Spis treści
Skróty, którymi posługujemy się w kontekście marketingu internetowego mogą się mylić. SEM, SEO, PPC – często te pojęcia stosowane są zamiennie, chociaż oznaczają całkiem inne aspekty e marketingu.
SEM to inaczej marketing w wyszukiwarkach internetowych, a więc pojęcie najszersze. Pod tym skrótem mieści się wszystko dotyczące zwiększenia widoczności strony internetowej w wyszukiwarkach oraz dostęp użytkowników.
SEM — co to jest?
SEM to optymalizacja stron internetowych, by jeszcze więcej osób mogło docierać wprost w Twoje cztery kąty www. Są to działania promocyjne, których zadaniem jest podniesienie pozycji danej witryny w wyszukiwarce. Mogą być bezpłatne bądź wymagające określonego (przez Ciebie) budżetu.
Takie kampanie promocyjne opierają się przede wszystkim na słowach kluczowych. W ramach SEM wykorzystywana jest optymalizacja strony www, artykuły sponsorowane i pozycjonowanie.
Zalety działań SEM
Search engine marketing, czyli marketing wyszukiwarek internetowych posiada wiele zalet. To dzięki niemu Twoja strona ma szansę być odnaleziona. A to nie wszystko…
Skuteczność
To rozwiązanie przynosi efektywność wyrażoną w wynikach, a koszty kampanii należy zaliczyć do tych niewielkich (w porównaniu do innych form marketingu).
Szybkie wyniki
Kampania SEM przynosi szybkie efekty. Im większa intensywność działań i nakłady finansowe, tym wyników można spodziewać się jeszcze szybciej!
Targetowanie
Dzięki kampanii SEM możesz trafiać tam, gdzie chcesz. Określenie persony i grupy docelowej pozwoli trafniej docierać do tych użytkowników, którzy mogą być realnie zainteresowani Twoją ofertą. Przekłada się to na lepsze dobranie reklamy do użytkownika, a tym samym na lepsze wyniki sprzedaży.
SEM a SEO
Pojęcie SEM jest często mylone bądź stosowane zamiennie z pojęciem SEO. Już z powyższej definicji możemy zauważyć, że SEM to działania na o wiele większą skalę niż w przypadku SEO.
SEM to złożony proces marketingowy, który ma na celu przyciągnięcie na stronę internetową użytkowników. Działania SEO mu w tym pomagają! Pozycjonowaniem stron internetowych SEO wyniki wyszukiwania są wybrukowane!
Search engine marketing (SEM) vs. search engine optimization (SEO) – czym się od siebie różnią?
Wiemy już, że SEM to pojęcie szersze niż SEO. Jednak co odróżnia te dwa procesy?
SEM to wszystkie działania, które budują widoczność witryny w Google. Pozycjonowanie stron internetowych, linki sponsorowane czy programy afiliacyjne (reklamodawca płacący właścicielowi strony za prowizję za wygenerowanie ruchu).
SEO natomiast skupia się tylko na optymalizacji danej witryny internetowej. Jego celem jest sprawienie, że algorytm Google dzięki odpowiedniemu użyciu słów kluczowych wysoko uplasuje Twoją witrynę. Do ekspertów SEO należy umiejętność umieszczania słów kluczowych w treści na stronie, stosowanie ich odpowiedniej ilości i wykorzystywanie tagów.
Działania SEM – co jeszcze do nich należy?
Ustaliliśmy już, że na SEM składa się kilka różnych narzędzi, z których jednym jest SEO. W równaniu SEM = SEO + … brakuje jednak jeszcze jednego elementu.
Jest nim PPC, a więc Pay Per Click. Jest to forma kampanii linków sponsorowanych. W ich przypadku reklamodawca płaci dopiero w momencie, kiedy ktoś kliknie odpowiedni link, czyli reklamę prowadzącą do strony docelowej. Cena jest ustalana na podstawie popularności słów kluczowych, rodzaju strony i branży.
Na czym polega PPC w wyszukiwarce Google?
PPC inaczej określa się jako reklamę płatną w wyszukiwarce (reklamy Google Ads). W praktyce wygląda to tak, że ustalasz budżet, który jesteś w stanie przeznaczyć na daną reklamę. W momencie uruchomienia kampanii Twoja witryna pojawia się na samej górze wyszukiwania (w zakresie danych fraz kluczowych). Kiedy Twój budżet się skończy (określona liczba osób kliknie reklamę), strona znika ze swojej pozycji.
Działania SEO czy PPC – jaką metodę SEM wybrać?
Wiele zależy od rodzaju Twojej działalności. Jeżeli w danej branży za słowo kluczowe płaci się kilkadziesiąt złotych, są one kierowane do wyszukiwarek internetowych z dużą częstotliwością i nie ma zbyt wielkiej konkurencji w bezpłatnych wynikach wyszukiwania, to pozycjonowanie SEO będzie zdecydowanie lepszą opcją. W sytuacji odwrotnej – tanie frazy kluczowe, które są rzadko wyszukiwane – Google Ads (kampanie PPC) będą bardziej efektywną formą marketingu.
Dużo zależy też od sezonowości działalności. Jeżeli na przykład Twoje produkty czy usługi najlepiej sprzedają się latem, to w ciągu całego roku dobrze jest zadbać o pozycjonowanie, a w najgorętszym okresie jeszcze dodatkowo zainwestować w kampanię na Google Ads.
Oczywiście najlepsze efekty przyniesie połączenie SEO w organicznych wynikach wyszukiwania i PPC, czyli płatny marketing internetowy – dwóch form SEM.
Jeżeli pomimo naszego poradnika temat PPC, SEO I SEM nadal sprawia Ci trudności, to specjaliści zajmujący się e-marketingiem pomogą nam dobrać odpowiednią formę reklamy dopasowaną do Twojej branży, potrzeb i budżetu.