Spis treści

Planujesz wkrótce rozpocząć przygodę z reklamami internetowymi? W takim razie najwyższy czas poznać najważniejsze modele, według których rozlicza się kampanie reklamowe w sieci. Możesz przebierać w modelach rozliczeń. W ten sposób Twoje decyzje marketingowe będą bardziej świadome, a rodzaj płatności będzie w pełni dopasowany do Twoich aktualnych potrzeb. Czas zatem poznać najpopularniejsze modele rozliczeń reklamy internetowej!
PPC (pay per click)
Pay per click (PPC), czyli płatności za kliknięcie, raczej nie trzeba nikomu przedstawiać. Jest to jeden z najczęściej spotykanych systemów rozliczeń – opierają się na nim m.in. tacy giganci jak Google Ads i Meta Ads. W ramach PPC reklamodawca płaci za każde kliknięcie reklamy przez użytkownika. W ten sposób budżet na marketing jest wykorzystywany efektywnie, ponieważ płacisz za pozyskanie realnego zainteresowania odbiorców. Musisz natomiast liczyć się z tym, że w branżach o wysokim poziomie konkurencji koszt kliknięcia może być dość wysoki. Nadal jest to jednak inwestycja z dobrą stopą zwrotu. PPC świetnie nadaje się do kampanii, której celem jest przyciągnięcie ruchu na stronę internetową i generowanie konwersji.
PPV (pay per view)
Pay per view (PPV) to model, w którym reklamodawca płaci za każde wyświetlenie reklamy. Z takim sposobem rozliczania często można spotkać się w kampaniach wykorzystujących materiały wideo oraz w przypadku reklam typu display np. na stronie internetowej lub w aplikacji. Na PPV warto postawić, jeśli zależy Ci na szybkim i skutecznym zwiększeniu rozpoznawalności i świadomości marki. Dzięki temu modelowi masz bowiem możliwość dotarcia do szerokiego grona odbiorców. Pamiętaj jednak, że płacisz za wyświetlenia, nawet jeśli nie przyniosą Ci natychmiastowych efektów w postaci np. zwiększenia sprzedaży.
PPL (pay per lead)
W przypadku modelu pay per lead (PPL) płatność jest naliczana tylko za uzyskane leady, czyli konkretne dane kontaktowe potencjalnych klientów (np. adres e-mail, numer telefonu) lub wyrażenie przez nich chęci nawiązania kontaktu. To skuteczny model zwłaszcza dla firm, którym zależy na generowaniu baz klientów z potencjałem na rozpoczęcie współpracy lub finalizację zakupu. Zaletą tego rozwiązania jest to, że płacisz tylko za konkretne dane i otrzymujesz dostęp do cennych informacji o Twoich potencjalnych klientach. Nie możesz jednak nigdy mieć pewności, czy pozyskane leady ostatecznie przełożą się na skorzystanie z Twojej oferty.
PPS (pay per sale)
Decydując się na model pay per sale (PPS) płacisz wyłącznie po dokonaniu sprzedaży. Opłata może mieć charakter stały za każdą transakcję lub być procentem naliczanym od kwoty zakupu. Taki sposób rozliczania jest często stosowany w marketingu afiliacyjnym i w kampaniach, których głównym celem jest zwiększenie sprzedaży. W ramach PPS reklamodawca może liczyć na wysoki zwrot z inwestycji. Na dodatek płaci tylko za realne rezultaty, co pozwala na zwiększenie efektywności wykorzystywania budżetu na cele marketingowe. Należy liczyć się z dość wysokimi prowizjami od sprzedaży.
PPA (pay per action)
Pay per action (PPA) to model rozliczenia, w którym reklamodawca płaci za konkretną akcję podjętą przez użytkownika. Taką akcją może być zakup, rejestracja w serwisie, subskrypcja newslettera czy też wypełnienie formularza. Ten model sprawdzi się w przypadku firm, którym zależy na osiąganiu konkretnych rezultatów kampanii reklamowych. Jego zaletami są płatności wyłącznie za konkretne efekty, możliwość łatwego zmierzenia wyników i spora elastyczność. Wyzwaniem może być natomiast dokładne śledzenie konwersji i fakt, iż nie każda platforma pozwala na rozliczanie według PPA.
PPE (pay per engagement)
Pay per engagement (PPE) na pierwszy rzut oka przypomina PPA, ponieważ reklamodawca płaci za zaangażowanie użytkowników. W przypadku PPE rozliczenia dotyczą jednak ogólnej interakcji z reklamą, czyli np. polubienia lub udostępnienia posta, a nie konkretnych działań, takich jak np. zakup lub subskrypcja. Jest to dobre rozwiązanie, jeśli zależy Ci na pozyskaniu zaangażowania użytkowników, zbudowaniu więzi z nimi i zwiększeniu rozpoznawalności marki. W przypadku PPE trudno jednak mierzyć bezpośrednią konwersję z zaangażowania, co może prowadzić do płacenia za niskiej jakości interakcje.
PPM (pay per mille)
Pay per mille (PPM) to model, w którym reklamodawca płaci za każde tysiąc wyświetleń reklamy. Jest to popularny model we wspomnianych wcześniej kampaniach display i wideo, zwłaszcza jeśli marka jest już znana i ma możliwość dotarcia do bardzo szerokiego grona odbiorców. Kampanie rozliczane według PPM przeważnie mają dość duży zasięg i pomagają w budowaniu świadomości marki. Mogą jednak sprawiać problem w kwestii mierzenia bezpośredniej konwersji. Nie masz też pewności, że wyświetlenia przełożą się na konkretne działania, czyli np. skorzystanie z Twojej oferty.
Zespół Devispace może pomóc Ci w stworzeniu strategii marketingowej, dzięki której już wkrótce podbijesz przestworza Internetu. Z przyjemnością zajmiemy się nie tylko optymalizacją Twoich działań reklamowych, ale także stworzeniem skutecznej identyfikacji wizualnej i zaprojektowaniem strony internetowej. Zrób pierwszy krok w drodze do sukcesu i skontaktuj się z nami już teraz!