W dzisiejszych czasach pozycjonowanie stron internetowych jest jednym z najważniejszych elementów strategii marketingu cyfrowego. Dlatego ważne jest, aby wiedzieć, jak prawidłowo pozycjonować swoją witrynę w internecie, jeśli chcesz być bardziej widoczny w sieci. Jest to bardzo istotne zagadnienie, szczególnie kiedy dopiero rozpoczynasz swój biznes lub zaczynasz wprowadzać go do internetu (strona firmowa, sklep internetowy). Z tego artykułu dowiesz się, co to jest pozycjonowanie i poznasz najpopularniejsze techniki.
SEO
Prawidłowe i dobre pozycjonowanie jest czasochłonne i wymaga wiedzy na temat technik SEO. Dzięki odpowiednim treściom zamieszczanym na stronie www, mamy szansę, że znajdziemy się wysoko w wyszukiwarkach internetowych (np.: Google, Bing, Yahoo)). Na SEO (Search Engine Optimization) składa się wiele czynności, które musimy wykonać na naszej witrynie internetowej, ale także „na zewnątrz”, czyli poza naszą stroną, czyli tzw. on-site i off-site. Jest to proces długi w czasie i musi być stale monitorowany. Każda wyszukiwarka rządzi się swoimi prawami, jednak istnieje szereg zasad, które pokazują nam jak pisać teksty, aby były przyjazne dla wyszukiwarki. Oto kilka z nich:
tekst musi być unikalny;
publikacja musi zawierać tytuł, śródtytuły, a także opierać się na słowach kluczowych, po których dany użytkownik nas wyszuka;
tekst atrakcyjny zawiera również odpowiednio do treści dobrane zdjęcia;
dobrą opcją jest również zamieszczenie linków zewnętrznych (do innych stron) i wewnętrznych (do naszych już wcześniej zamieszczonych informacji, artykułów).
On-Page SEO
VS
Off-Page SEO
To oczywiście bardzo ogólne informacje. Temat SEO jest bardzo długi i szczegółowy, więc nie sposób go opisach w kilku zdaniach. Jeżeli zależy nam na widocznej stronie w internecie, warto zainwestować i zlecić to firmie, która zajmuje się tym zawodowo. Mamy wówczas pewność, że strona będzie prawidłowo zoptymalizowana, a wykonanie będzie szybsze.
Poniżej przedstawimy Ci kilka ważnych zagadnień, które pokażą Ci jak wypozycjonować stronę internetową
On-site - co to jest?
Pozycjonowanie on-site, czyli na stronie polega na dostosowaniu określonych elementów witryny, tak aby wyszukiwarki mogły jasno zrozumieć cel publikowanej treści. Istnieje kilka kluczowych elementów SEO na stronie internetowej, które stanowią podstawę do poprawy pozycji witryny internetowej w wyszukiwarce. Są to:
- Nagłówki
- Słowa kluczowe
- Niepowtarzalna treść
- Odpowiednie tytuły
- Linki wewnętrzne
- Prędkość ładowania
- Opis meta-description
- Obrazy z atrybutem Alt
Zawierając w tekście odpowiednie słowa kluczowe, odpowiednie śródtytuły i obrazy istnieje duża szansa na to, aby Twoja strona znalazła się na topowym miejscu po wpisaniu konkretnej frazy w wyszukiwarkę. Jest to niezwykle ważne. Sam zapewne wiesz z własnego doświadczenia, że jeśli szukasz danej, konkretnej rzeczy w zakamarkach internetu (np. Jak wyczyścić plamy z oleju?), sprawdzasz najwyżej położone wyniki, a już na pewno większość z nas przegląda tylko to, co wyskoczy na pierwszej stronie wyników. Szukając danej rzeczy, przeważnie zależy nam na czasie, więc nie zaglądamy na drugą, piątą czy dwudziestą stronę. Google ma bardzo rozbudowany algorytm sprawdzania treści i bardzo szczegółowo je analizuje. Dlatego warto poświęcić czas (jeżeli sam się na tym, znasz) lub zainwestować i zlecić to firmie, która na co dzień zajmuje się tą tematyką. Dzięki temu uda ci się wyprzedzić konkurencję.
Off-site - co to jest i jakie ma znaczenie w pozycjonowaniu stron?
Pozycjonowanie off-site obejmuje takie działania, których nie zobaczymy wizualnie na stronie. Opiera się ona również na wielu czynnikach, jednak najbardziej potrzebnym jest budowanie bazy linków zewnętrznych. Linki takie przekierują z innej strony na Twoją stronę internetową. Równać się to może ze stwierdzeniem, że jesteś autorytetem w danej branży. Możesz wymienić się linkami z innymi witrynami o podobnej tematyce, jednak najważniejsze dla ciebie będą takie linki, które udostępnili zadowoleni klienci czy odbiorcy. Jak to zrobić? Oto niektóre z najważniejszych sposobów rozwijania SEO poza witryną:
Treści, które można udostępniać:
twórz treści, które są interesujące, prawdziwe czy zabawne. Sprawi to, że ludzie będą się chcieli nimi podzielić.
Marketing recenzji:
korzystaj z witryn z recenzjami, aby zwiększyć liczbę osób, które mówią o Twojej firmie. Dobra reputacja publiczna jest bardzo ważna dla rozwoju Twojego biznesu.
Poznaj swoich odbiorów:
zidentyfikuj swoich docelowych odbiorców i dowiedz się, komu już ufają. Wzoruj się na nich i współpracuj z nimi.
Media społecznościowe:
aktywnie działaj w mediach społecznościowych. Twórz ciekawe wpisy, aby użytkownicy chętnie je dalej udostępniali. Jeśli prowadzisz sklep, czy sprzedajesz jakąś usługę, zorganizuj konkurs lub zaproponuj rabat. Angażuj ich do wypowiedzi, aby poznać ich potrzeby bliżej.
Ile kosztuje pozycjonowanie strony internetowej?
Niestety nie możemy napisać tu jednej standardowej ceny, nie możemy tu również zamieścić widełek od-do. Pozycjonowanie strony to sprawa indywidualna. Inaczej pozycjonowanie będzie przebiegać na stronie spawacza, a inaczej pozycjonowanie banku. Zlecając pozycjonowanie witryny, nie warto też kusić się na bardzo niskie ceny. Może to być podejrzane. Wiesz już, że pozycjonowanie to długi i skomplikowany proces, który trzeba wykonywać regularnie.
Jeśli ktoś oferuje Ci pozycjonowanie za 100 zł, odpuść.
Stracisz czas, pieniądze, nerwy i wiarę w inne godne zaufania firmy.
Jeśli jednak chcieć pokusić się o liczby, kompleksowe pozycjonowanie to koszt od 2000 zł do nawet kilkudziesięciu tysięcy złotych. Wszystko zależy od wielkości witryny i co na niej się znajduje. Możemy zlecić też pozycjonowanie częściowe, na przykład tylko na pisanie dobrych treści na stronę (zgodnie z SEO).