czy ma zamiar wykorzystać wszystkie sposoby na promocję strony internetowej jak kampanie w mediach społecznościowych, linki sponsorowane, reklamowanie strony w mapach Google itp.? Im więcej planowanych działań, tym większa szansa, że promocja strony internetowej zwiększy naszą pozycję w wynikach wyszukiwania.
Sprawdź termin wykonania działań, które mają wypromować stronę internetową
Następnie dokładnie zapoznaj się z sekcją, która określa termin wykonania danych usług. Chociaż promocja strony internetowej to dłuższy proces, to i tak w umowie powinna być jasno określona data, kiedy dochodzi do przekazania danych do strony czy konta w Google Ads i rozliczenia. Jeżeli nie dopilnujemy tego terminu, nieuczciwa agencja może w nieskończoność przeciągać realizację zlecenia.
Upewnij się, że firma nie proponuje Ci wymyślonych usług
Wracając jeszcze do usług opisanych w umowie – warto sprawdzić czy oferowane usługi rzeczywiście istnieją. Oczywiście będzie tak w przypadku kampanii Google Ads czy promocji w mediach społecznościowych, ale już na przykład usługa jak aktualizowanie wizytówki w Google nie istnieje – jest to darmowe.
Jeżeli podejrzewamy, że agencja marketingowa chce nas w jakikolwiek sposób oszukać, warto skonsultować to z inną agencją i poprosić ich o przedstawienie oferty. Może się okazać, że dużo usług proponowanych przez pierwszą agencję nie ma na celu promować stronę internetową, a tylko nas oszukać.
Promocja strony – utrudniony kontakt to również forma oszustwa
Chociaż w ten sposób nie tracimy może pieniędzy, a działania promocyjne dalej mogą być skuteczne, to brak odpowiedzi na nasze pytania również jest nieetycznym zachowaniem. Każdy klient ma prawo wiedzieć jak przebiega promocja jego strony internetowej, jakie działania są właśnie wdrażane i jakie przynoszą efekty. Z góry powinien też wiedzieć, jakie koszty go czekają.
Jeżeli agencja nie odbiera telefonów, nie odpisuje na maile i cały czas nas zbywa, to w naszej głowie powinien zapalić się sygnał alarmowy. Może to świadczyć o problemach w przyszłości, warto więc od razu zakończyć współpracę z taką agencją.
Promocja strony internetowej musi być widoczna – nie tylko na raportach
Możliwe, że Twoja agencja marketingowa chętnie pokazuje Ci raporty pokazujące wykresy z liczbą nowych użytkowników, którzy odwiedzają Twoją stronę, polubień na portalach społecznościowych i wyświetleń Twojej reklamy w Googlach. Zastanów się jednak, czy zauważasz jakąkolwiek zmianę w rzeczywistej liczbie klientów czy sprzedaży. Pamiętaj, że zwiększona widoczność niekoniecznie przekłada się na wzrost zysków czy nowych klientów.
Agencja powinna skupiać się przede wszystkim na konwersji – zamianie użytkownika odwiedzającego stronę w rzeczywistego klienta. Właśnie tak powinno się promować stronę internetową.
Promocja strony internetowej powinna być dopasowana do Twojej branży
Żeby skutecznie promować stronę internetową, strategia marketingowa musi być dopasowana do potrzeb Twojej witryny, jak również do:
- naszej branży
- aktualnych działań marketingowych, również tych tradycyjnych
- działań naszej konkurencji
- naszego budżetu.
Jeżeli agencja marketingowa stosuje do promocji Twojej witryny ten sam plan, co w przypadku innych klientów, szczególnie tych z różnych branż, to prawdopodobnie nie prędko zobaczymy efekty, jeżeli w ogóle. Dlatego właśnie musimy wymagać spersonalizowanej strategii, która bierze pod uwagę np. słowa kluczowe dopasowane do naszej branży.
Co zrobić, jeśli podejrzewasz, że agencja marketingowa jest nieuczciwa?
Promocja strony internetowej to kwestia, która może przynieść Twojej firmy dużo korzyści i nowych klientów, a tym samym większą sprzedaż. Dlatego nie powinieneś się godzić na działania marketingowe, które nie przynoszą skutków i nie zwiększają pozycji Twojej witryny w wynikach wyszukiwania.
Dlatego jeżeli podejrzewasz, że agencja Cię oszukuje, powinieneś zakończyć współpracę. Przy tym musisz się upewnić, że w kontrakcie nie są zawarte kary umowne w takim przypadku. Jeżeli jednak istnieje taka możliwość, szybko zakończ współpracę i znajdź agencję, która będzie promować stronę internetową w sposób uczciwy i przynoszący wyraźne efekty.