Social media – jak prowadzić je efektywnie?

Spis treści

Każda firma i biznes zdaje już sobie sprawę, że żeby zaistnieć w oczach klientów, trzeba posiadać media społecznościowe. Nie wystarczy jednak ich założyć. Muszą się na nich pojawiać treści, które angażują użytkowników. Liczy się nie tylko treść postów, ale również ich forma, a nawet pora ich wstawiania. Tylko w ten sposób nawiążemy odpowiednią komunikację z naszą grupą odbiorców. Radzimy jak prowadzić social media w sposób efektywny i efektowny.

Angażowanie użytkowników

Publikując posty na Facebooku, Instagramie czy Twitterze, albo wstawiając rolki na TikToku, naszym głównym celem jest przedstawienie naszego produktu, usługi albo marki. Jednak żeby post przyciągnął uwagę, użytkownicy muszą na niego reagować. Serduszka, lajki, komentarze, udostępnienia – to właśnie to przekłada się na zasięgi naszego postu i większą liczbę użytkowników. Dlatego nasza publikacja musi w jakiś sposób skłonić użytkownika do działania. Oczywiście treść sama w sobie musi być angażująca, jednak dodatkowo powinna zawierać w sobie pytanie, albo coś, co rozpocznie dyskusję pomiędzy użytkownikami. Wszelkie ankiety, pytania o opinię, konkursy zwiększają zaangażowanie użytkowników i zagrzewają ich do akcji. Taki profil żyje i ciągle się rozwija.

Nie za dużo, nie za mało

Żeby posty angażowały użytkowników, muszą pojawiać się też regularnie. Tygodniowa przerwa pomiędzy kolejnymi aktywnościami może zniechęcić użytkowników. Nie można też jednak przesadzić w drugą stronę. Publikowanie nowych treści 10 razy dziennie może spowodować reakcję odwrotną do zamierzonej. Użytkownicy bombardowani informacjami o jednej firmie mogą ją odobserwować.

Jak skonstruować angażujący post?

Angażujący post będzie się różnił w zależności od rodzaju aplikacji. Łączy je jednak jedno: nie mogą być zbyt długie. Nikt nie chce na Facebooku czy Instagramie czytać eseju na jakiś temat, ani nie chce czytać na Twitterze historii rozbitej na 10 tweetów. Powinny to być krótkie posty przedstawiające nowość, informujące na jakiś temat, albo poruszające pewien problem.

social media

Pora wstawiania postów

Jak się okazuje, liczy się nie tylko forma i treść postów, ale też dzień i godzina ich wstawiania. Co ciekawe, najlepsze dni i pory różnią się w zależności od danej aplikacji. Na przykład w przypadku Instagrama i Twittera najlepszymi dniami na publikowanie są dni robocze – w weekend użytkownicy tych aplikacji są mniej aktywni i mniej się angażują. Z kolei w przypadku Facebooka większą efektywność będą miały posty publikowane w weekend. W przypadku wszystkich tych aplikacji najlepszą godziną na wstawianie postów jest czas lunchu, a więc 11-13. Właśnie wtedy najwięcej użytkowników sprawdza media społecznościowe. Z kolei na przykład Youtube przyciąga największy ruch wieczorem. Wszystkie te czynniki trzeba brać pod uwagę, publikując zdjęcie, filmik albo post. W ten sposób dotrzemy do większej ilości użytkowników.

Odpowiadanie na komentarze

Zasadą, o której warto pamiętać w kontekście social mediów, jest to, że działają one w dwie strony. Chociaż zależy nam na tym, żeby użytkownicy dawali nam serduszka, lajki, komentowali i udostępniali treści, to musimy im się czymś odwdzięczać. Użytkownicy chcą poczuć, że dane konto żyje, dlatego admin danego konta musi regularnie odpowiadać komentującym i włączać się do ich dyskusji. Każdy lubi też dostać lajka albo serduszko od ulubionej osoby, czy firmy, dlatego warto doceniać wszelkie reakcje i działania naszych użytkowników.

Bycie na czasie z trendami

Współcześnie do zadań osoby, która prowadzi social media, należy też śledzenie trendów na innych profilach. Co chwila pojawia się nowa piosenka, którą można wykorzystać do rolki, nowy filtr, nowy „challenge”. Wszystkie takie trendy można wpleść w nasz kanał komunikacji z użytkownikami. Nawiązywanie do aktualnych wydarzeń albo korzystanie z modnych słów przyciągnie widownię, która lubi być na czasie.

Zadbaj o szeroki wachlarz social mediów

Dzisiejszy duży wybór aplikacji może spowodować, że skoncentrujemy się na przykład tylko na jednej z nich. Ciężko w końcu prowadzić równocześnie Instagrama, Facebooka, Twittera, TikToka, Pinteresta i LinkedIn. Musimy jednak zdawać sobie sprawę z tego, że każda aplikacja przyciąga innych klientów. TikTok to osoby w grupie wiekowej 18-24, Instagram to trzydziestolatkowie, Facebook ma widownię do 40 i 50 lat. Z Pinteresta chętniej korzystają kobiety, a z Twittera mężczyźni. Dlatego jeżeli chcemy dotrzeć do jak największej grupy klientów, powinniśmy zadbać o aktywność na kilku aplikacjach.

Z drugiej strony jeżeli celujemy na przykład do konkretnej grupy (np. młode kobiety), możemy wykorzystać wiedzę o użytkownikach aplikacji i skupić się tylko na kilku z nich.

Zapisz się na newsletter

Podziel się tym wpisem

Share on facebook
Facebook
Share on twitter
Twitter
Share on email
Email
Share on whatsapp
WhatsApp
Share on telegram
Telegram

Może będziesz zainteresowany tym:

Ta strona korzysta z ciasteczek aby świadczyć usługi na najwyższym poziomie. Dalsze korzystanie ze strony oznacza, że zgadzasz się na ich użycie. Musisz zaakceptować by korzystać z serwisu