Pozycjonowanie – czy można samemu?

Spis treści

Pozycjonowanie dla wielu osób, które mają jakiekolwiek pojęcie o działalności prowadzonej w Internecie, w tym w zakresie e-commerce, od razu kojarzy się z usługami oferowanymi przez profesjonalistów. W zamian za określone wynagrodzenie potrafią oni kreować wyróżniające się na tle konkurencji marki i wizerunki. Czy jednak pozycjonowanie zawsze musi wiązać się z koniecznością poniesienia konkretnych nakładów finansowych, co może być dużym problemem szczególnie dla najmniejszych firm? Sprawdzimy to w poniższym artykule.

Na czym polega pozycjonowanie?

Pozycjonowanie to ogół różnego rodzaju działań, które zmierzają do zwiększenia widoczności stron w wynikach pojawiających się w wyszukiwarkach internetowych, takich jak Google czy Bing. W wyniku pozycjonowania, po wpisaniu określonego hasła do takiej wyszukiwarki, na jednym z pierwszych miejsc powinien pojawić się pożądany wynik, czyli na przykład adres konkretnego e-sklepu.

Pozycjonowanie dotyczy wyłącznie naturalnych, czyli organicznych wyników wyszukiwania, czyli takich, które nie są związane z wykupywaniem reklam (np. system reklamowy Google AdWords). Mimo tego samo pozycjonowanie, jeśli ma prowadzić do osiągnięcia konkretnych korzyści, jest zwykle realizowane w formie płatnej usługi.

Wiele firm ma do wyboru – albo skorzystanie z usług typu Google AdWords, albo uzyskanie wsparcia od specjalistów zajmujących się pozycjonowaniem. W obu przypadkach niezbędne jest poniesienie wydatków finansowych.

Podstawowe techniki pozycjonowania

Pozycjonowanie bazuje na różnorodnych metodach. Najważniejsze spośród nich to:

  • optymalizacja – obejmuje optymalizację off-site, a więc na zewnątrz serwisu internetowego, oraz on-site, czyli wewnątrz serwisu; w ramach pozycjonowania chodzi m.in. o minimalizację czasu wczytywania się strony, jej przystosowanie do technologii mobilnych czy stosowanie atrybutów alt w przypadku grafik,
  • katalogowanie – umieszczanie linków do strony internetowej w różnych katalogach,
  • article marketing – zamieszczanie na stronie internetowej artykułów o wysokim poziomie merytorycznym, do czego wykorzystuje się SEO (search engine optimization), czyli optymalizację strony w celu zwiększenia ruchu,
  • media społecznościowe – umieszczanie odnośników do stron internetowych,
Pozycjonowanie SEO

Pozycjonowanie za darmo – czy to w ogóle możliwe?

Na to pytanie należy odpowiedzieć – tak. Nie można nikomu zabronić samodzielnego pozycjonowania. W Internecie można odnaleźć różnorodne poradniki w tym zakresie, z których, nawet bezpłatnie, można skorzystać. Pozycjonowanie jest jednak zadaniem trudnym, wymagającym posiadania specjalistycznej wiedzy i orientowania się w różnorodnych technikach pozycjonowania. 

Czas

Samodzielne realizowanie pozycjonowania wymaga poniesienia sporych nakładów czasowych.

Umiejętności

By skutecznie pozycjonować stronę internetową, niezbędne jest posiadanie odpowiedniej wiedzy i kompetencji. Nierzadko nie wystarczy zapoznanie się z teoretycznymi podstawami pozycjonowania, gdyż potrzebne jest również przełożenie wiedzy na konkretne działania praktyczne. Osoba, która zajmuje się pozycjonowaniem, musi być dobrze zorientowana w prawidłowym doborze słów kluczowych, analizie pozycji w Google i algorytmach Google, audycie SEO czy optymalizacji strony. Nie każdy to potrafi.

Kiedy zasadne jest samodzielne pozycjonowanie?

Wydawać by się mogło, że duży zakres działań, jakie muszą być podjęte w związku z pozycjonowaniem, wyklucza możliwość samodzielnej ich realizacji. Niektóre osoby, stając przed wyborem, czy pozycjonować samemu, czy skorzystać w tym zakresie z usług zewnętrznej firmy, od razu wybiera tę drugą opcję. Czy jest to pożądane?

W większości przypadków tak, szczególnie wówczas, gdy osobie zainteresowanej samodzielnym pozycjonowaniem brak jest wystarczających umiejętności oraz czasu.

O samodzielnym pozycjonowaniu można mówić wówczas, gdy:

  • firma działa na rynku lokalnym i wszyscy jej konkurenci samodzielnie pozycjonują swoje strony internetowe,
  • właściciel strony internetowej nie posiada środków na zatrudnienie specjalistycznej firmy, tak więc samodzielne pozycjonowanie jest jedyną możliwą opcją.

 

Generalnie samodzielnie pozycjonowanie nie jest polecane, gdyż niesie ze sobą znacznie więcej ryzyka niż potencjalnych korzyści. Gdy nie dysponuje się odpowiednim czasem oraz umiejętnościami, pozycjonowanie może nie tyle nie przynieść żadnych korzyści, ale nawet zaszkodzić określonej witrynie internetowej. Jego skutkiem może być np. nałożenie filtru algorytmicznego, czyli rodzaju kary, która może wynikać ze zbyt dużej liczby fraz kluczowych zawartych na stronie internetowej i jej podstronach oraz z duplikacji treści. Dlatego pożądane jest korzystanie z usług wyspecjalizowanych firm.

Zapisz się na newsletter

Może będziesz zainteresowany tym:

Pozycjonowanie – czy można samemu?

Zainteresowany?

Opisz czego potrzebujesz - wycenimy w ciągu 24h