SEM – co oznacza ten skrót i co się za nim kryje?

Spis treści

mężczyzna trzyma telefon w rękach

Skróty, którymi posługujemy się w kontekście marketingu internetowego, mogą się nam mylić. SEM, SEO, PPC – często te pojęcia stosowane są zamiennie, chociaż oznaczają inne aspekty marketingu. SEM to inaczej marketing w wyszukiwarkach internetowych, a więc pojęcie najszersze. Pod tym skrótem mieści się wszystko, co zwiększa widoczność strony w wyszukiwarkach oraz dostęp użytkowników.

SEM – co to jest?

Pod pojęciem SEM kryje się wszystko, co związane z marketingiem internetowym w wyszukiwarkach. Są to działania promocyjne, których zadaniem jest podniesienie pozycji danej witryny w wyszukiwarce. Mogą to być działania darmowe oraz płatne. Takie kampanie promocyjne opierają się przede wszystkim na słowach kluczowych. W ramach SEM wykorzystuje się je w artykułach sponsorowanych, pozycjonowaniu i optymalizacji stron www.

Zalety działań SEM

  • skuteczność – jest to rozwiązanie, które przynosi duże wyniki w stosunku do małych kosztów kampanii (w porównaniu do innych form marketingu),
  • szybkie wyniki – kampania SEM może w zależności od naszych preferencji i nakładów finansowych przynieść szybkie albo długofalowe wyniki. Wszystko zależy od intensywności działań,
  • targetowanie – ponieważ użytkownik sam wpisuje w wyszukiwarkę określone słowo kluczowe, to jeżeli wyświetla mu się nasza witryna, to oznacza to, że właśnie naszymi produktami czy usługami jest zainteresowany. Przekłada się to na lepsze dobranie reklamy do użytkownika, a tym samym lepsze wyniki sprzedaży.
 

SEM a SEO

Pojęcie SEM jest często mylone albo stosowane zamiennie z pojęciem SEO. Już z powyższej definicji możemy zauważyć, że SEM to działania na o wiele większą skalę niż samo SEO. Jest to szeroko zakrojony proces marketingowy, który ma na celu przyciągnięcie na stronę użytkowników, również przy pomocy SEO, ale nie tylko. Pozycjonowanie stron (SEO) to tylko jedno z kilku narzędzi, które należą do działań SEM.

SEM vs. SEO – czym się od siebie różnią?

Wiemy już, że SEM to pojęcie szersze niż SEO. Co jednak wyróżnia te dwa procesy?

Najprościej można to wyjaśnić w następujący sposób. SEM to wszystkie działania, które budują widoczność witryny w Google. Pozycjonowanie, linki sponsorowane, programy afiliacyjne. SEO natomiast skupia się tylko na optymalizacji danej witryny. Jego celem jest sprawienie, że algorytm Google dzięki odpowiedniemu użyciu słów kluczowych wysoko uplasuje naszą witrynę. Do ekspertów SEO należy umiejętność wplatania słów kluczowych w treści na stronie, stosowanie ich odpowiednich ilości i wykorzystywanie tagów.

grafik z ikonkami sem

Działania SEM – co jeszcze do nich należy?

Ustaliliśmy już, że na SEM składa się kilka różnych narzędzi, z których jednym jest SEO. W równaniu SEM = SEO + … brakuje jednak jeszcze jednego elementu. Jest nim PPC, a więc Pay Per Click. Jest to forma linków sponsorowanych. W ich przypadku reklamodawca płaci dopiero w momencie, kiedy ktoś kliknie w odpowiedni link. Cena jest ustalana na podstawie popularności słów kluczowych, rodzaju strony i branży.

Na czym polega PPC?

PPC inaczej określa się jako reklamę płatną w wyszukiwarce (Google Ads). W praktyce wygląda to tak, że ustalamy budżet, który jesteśmy w stanie przeznaczyć na daną reklamę. W momencie uruchomienia kampanii nasza witryna pojawia się na samej górze wyszukiwania (w zakresie danych fraz). Kiedy nasz budżet się skończy (określona liczba osób kliknie w reklamę), nasza strona znika ze swojej pozycji.

SEO czy PPC – jaką metodę SEM wybrać?

Jest to skomplikowana kwestia, w której wiele zależy od rodzaju naszej działalności. Jeżeli w naszej branży za słowo kluczowe płaci się kilkadziesiąt złotych, są one często wyszukiwane i nie ma zbyt wielkiej konkurencji w wynikach bezpłatnych, to pozycjonowanie będzie zdecydowanie lepszą opcją. W sytuacji odwrotnej – tanie słowa kluczowe, które są rzadko wyszukiwane – Google Ads będzie bardziej efektowną formą marketingu.

Dużo zależy też od sezonowości naszej działalności. Jeżeli na przykład nasze produkty czy usługi najlepiej sprzedają się latem, to w ciągu całego roku dobrze jest zadbać o pozycjonowanie, a w najgorętszym okresie dodatkowo zainwestować w kampanię na Google Ads.

Oczywiście najlepsze efekty przyniesie połączenie SEO i PPC – dwóch form SEM. Jeżeli pomimo naszego poradnika temat SEM, SEO i PPC jest zbyt skomplikowany, to specjaliści zajmujący się e-marketingiem pomogą nam dobrać odpowiednią formę reklamy dopasowaną do naszej branży, potrzeb i budżetu.

Zapisz się na newsletter

Podziel się tym wpisem

Facebook
Twitter
Email
WhatsApp
Telegram

Może będziesz zainteresowany tym:

Ta strona korzysta z ciasteczek aby świadczyć usługi na najwyższym poziomie. Dalsze korzystanie ze strony oznacza, że zgadzasz się na ich użycie. Musisz zaakceptować by korzystać z serwisu.
Ta strona jest chroniona przez reCAPTCHA i Google. Klikając, akceptujesz politykę prywatności i warunki