Spis treści
Wiele branż opiera swój sukces na pozyskiwaniu leadów. Chociaż ich zdobycie jest sztuką samą w sobie, to nie wystarczy do zwiększenia sprzedaży. Trzeba jeszcze umieć je odpowiednio obsłużyć, a więc mówiąc inaczej, wykorzystać. Nie możemy pozwolić, żeby leady „przeciekały nam przez palce”. Każdym trzeba się odpowiednio zająć, ponieważ może być on szansą na potencjalny zysk. Kluczem jest tutaj skuteczna obsługa leadów – przestawiamy na nią kilka sposobów.
Czym jest lead?
Jego charakter zależy od rodzaju branży. W przypadku kancelarii odszkodowawczej może to być informacja od klienta, który został poszkodowany w wypadku i chce uzyskać odszkodowanie. W przypadku nieruchomości będzie to kontakt do klienta, który poszukuje mieszkania i np. napisał o tym w mediach społecznościowych. Leadami mogą być też kontakty do klientów, którzy zgłosili się do nas przez formularz kontaktowy. Lead zazwyczaj ma formę numeru telefonu albo adresu mail. Nasz potencjalny klient może nam go sam przesłać albo może go dla nas uzyskać pośrednik. Jego zdobycie jest pierwszym krokiem, jednak tak samo ważne jest odpowiednie „obsłużenie” leadu.
Szybkość reakcji jest kluczowym elementem obsługi leadu
Niezależnie od sposobu, w jaki otrzymaliśmy kontakt, najważniejszą kwestią jest czas naszej reakcji. W naszych czasach, kiedy za pomocą jednego kliknięcia myszką klient może uzyskać kontakt do 10 firm, musimy zawsze monitorować przychodzące leady. Możliwe, że klient, który wysłał do nas formularz, wysłał je również do kilku innych, konkurencyjnych firm. Oczywiście wybierze tą z najlepszą ofertą, jeżeli jednak różnice pomiędzy nimi są znikome, to prawdopodobnie wybierze firmę, która pierwsza się do niego odezwała.
Konkurencja nie śpi
Pamiętajmy też, że nasza konkurencja również opiera swój sukces na pozyskiwaniu leadów. Jeżeli ich obsługa kontaktów do klientów jest sprawna, to szybko zauważymy spadek skuteczności naszego pozyskiwania leadów.
Nie czekajmy biernie na leady
Nawet jeżeli szybko reagujemy na leady od klientów, którzy się do nas zgłosili, to może nie być to wystarczające. Wielu potencjalnych klientów pozostawia swój kontakt w mediach społecznościowych albo na stronach z ogłoszeniami danej branży. Wystarczy tylko regularnie je przeglądać i korzystać ze znalezionych tam informacji. Właśnie takie aktywne pozyskiwanie leadów może przynieść największe skutki, tutaj jednak też liczy się szybkość reakcji.
Uporządkuj pozyskane dane
Niezależnie od tego, czy klient zgłosił się do nas, czy znaleźliśmy jego dane w Internecie, kluczowe jest odpowiednie zapisanie kontaktu do danej osoby. W tym celu możemy stworzyć bazę w Excelu, ale dla danych branż powstało też wiele programów, które pozwalają na skuteczną obsługę leadów. W ten sposób możemy przechowywać wszystkie dane w jednym miejscu i w jasny sposób oznaczać te, które zostały jeż obsłużone.
To również świetny sposób na analizowanie skuteczności leadów. Możemy łatwo zauważyć ile leadów przekłada się na pozyskanie klienta, które źródła leadów są najbardziej skuteczne, itp. Programy pozwalają też na automatyzację całego procesu, wysyłanie klientom informacji reklamowych i tworzenie statystyk.
Automatyzacja obsługi leadów pozwoli na natychmiastową reakcję
Program do obsługi leadów pozwoli też na rozprowadzenie uzyskanych informacji po odpowiednich działach. Program zaraz po uzyskaniu danych może je przesłać do konkretnego handlowca, a ten już w ciągu kilku minut od wysłania formularza może skontaktować się z klientem. Tak szybka reakcja może wynieść nas ponad konkurencję i zapewnić nam sprzedaż.
Upewnij się, że posiadasz wymagane zgody
Wprowadzone już kilka lat temu RODO wymaga uzyskania od potencjalnego klienta zgody na przetwarzanie jego danych. Jeżeli na naszej stronie znajduje się formularz kontaktowy, to na samym końcu musi znaleźć się okienko informujące klienta o jego prawach. Tylko wyrażenie zgody pozwala nam na korzystanie i przechowywanie danych pozyskanych jako leady.
Odpowiedź na lead musi być profesjonalna i informatywna
Jeżeli klient wypełnia formularz, to oznacza, że poszukuje informacji. W momencie kiedy do niego dzwonimy albo odpisujemy na maila, musimy być przygotowani. Nie tylko powinniśmy odpowiedzieć na pytania klienta, ale również je przewidywać i udzielić mu wszelkich informacji, które mogą być mu potrzebne do podjęcia decyzji. Im więcej informacji otrzyma klient, tym większe jest prawdopodobieństwo, że wybierze właśnie nas.