Spis treści
Social media to najszybciej zmieniający się dział marketingu. Nowe trendy pojawiają się dosłownie z każdym nowym tygodniem. Dlatego właśnie jeżeli naszą strategię w mediach społecznościowych określiliśmy lata temu, kiedy otwieraliśmy swój biznes, czas ją odświeżyć. Dzięki naszemu poradnikowi prowadzenie social media stanie się prostsze i będzie zgodne z trendami 2022 roku.
Media społecznościowe – określ swoje cele
Najpierw zastanów się: co chcesz osiągnąć dzięki marketingowi w mediach społecznościowych? Odpowiedź na to pytanie pozwoli Ci:
- zaoszczędzić czas i zasoby
- upewnić się, że nie tworzysz treści „żeby były”
- ustalić kluczowe wskaźniki do śledzenia sukcesu
Cele te w naturalny sposób będą różnić się między firmami, dlatego nie ma jednoznacznej odpowiedzi na pytanie „co działa najlepiej”. Zrób listę wszystkiego, czego oczekujesz od swoich działań marketingowych w mediach społecznościowych, a następnie posegreguj je pod względem wartości dla Twojej firmy. Po ustaleniu swoich głównych celów możesz przejść do następnych kroków.
Określ swoich odbiorców
Tak samo jak ważne jest określenie swoich celów w mediach społecznościowych, równie istotne jest zastanowienie się nad tym, do kogo chcesz dzięki nim dotrzeć. Pomoże Ci to określić, które kanały społecznościowe będą najskuteczniejsze dla Twoich celów: Instagram, Facebook, Twitter, LinkedIn.
Pomogą Ci w tym różnego rodzaju statystyki. Na przykład 72% nastolatków korzysta z Instagrama, podczas gdy większość użytkowników Twittera ma 18-29 lat. W zależności od tego, kim jest Twoja docelowa grupa demograficzna, możesz zdecydować się na nadanie priorytetu określonej sieci społecznościowej. Jasno określ grupę demograficzną odbiorców i zbierz o nich jak najwięcej szczegółów: wiek, płeć, miejsce zamieszkania, hobby, zainteresowania, wyzwania, z jakimi się borykają, gdzie się spotykają, jakie inne marki lubią – lista może być długa. Określenie tych cech sprawi, że będziesz wykorzystywać najlepszy kanał, aby do nich dotrzeć.
Badanie rynku
Analiza działań marketingowych konkurencji w mediach społecznościowych jest ważną i niezbędną częścią Twojej strategii. W końcu ich docelowi odbiorcy to również Twoja grupa docelowa. Poświęć trochę czasu na zbadanie:
- na jakich platformach są najbardziej aktywni (Facebook, Instagram, LinkedIn, Twitter, TikTok, Pinterest) ?
- jakie treści publikują?
- ile osiągają średniego zaangażowania?
- jakich hashtagów używają?
- w jakim tonie piszą posty (poważny, zabawny, szokujący)?
- jakie dialogi prowadzą ze swoimi odbiorcami?
- jakie wezwanie do działania promują?
Poświęcenie czasu na wykonanie tej analizy marketingowej w mediach społecznościowych pozwoli Ci zdecydować, które platformy są najlepsze dla Twoich odbiorców i celów. Pomoże Ci też poznać zachowanie docelowej grupy demograficznej w mediach społecznościowych.
Nadaj priorytet niektórym mediom społecznościowym
Biorąc pod uwagę wszystkie powyższe analizy, powinieneś teraz dobrze wiedzieć, które sieci społecznościowe są najbardziej wartościowe dla Twojej firmy. Wszystkie kanały społecznościowe mogą w pewien sposób przynosić korzyści firmom, ale będziesz tracił zbyt dużo czasu i pieniędzy starając się być aktywnym we wszystkich z nich. Zamiast tego ustal, które sieci są najważniejsze dla Twoich odbiorców i celów biznesowych i skup się na tworzeniu różnych rodzajów treści, aby zmaksymalizować wyniki.
Jeśli sprzedajesz produkt konsumencki, który dobrze promuje się poprzez marketing wizualny, Instagram powinien być oczywistym wyborem. Na pewno do tej kategorii należą branże takie jak beauty, moda, gastronomia, podróże. Z kolei jeśli jesteś dostawcą usług B2B, prawdopodobnie bardziej skuteczny będzie Twitter lub LinkedIn.
