Współpraca z klientem przy projekcie graficznym

Spis treści

współpraca z klientem

Tworząc biznes, chcemy kontrolować wszystkie jego aspekty. Nie posiadamy jednak wielu zdolności, na przykład tych graficznych. Dlatego kwestie takie jak tworzenie strony internetowej, ulotek i wizytówek zlecamy profesjonalistom. Nie oznacza to jednak, że nie mamy własnych pomysłów i uwag. Współpracując z grafikiem, musimy oddać trochę kontroli i zaufać jego znajomości trendów i marketingu. Współpraca klienta z grafikiem posiada kilka złotych zasadach, które warto znać.

Grafik doceni każdą informację na temat wizji klienta

Chociaż każdy grafik ma swój preferowany styl, kolorystykę i rodzaj wykonywanych grafik, to jego podstawowym zadaniem jest spełnienie wizji klienta. Dlatego kiedy zlecamy zrobienie projektu graficznego, powinniśmy przekazać grafikowi jak najwięcej informacji. Warto omówić co klient chce uzyskać przy pomocy projektu graficznego, czy ma wizję, jak powinien on wyglądać, jaką ma mieć kolorystykę, itp. Chociaż zwracamy się do grafika w celu skorzystania z jego wizji, to nasze uwagi bardzo mu się przydadzą. Im szerzej omówimy nasz pomysł, tym łatwiej będzie przebiegać współpraca.

Dostarcz grafikowi wszystkie potrzebne materiały

Jeżeli posiadamy już jakieś grafiki dla naszej firmy, na przykład logo albo stworzoną kolorystykę, to przekażmy wszystkie potrzebne pliki grafikowi. Znacznie ułatwi to jego pracę i pozwoli mu lepiej zrozumieć styl, o jaki nam chodzi. Możemy też potraktować wcześniejsze prace jako przykład tego, czego nie powinien on robić.

Jeżeli zleciliśmy na przykład tworzenie strony internetowej, to zadbajmy o to, żeby grafik posiadał wszystkie potrzebne zdjęcia, teksty i linki. Przyspieszy to cały proces.

Zaufaj wiedzy grafika

Kiedy przedstawiliśmy już grafikowi swoją wizję i uwagi, przystępuje on do tworzenia grafiki. Po pierwsze ufajmy jego procesowi i nie wymagajmy aktualizacji na każdym etapie prac. Współpraca będzie przebiegała o wiele łatwiej, jeśli pozwolimy grafikowi pracować w spokoju i nie będziemy go bombardować kolejnymi uwagami i pomysłami.

Kiedy grafik będzie już gotowy przedstawić nam swój pomysł, zachowajmy otwarty umysł. Chociaż na pewno mieliśmy w głowie pewien pomysł, pamiętajmy, że udaliśmy się do grafika w pewnym celu. To on najlepiej wie, co działa na klientów, jakie są zasady i trendy w grafice i marketingu. Nie przekreślajmy z góry jego pracy tylko dlatego, że różni się ona od naszej wizji.

Nie bój się przekazać grafikowi swoich wątpliwości

Chociaż przed chwilą przekonywaliśmy, żeby z góry nie odrzucać projektu, to nie oznacza to automatycznie, że musimy od razu go zaakceptować. Jeżeli po chwili zastanowienia projekt dalej nie spełnia naszych wymogów, należy o tym powiedzieć grafikowi. Wprowadzanie pewnych zmian jest naturalne i każdy specjalista jest do tego przyzwyczajony. Często nie wymagają one nawet wiele pracy i czasu. Warto zaznaczyć, które elementy nam się podobają (na przykład kolorystyka albo linie), a co jest do poprawki.

Wysłuchaj argumentów grafika

Chociaż najważniejsze jest to, żeby klient był zadowolony, grafik też ma coś do powiedzenia. Warto wysłuchać jego argumentów. To w końcu on jest specjalistą i ma lata doświadczenia w tworzeniu projektów graficznych. Jeżeli na przykład wymyśliliśmy konkretny kolor do naszego loga, a grafik powie nam, że dana barwa nie pasuje do charakteru naszej firmy i może źle kojarzyć się naszym klientom, to warto wysłuchać jego uwag. W końcu jemu tak samo zależy na tym, żeby projekt graficzny osiągnął swój cel.

Nie zapominaj o aspekcie technicznym

Współpraca z grafikiem to też ustalenie, z jakich narzędzi będziecie korzystać. Poinformujmy grafika jakie programy posiadamy i w jaki sposób chcielibyśmy otrzymywać pliki. Dzięki temu obydwoje zaoszczędzicie wiele czasu i rozmów typu „plik mi się nie otwiera”.

Komunikacja to podstawa

Wszystkie powyższe zasady można podsumować jednym słowem: komunikacja. Jasne przekazanie naszych oczekiwań, wysłuchanie uwag grafika i otwartość na jego pomysły, to klucz do pomyślnej współpracy. Nie bójmy się przedstawiania swoich pomysłów, ale też pokazania swojej niewiedzy. Pamiętajmy, że grafik słyszał już wiele i pewnie nic co powiemy, go nie zdziwi. Nie akceptujmy też jego pracy, jeżeli nie jesteśmy z niej w pełni zadowoleni. Każda współpraca powinna zakończyć się stworzeniem projektu, który pomoże w rozwoju naszej działalności. Grafik będzie gotowy do poprawek, aż osiągniecie ten cel – oczywiście w granicach rozsądku.

Zapisz się na newsletter

Może będziesz zainteresowany tym:

Współpraca z klientem przy projekcie graficznym

Zainteresowany?

Opisz czego potrzebujesz - wycenimy w ciągu 24h