Spis treści
Z uwagi na silną konkurencję na rynkach oraz stale zmieniające się potrzeby klientów, organizacje muszą wykorzystywać wszelkie sposoby, pozwalające na intensyfikację rozwoju i odnoszenie sukcesów rynkowych. W ramach działalności prowadzonej w Internecie takim sposobem jest SEO (search engine optimization), które polega na optymalizowaniu stron w celu zwiększenia na nich ruchu. Jednym z jego rodzajów jest off-site SEO.
Istota off-site SEO
Off-site SEO, inaczej off-page lub linkowanie zewnętrzne, obejmuje ogół działań, których celem jest wypozycjonowanie strony i które są podejmowane na zewnątrz. Do działań takich dochodzi poza witryną. Powoduje to, że właściciel strony w dużej mierze nie ma nad nimi kontroli.
Istotą off-site SEO jest pozyskiwanie odnośników (linków), które pochodzą z innych stron internetowych, i umieszczanie na nich odnośnika do własnej witryny. Odnośnik ten może dotyczyć zarówno strony głównej, jak i poszczególnych podstron.
Linkowanie zewnętrzne jest jednym z podstawowych czynników, jakie wpływają na ranking w algorytmach Google. Jeśli do danej strony prowadzi wiele linków, wyszukiwarka traktuje je jako godne uwagi. Prowadzi to do wzrostu ich popularności wśród użytkowników i do zwiększenia na nich ruchu.
Techniki off-site SEO
Wśród najważniejszych technik z zakresu off-site SEO wymienić należy:
- pozyskiwanie backlinków – proces ten określa się jako link building,
- optymalizowanie wizytówki Google,
- Content Marketing.
Pozyskiwanie linków
Technika ta pozwala na umieszczanie backlinków do strony internetowej w różnych serwisach i witrynach. Największe znaczenie mają te, które są tematycznie powiązane z tą stroną. W przypadku np. strony, na której jest opis usług weterynaryjnych, wartościowe linki powinny dotyczyć witryn, w których publikuje się informacje o zwierzętach (np. blogi tematyczne).
Można wyodrębnić następujące rodzaje linków:
- dofollow – za ich pośrednictwem roboty wyszukiwarek kierują ruch do podlinkowanych witryn, tak więc generują one największy ruch,
- nofollow – wiąże się z nimi informacja, by roboty wyszukiwarek nie podążały za nimi (takie linki też są cenne np. w sytuacji, gdy są one umieszczane na specjalistycznym blogu, na którym zawarto dużo wartościowych treści),
Cennym źródłem linków są media społecznościowe. Wprawdzie roboty wyszukiwarek nie podążają za nimi, ale mogą generować większy ruch na stronie i zwiększać poziom zainteresowania daną stroną wśród użytkowników określonego portalu czy bloga.
Optymalizowanie wizytówki Google
Celem działań z tego zakresu jest dopasowanie wyników wyszukiwania do potrzeb użytkowników. W tym celu wykorzystywana jest geolokalizacja. Optymalizacja wizytówki pozwala na zwiększenie widoczności głównie na urządzeniach mobilnych. W ten sposób, jeśli jesteśmy w Warszawie i szukamy sklepu spożywczego, w wynikach wyszukiwania pojawią się najbliższe placówki właśnie z tego miasta. Dlatego ważne znaczenie ma prowadzenie wizytówki w Google.
Content Marketing
W ramach off-site SEO Content Marketing polega na tworzeniu wartościowych i interesujących treści, które, jako artykuły sponsorowane czy eksperckie, są zamieszczane np. na blogach. Dzięki temu, że przyciągają one uwagę wielu użytkowników, mogą stać się cennym źródłem backlinków. Poza tym stanowią istotny czynnik promowania pozytywnego wizerunku marki.
Content zamieszczany na stronach musi być unikatowy, a więc nie powielać już zawartych na innych witrynach treści. Powinien również stanowić odpowiedź na potrzeby użytkowników i generować względem nich konkretną wartość. Ważne jest ponadto zamieszczanie rzeczywistych danych i informacji oraz staranne dobieranie tematyki.
Potrzeba koordynacji off-site i on-site SEO
Niektóre agencje reklamowe, w ramach SEO, wykorzystują wyłącznie linkowanie zewnętrzne. Nie jest to do końca zasadne, gdyż pożądana jest ścisła integracja off-site SEO z działaniami z zakresu on-site SEO, czyli wewnątrz witryny internetowej. Dzięki temu można zbudować kompleksową strategię pozycjonowania, która zapewni odpowiedni ruch i zainteresowanie witryną internetową.