Ustal wytyczne dotyczące marki
To ważny krok w każdej strategii marketingowej w mediach społecznościowych, szczególnie jeśli pracujesz w zespole. Wytyczne dotyczące marki powinny obejmować wszystkie szczegóły dotyczące aktywności marki w mediach społecznościowych. Powinny być jasne i dostępne dla każdego, kto ma dostęp do kont społecznościowych. Przedstawienie tych szczegółów na wczesnym etapie strategii marketingowej w mediach społecznościowych pomoże stworzyć spójną i rozpoznawalną osobowość marki w mediach społecznościowych. Oto kilka rzeczy, które warto uwzględnić w wytycznych dotyczących marki w social media:
- głos marki – jakiego tonu/języka używasz? Czy na każdej platformie jest on taki sam?
- korzystanie z emotikonów – chcesz być postrzegany bardziej formalnie czy luzacko?
- używanie hashtagów – jakich hashtagów używasz w każdym z kanałów?
- interakcja z odbiorcami – kto odpowiada za odpowiadanie na komentarze i wiadomości? Odpowiadasz osobiście czy jako marka?
- zakazane słowa/tematy – są pewne tematy, których Twoja marka nigdy nie powinna poruszać – nawet jeśli jest to dla Ciebie oczywiste, unikaj potencjalnych faux pas, opisując je w wytycznych.
Pamiętaj, że niezależnie od tego, jak chcesz przedstawić swoją markę w mediach społecznościowych, ważne jest, aby trzymać się swoich wytycznych! Chcesz, aby Twoi odbiorcy poczuli zażyłość, która wzbudzi lojalność, więc upewnij się, że Twoja aktywność we wszystkich sieciach społecznościowych jest spójna.
Zaplanuj swoje treści
Teraz nadchodzi bardziej kreatywna część – decydowanie, jaki rodzaj treści najlepiej spełni Twoje cele w każdej sieci społecznościowej. Może się to różnić w zależności od zasobów, ale głównie obejmuje:
- zdjęcia
- filmy
- grafiki
- artykuły
- transmisje na żywo
- relacje
Trudno jest wiedzieć, od czego zacząć, więc spróbuj pomyśleć o swojej grupie docelowej i naprawdę dotrzeć do sedna tego, co jest dla nich ważne i na co najprawdopodobniej zareagują. Jeśli dokładnie przeprowadziłeś badania demograficzne i rynku konkurencji, miejmy nadzieję, że nie będzie to zbyt trudna decyzja!
Użyj kalendarza treści
Prowadzenie social mediów to ogromne przedsięwzięcie, zwłaszcza gdy jesteś aktywny na wielu różnych kanałach. Bez odpowiedniego planowania łatwo jest zapominać o publikowaniu lub zaniedbywać niektóre sieci społecznościowe. Najlepszym sposobem, aby być na bieżąco z wszystkimi treściami, jest korzystanie z kalendarza marketingowego w mediach społecznościowych. Dzięki niemu możesz zobaczyć, jak często publikujesz i zapewnić spójność publikowania. Korzystając z kalendarza treści, możesz zaplanować z wyprzedzeniem duże wydarzenia, ogłoszenia marki lub odpowiednie święta w mediach społecznościowych.
Śledź swoje wyniki
Ostatnie, ale zdecydowanie nie najmniej ważne! Jednym z najważniejszych aspektów marketingu w mediach społecznościowych jest śledzenie wskaźników powiązanych z Twoimi celami dla każdej sieci społecznościowej. Publikowanie bez sprawdzania wyników może być stratą czasu i zasobów. Możesz uważać, że Twoja kampania na Facebooku jest genialna, ale jeśli nie spełnia celów, dla których była stworzona, to jest całkowicie bezużyteczna. Dzięki śledzeniu kluczowych wskaźników możesz rozwijać i optymalizować swoją aktywność i udoskonalić swój marketing w mediach społecznościowych!
Dzięki odpowiednim programom i aplikacjom możesz mieć dostęp do informacji, takich jak zasięg, wyświetlenia, zaangażowanie, a także informacje o danych demograficznych odbiorców, takie jak wiek, płeć i lokalizacja.
Chociaż stworzenie strategii marketingowej może wydawać się onieśmielające, to czas, który włożysz w nią na początku, zwróci Ci się, kiedy dobrze skrojona kampania zacznie zwiększać Twoją sprzedaż i przyciągać klientów.